M Martin Lundmark skrev:
Hej Anna_H

Nu blir jag förbryllad.

Menar du att elnätsbolaget skulle betala ut en ersättning om man matar in eleffekt i elnätet?
Ja, Och det har du fått förklarat för dig tidigare. Jag tom gick i genom Eons formel för hur dom räknar fram nätnyttan.
Elnätsbolaget betalar eftersom dom får minskade kostnader.

M Martin Lundmark skrev:
Elnätsbolaget ansvarar för elleveranser genom elnätet och tar betalt för vad det kostar. Elenergi köper du från ett annat bolag vars kassa måste separeras från elnätsbolaget, de får inte samarbeta.
Elnätsbolaget (fick du reda på tidigare) åker på att betala för effektförluster.
Desto mer effekt man matar ut desto mindre effektförluster åker elnätsbolaget på att betala för. Och betalar då i stället till den som matar ut effekt.

Därav att nätnyttan stiger med timpriset på effekten.

M Martin Lundmark skrev:
Som elnäten till villorna och tariffsystemet ser ut idag har jag svårt att se hur man genom att använda effektavgifterna till att betala ut ersättning till villaägare med solceller skulle minska effektflödet längst ut i elnäten (närmast villorna).
Inte effektavgifterna. De är till för att betala för investeringar i ökat tak för maxlast.

Nätnyttan används för att ersätta producenter i villaområdena. Då de leder till lägre effektförluster.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Effekttaxa är en avgift, den kan aldrig ge dig betalt. Effekttaxan innebär att man tar ut en avgift som är beroende av hur mycket effekt du tar eller ger under den eller de timmar under en månad som du maxar effekt.
Det korkade med den är modellen är hur man debiterar. Antag att du I början av månaden råkar ta mycket effekt. (T ex laddade bilen fel tid av misstag). Då utgår avgift för det. Men sedan är det ju bara att fläska på resten av månaden, det kostar inget extra.
Då har du dock i början på månaden bidragit till en peaklast. Och ökar peaklsten måste elnätsbolaget bygga ut kapaciteten. Det är rimligt att de som bidrar till peaklasten också betalar för det.

Men som sagt så kan man platta till sitt effektuttag med ett batteri. Dock är batterierna för dyra än. Men prisfall kommer.
 
Notera också att exempelvis Göteborg Energi fick mycket kritik för att ett enda tillfälle skulle styra effekttariffen. De ändrade då modellen till att räkna på ett medel av de tre högsta nedeleffekterna under en klocktimme istället. Många energibolag har tagit efter denna modell.
 
M Martin Lundmark skrev:
När jag var på senaste elfackmässan i Göteborg och bland annat träffade både företrädare för elbolag och elanvändare (privatpersoner) så var frågan om hur man hanterar ökade spänningsvariationer (t.ex. för hög spänning i villor) upp flera gånger.
Och vilka lösningar diskuterades?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Notera också att exempelvis Göteborg Energi fick mycket kritik för att ett enda tillfälle skulle styra effekttariffen. De ändrade då modellen till att räkna på ett medel av de tre högsta nedeleffekterna under en klocktimme istället. Många energibolag har tagit efter denna modell.
Det jag kanske kan tycka att man kunde ha gjort var att tillåta ett fribelopp. T ex baserat på säkringsstorlek.

Säg 3 kW för en vanlig villa. Och så betalar man för effekt ovanför det. Att folk ligger med låga effekter är nätet byggt för och borde inte leda till ytterligare kostnader. Då ökar effekttaxan för att gå över fribeloppet och därmed incitament att hålla ned höga effektuttag.
 
D daVinci skrev:
Då har du dock i början på månaden bidragit till en peaklast. Och ökar peaklsten måste elnätsbolaget bygga ut kapaciteten. Det är rimligt att de som bidrar till peaklasten också betalar för det.

Men som sagt så kan man platta till sitt effektuttag med ett batteri. Dock är batterierna för dyra än. Men prisfall kommer.
Jo absolut är det så, men det kan få tokiga konsekvenser. Om jag maxar mitt uttag tidigt i månaden så kan jag fortsätta att maxa resten av månaden utan att det kostar extra.
Om jag I stället har superkoll hela månaden men tabbar mig sista dagen så får jag betala dyrt. Jag vet inte riktigt hur man kan mäta på ett bättre sätt. Det är klart bättre om elbolaget räknar snitt på tre timmar per månad än bara två.
Nu tror jag nog att jag klarar att parera detta med hjälp av hemautomation, men för den som inte kan, eller vill, pyssla med det kan det komma oväntade överraskningar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag har ett antal saker som jag styr över dygnet baserat på bland annat pris, jag kommer naturligtvis att kunna lägga dessa när inte annat kör. Problemet är ju bara att man inte vet om familjen lagar mat strax innan timmen är slut, får då blir det svårt att kompensera. Vi äter dessutom vid oregelbundna tider.

Det jobbig är ju om man har effekttariff dygnet runt som Göteborg Energi har, då måste man smeta ut elbilsladdningen över så många timmar som möjligt. Då kan man i praktiken inte köra eluppvärmd bastu alls (att bada bastu kostar då närmare 500kr per månad i effekttariff om man gör det tre gånger i månaden - om man inte ser till att slå igång bastun kl halv varje gång). Har man elbil, då kan man motivera att ladda bilen snabbare med att bastun ändå höjt effekttariffen. Jag kommer garanterat (om jag får en effekttariff som den i Göteborg) att göra en algoritm som räknar ut vilka timmar och med hur stor effekt som bilen kan laddas. Samtidigt så lär det bli temperatursänkning då bilen laddas på vintern, istället för temperaturhöjning på natten som jag har idag.

Och som jag nämnt tidigare så finns det ett värde i att ha batterier hemma om man har effekttariff (särskilt i Göteborg, men även med andra modeller), man kan nämligen minska effekttariffen rätt ordentligt. Sedan behöver man ju solpaneler för att få bidraget till batterierna. Utan detta så är batterier ändå svåra att räkna hem.
 
Ja, det är ett allmänt problem med dessa effektavgifter. Vi i Partille var som sagt försökskaniner när Gbg energi rullade ut den här modellen. Med Sveriges brantaste effekttaxa som följd. Det ledde till en 20% uppgång i den fasta elnätsavgiften för mig (20A säkringar och fjärrvärme) jämfört med taxan efter säkringsstorlek.

Alltså någon, några, hundralappar i månaden. Nu har vi elbil som laddas 16A trefas mitt i natten vilket inte höjde avgifterna nämnvärt.

Sammantaget så ger detta att vi inte bryr oss om dessa avgifter. Billaddningen är ändå så mycket billigare jämfört med bensinen att vi enkelt kan räkna bort dessa hundralappar som ”bilbränsle” om vi skulle vilja det. (Elbilskalkylen domineras snarare helt av värdeminskning, precis som det mesta med bilägande).

Så vi har inte timtaxa eller annat krångel med att kapa effekttoppar för jag orkar inte med det. Det är möjligt att man skulle kunna spara några kronor men besparingen är i storleksordningen tre, fyra luncher ut på jobbet i månaden. Dvs inte värt besväret.

Nu har vi inga direkta ekonomiska problem, men jag undrar ändå om man med alla dessa försök till effekttaxor osv. verkligen kommer att kunna få till en så stark signal att det påverkar beteendet för tillräckligt många att man kommer att se någon systemeffekt. I mitt eget fall så skulle det behövas en orimligt brant taxa för det.

I mitt fall så är det som med bensinkostnaden. Jag är nästan perfekt prisinelastisk där. Jag tankar min bensinbil när det behövs nästan oavsett kostnaden. Precis som nästan alla andra, dvs även de (som tvärtemot jag själv) behöver den för att komma till exv. jobb osv. Det får bli något annat som i så fall stryker på foten istället.

De som värmer med el måste kanske göra en annan bedömning, men jag vet inte hur det slår i det fallet; man har ju typiskt en mycket större förbrukning då ändå.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Negativ timspot ger naturligtvis negativ nytta, det lär du få erfara i maj, juni och juli. Sedan blir den ju inte många ören under noll. Rekordet ifjol i SE3 låg på strax under -69 öre, dvs det lönade sig att elda för kråkorna.
Fast jag tyckte att det var rätt kul att få betalt 14 kronor för att ladda bilen...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anna_H

Nu blir jag förbryllad.

Menar du att elnätsbolaget skulle betala ut en ersättning om man matar in eleffekt i elnätet? Och att man skulle få ”bättre betalt ju högre effekt man levererar”? Eller missförstod jag det du skrev?
Självklart får man betala om man förbrukar och får betalt om man matar in. Det går inte att ta betalt åt båda håll.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och som jag nämnt tidigare så finns det ett värde i att ha batterier hemma om man har effekttariff (särskilt i Göteborg, men även med andra modeller), man kan nämligen minska effekttariffen rätt ordentligt. Sedan behöver man ju solpaneler för att få bidraget till batterierna. Utan detta så är batterier ändå svåra att räkna hem.
Jag kollade lite på min elräkning från Jan. Och jag låg bara 1.6 kW över medeleffekten. Trodde det skulle vara mer. Men med min effektavgift på 98 kr plus moms blir det då ca 200 kr i inbesparingspotential. Antar man att man med ett batteri kan platta ut effekten till en konstant effekt så blir då det 200 kr * 12 månader * 13 år = 31kSEK. Med en hel del antaganden.

Kan man också tänka sig att man kan köpa el aningen billigare på detta viset, och antar i snitt 10 öre så kan det då bli 20kSEK beroende på förbrukning. Dvs ett batteri skulle kunna få kosta ca 51k för att gå break even. Och tittar jag på nätet ser jag ett från LG chem för ca €3200. Så det verkar ju ligga inom räckhåll. Sedan behöver man ju en växelriktare, och det blir svår att få in under 51k. Än så länge verkar detta vara mest intressant för de med solpaneler som då redan har en växelriktare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
G
Anna_H Anna_H skrev:
Självklart får man betala om man förbrukar och får betalt om man matar in. Det går inte att ta betalt åt båda håll.
Jo, det går visst att ta betalt åt båda hållen, kallas marknadsekonomi. Om man matar in och det medför kostnader (tex dyrare nät behövs) så slutar man antingen mata in just då eller så får man betala.
 
G OMathson skrev:
Jo, det går visst att ta betalt åt båda hållen, kallas marknadsekonomi.
Kommunala monopol har dock inte så mycket med marknadsekonomi att göra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G
D daVinci skrev:
Kommunala monopol har dock inte så mycket med marknadsekonomi att göra.
Nähä, så då är det meningen att de som genererar kostnader inte ska stå för dem?
 
Man väljer inte aktivt vad det är för elnät man hamnar i, det är indirekt att du bara får ta vad som erbjuds. Har man oturen att hamna i ett gravt eftersatt lokalt elnät, ja då kan det givetvis bli aktuellt att modernisera nätet om det finns många som vill ansluta solcellsanläggningar. Vilket troligen ändå skulle varit aktuellt i relativ närtid.

Så varför ska det eftersatta nätunderhållet, modernisering/utbyggnad belasta bara de som vill använda nätet på samma sätt som folk (som tex jag) kan göra utan några nätförstärkningar?

Sitter i ett gammalt villaområde där det tidigare var normalt med 25A huvudsäkringar, allt var uppvärmt med direktel tidigare så det är kraftigt kablage och elanläggningar "uppströms".

Elbolaget har inga som helst problem att koppla på solcellsanläggningar här, det genererar bara nätnytta vilket vi kan ta del av som mikroproducenter. Lokala elnätet tycks kraftigt byggt som sagt, inga som helst spänningsvariationer oavsett hur solen lyser i detta område.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.