C cpalm skrev:
Sortera? Sånt verkar ju snarare hamna på hög i något enormt upplag i skogen någonstans.
Om man slängde det i en rosa container blev det nog så. Till de lokala skattebetalarnas stora vånda.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
ÅVC:erna är finansierande av sopföretagen och kommunerna….. och vill man kasta osorterat får man vända sig mot den privata sektorn och enklast är väl då att beställa hem en container i lämplig storlek 😜

🤔 men vill man nyttja förpackningsåtervinning eller övriga ÅVC:er är det väl till att följa deras regler hur korkade man själv en anser dom vara eller knyta handen tyst och sortera fast det troligen eldas upp på samma ställe till slut

Släng ”gratis” och följ anvisningarna eller lös det genom att betala vad nån vill ha för att göra jobbet åt en……. Även containerlass granskas vid tippning och måste vara ”rätt” sorterade efter vad man vill betala…… nån som slänger med en dator i det brännbara kan lätt leda till 10tusen mer i tippavgift 😠
 
Buhuhuu jag förväntas bidra till ett cirkulärt samhälle. Det var bättre på 40-talisternas tid, eller deras föräldrar, när man grävde ner glas bakom huset och eldade upp resten med diesel. Jäkla poliser. Vad är det för demokrati?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
För att ta ett annat exempel, en 50 mm grov axel av järn har hamnat i returträet tack vare någon glad ÅVC-kund. Blir stora skador på krossen som ska krossa ner träet till flis.
Alla vettiga krossar har metalldetektor.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
M Mike Andersson skrev:
Har en ganska stor och lång ÅVC där jag bor. Sopwaffe brukar stå i mitten och snegla bort mot brännbart-contarna. Tidigare var dessa placerade i vardera ände vilker gjorde att man alltid tog den bortre och hivade säckarna i brännbart innan sopwaffe kom och gnällde. Numera är dessa placerade i mitten och dom spanar som hökar. Man får numera göra ett riktigt blixtanfall och snabbt som fan hiva ur dom ur bilen och sen dra. Brukar ligga på lur och fippla lite med wellpappen i ena änden tills jag ser att dom gått bort sen järnet dit.

Hitintills har jag inte behövt stå där som en undermänniska och sortera ur mina byggpåsar. Aldrig i livet att jag gör det. Mina sopor brinner skitfint så ser inga som helst problem att det åker i brännbart.
😂😂😂 helt underbart beskrivet och precis min erfarenhet. Det är ångestladdat att åka till Åvc🤪
 
  • Gilla
Box of rain
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men många plastkorkar sitter numera fast i förpackningen även när den lossas och det är bra och smart.
jo men en del kommenterar fortfarande att hur ska jag nu sortera korrekt nu när korken sitter fast...........De tror liksom att det korrekta är att materialen ska separerar så långt det bara går. Det har det aldrig varit ens.....
 
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om man slängde det i en rosa container blev det nog så. Till de lokala skattebetalarnas stora vånda.
Precis. Ibland ser man dock bilder i media även hur andra aktörer i branschen travar dessa byggsäckar på hög, till synes i väntan på bättre tider. Dock inom lagens gränser, får man väl förmoda.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla vettiga krossar har metalldetektor.
Stationära krossar, möjligtvis. Har aldrig sett någon mobil kross med detektor på inmatningen.
 
S Stefan1972 skrev:
jo men en del kommenterar fortfarande att hur ska jag nu sortera korrekt nu när korken sitter fast...........De tror liksom att det korrekta är att materialen ska separerar så långt det bara går. Det har det aldrig varit ens.....
Jo jag ser själv ingen svårighet att sortera ut plast och plastförpackningar inkl kork.
Däremot är det ju rena stolligheterna att hålla på att sortera pappersförpackningar för livsmedel. Pappersförpackningar för livsmedel ger billig värme i våra sopeldade fjärrvärmeverk och det har mycket litet miljövärde att sortera.

Fokus för EU avtalet är ju att bli av med PFAS samt sortera plastförpackningar och inget annat.
https://www.euractiv.com/section/en...heavily-contested-law-to-cut-packaging-waste/
 
T Taxture skrev:
ÅVC:erna är finansierande av sopföretagen och kommunerna….. och vill man kasta osorterat får man vända sig mot den privata sektorn och enklast är väl då att beställa hem en container i lämplig storlek 😜
ÅVC:erna finansieras av det du och alla andra i kommunen betalar för er hushållsavfallshämtning. Det råder självfinansieringsprincip inom hushållsavfallet, precis som inom VA.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det märkliga är dessutom att principerna för sortering skiljer sig mellan kommunerna! Så, har man lärt sig sortera på ett ställe så gör man garanterat fel på ett annat ställe! .....
Svaret skrev jag redan i #117
290 kommuner upphandlar renhållningstjänster från underleverantörer ->
Många instanser och flera led som kan tolka hur miljölagstiftningen ska tillämpas.

Tyvärr är det samma mängd varianter i hur regler ser ut för enskilda avlopp eller abonnemang för hämtning vid fastighet (FNI).
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har förresten försökt hitta lagrum för detta med att P-bolag har börjat gå ifrån kameror vid infart, är det någon som har koll på detta? Det borde vara av intresse även i detta fallet nämligen.
Det är väldigt oklart hur lagen runt det här fungerar, och det har aldrig tagits upp i domstol för att p-bolagen inte törs riskera att få dom emot sig. Om man får hem en avgift så kan man skicka in en bestridan där man säger att fordonet må ha befunnit sig på platsen, men att man inte vet vem som var förare vid tillfället.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan aldrig bygga system på att allmänheten ska göra exakt rätt varje gång. Folk har varken kompetensen eller motivationen för det. Tror man det och arbetar med återvinning ska man säga upp sig redan idag. De personerna är ett problem för vårt samhälle.
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla vettiga krossar har metalldetektor.
Inte sett en enda ”flishugg” med metalldetektor i inkastet…… däremot är det vanligt med ”magnetband” efter stenkrossar
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag tror nog att man behöver inse att ska återvinning ske i någon större omfattning så får den inte vara för krånglig ( eller dyr) för då kommer det ofrånkomligen börja fuskas i relation till hur krångligt det är.

En mer säker väg tror jag är att man ställer ett mer kanske "rimligt" krav på grovsortering för konsumenter och sedan får fin-sortering ske på ÅVC e.d. och finansieras via skattsedeln.

Är man frivilligt patologisk återvinningskung kan det delas ut diplom med guldstjärna att rama in och sätta upp i vardagsrummet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.