Det är inte riktigt så enkelt som du vill få det att framstå, Pacman42.

Negativ timspot uppstod under vissa timmar förra sommaren, absolut inget mönster. Detta påverkar kalkylen relativt litet för de som investerat i solcellsproduktion, merparten av produktionstimmar går man på ett relativt stor plus.

Ska man vara enveten så är allt över aktuell spot plus nätnytta plus 60-öringen ett bidrag idag. Fakta. Sedan att detta inte var lika bra bidrag som det stod i ursprungskalkylen, ja så kan det vara.

Men som jag nyss påpekade, de nyligen införda effektavgifterna blev ett oväntat bidrag eftersom en solcellsinstallation kan öka "headroom" på effektuttag även dagtid vilket ger rätt substantiella bidrag i totalkalkylen.
__
PS. Via radikalt lägre effektavgifter när man har solel som chippar in vid vad som annars skulle varit effekttoppar konsumtionsmässigt från nätet.
 
Redigerat:
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tacksamt att få extra betalt om man levererar mycket! För givetvis innebär effekttaxa på utmatad el att man får bättre betalt ju högre effekt man levererar, inte att man får betala för att man levererar högre effekt.
Hej Anna_H

Nu blir jag förbryllad.

Menar du att elnätsbolaget skulle betala ut en ersättning om man matar in eleffekt i elnätet? Och att man skulle få ”bättre betalt ju högre effekt man levererar”? Eller missförstod jag det du skrev?

Elnätsbolaget ansvarar för elleveranser genom elnätet och tar betalt för vad det kostar. Elenergi köper du från ett annat bolag vars kassa måste separeras från elnätsbolaget, de får inte samarbeta.

Motivet för effektavgifter är att hålla nere kostnaden för elnätet, genom att effektflödet begränsas och utjämnas så att kostsamma effekttoppar genom elnätet undviks.
 
Hej Mertin, du ser ovan hur ett eldistributionsbolag hanterar detta via nätnyttoersättningar där spotpriser nu blivit en tung post. Jag vet att detta elnätsbolag kontinuerligt utvärderar effekter av de policys som implementeras så det kan vara att det ser annorlunda ut om ett halvår när de utvärderat, kört nästa cykel.

Att tllämpa effektavgifter uppströms verkar helt irrationellt, av många skäl. Om man inte mot förmodan får ett premium av att att leverera mer elenergi som föreslagits i tråden.

Smmantaget, detta kan vara en anledning att man valt andra mekanismer i fallet mitt eldistributionsbolag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej Mertin, du ser ovan hur ett eldistributionsbolag hanterar detta via nätnyttoersättningar där spotpriser nu blivit en tung post. Jag vet att detta elnätsbolag kontinuerligt utvärderar effekter av de policys som implementeras så det kan vara att det ser annorlunda ut. om ett halvår när de utvärderat, kört nästa cykel.

Att tllämpa effektavgifter uppströms verkar helt irrationellt, av många skäl. Detta kan vara en anledning att man valt andra mekanismer i fallet mitt eldistributionsbolag.
Hej Harald Blåtumme

Du kan läsa vad som energimarknadsinspektionen (EI) skriver om ”Effekttariffer”
https://ei.se/bransch/reglering-av-natverksamhet/reglering---elnatsverksamhet/effekttariffer

Där står bland annat; ”Med en jämnare belastning och lägre effekttoppar ryms fler elanvändare i det befintliga elnätet Det innebär att om elnätet nyttjas mer effektivt kan det leda till ökad möjlighet för anslutning av exempelvis mer förnybar elproduktion eller fler uttagskunder utan att man behöver investera i mer elnätskapacitet.”

Som elnäten till villorna och tariffsystemet ser ut idag har jag svårt att se hur man genom att använda effektavgifterna till att betala ut ersättning till villaägare med solceller skulle minska effektflödet längst ut i elnäten (närmast villorna).

Jag ser inte heller att det skulle hantera den ökande spänningsvariationen som för närvarande uppstår i elnäten (till bostäder) som är avsett bara för en effektriktning när antalet solcellsanläggningar på villor ökar.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Du kan läsa vad som energimarknadsinspektionen (EI) skriver om ”Effekttariffer”
[länk]

Där står bland annat; ”Med en jämnare belastning och lägre effekttoppar ryms fler elanvändare i det befintliga elnätet Det innebär att om elnätet nyttjas mer effektivt kan det leda till ökad möjlighet för anslutning av exempelvis mer förnybar elproduktion eller fler uttagskunder utan att man behöver investera i mer elnätskapacitet.”

Som elnäten till villorna och tariffsystemet ser ut idag har jag svårt att se hur man genom att använda effektavgifterna till att betala ut ersättning till villaägare med solceller skulle minska effektflödet längst ut i elnäten (närmast villorna).

Jag ser inte heller att det skulle hantera den ökande spänningsvariationen som för närvarande uppstår i elnäten (till bostäder) som är avsett bara för en effektriktning när antalet solcellsanläggningar på villor ökar.
Hej Martin,


det jag visat är hur åtminstone ett ebolag hanterar detta för närvarande. Det kan ändras, men det är så man valt att göra för närvarande med avgifter, ersättningar,

Man får ta det för vad det är, ett enskilt eldistributionsbolag här och nu. Som sagt, de verkar agera väldigt agilt och det kan komma nya tariffer, etc, när som helst.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej Mertin, du ser ovan hur ett eldistributionsbolag hanterar detta via nätnyttoersättningar där spotpriser nu blivit en tung post. Jag vet att detta elnätsbolag kontinuerligt utvärderar effekter av de policys som implementeras så det kan vara att det ser annorlunda ut om ett halvår när de utvärderat, kört nästa cykel.

Att tllämpa effektavgifter uppströms verkar helt irrationellt, av många skäl. Om man inte mot förmodan får ett premium av att att leverera mer elenergi som föreslagits i tråden.

Smmantaget, detta kan vara en anledning att man valt andra mekanismer i fallet mitt eldistributionsbolag.
Effekttaxa är en avgift, den kan aldrig ge dig betalt. Effekttaxan innebär att man tar ut en avgift som är beroende av hur mycket effekt du tar eller ger under den eller de timmar under en månad som du maxar effekt.
Det korkade med den är modellen är hur man debiterar. Antag att du I början av månaden råkar ta mycket effekt. (T ex laddade bilen fel tid av misstag). Då utgår avgift för det. Men sedan är det ju bara att fläska på resten av månaden, det kostar inget extra.
 
En vettig faktor i hela denna kalkyl kan man iaf komma överens om:: tryck ner den sk "max medeleffekt timmelelvöärde på tre tillfälen 7-20 vardagar. Om man går p vår helt nya effekttaxemodell.

Bara där finns en hel pengar att "tjäna", rättare att inte behöva betala i onödan. Här kan solceller ge det ökade effekttak man vill ha i det vardagliga livet, slippa betala en massa för onödiga effektavgifter.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej Martin,


det jag visat är hur åtminstone ett ebolag hanterar detta för närvarande. Det kan ändras, men det är så man valt att göra för närvarande med avgifter, ersättningar,

Man får ta det för vad det är, ett enskilt eldistributionsbolag här och nu. Som sagt, de verkar agera väldigt agilt och det kan komma nya tariffer, etc, när som helst.
Hej Harald Blåtumme

Du skriver ”det jag visat är hur åtminstone ett ebolag hanterar detta för närvarande”

Förklara vad du menar att du visat. Och ge en gärna en hänvisning var din text står, så jag inte behöver gissa. 😊
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Du skriver ”det jag visat är hur åtminstone ett ebolag hanterar detta för närvarande”

Förklara vad du menar att du visat. Och ge en gärna en hänvisning var din text står, så jag inte behöver gissa. 😊
Står några inlägg upp i denna tråd, känns litet överflödigt att självreferera till inlägg i närtid.

___
Här har du länken igen om du missade hur man beräknar nätnytta numera i Växjö-distriktet: https://www.veab.se/globalassets/dokumentarkiv/priser/ersattning-mikroproduktion---240101.pdf
 
H Harald Blåtumme skrev:
Står några inlägg upp i denna tråd, känns litet överflödigt att självreferera till inlägg i närtid.
Hej Harald Blåtumme

Du svarade på ett inlägg jag skrev, men var både otydlig ”vad du menar att du visat” och samtidigt otydlig var texten du hänvisar till står.

Är det hanteringen av den ökade spänningsvariationen du menar?

Om jag nu ber dig bättre förklara vad du har visat,
och ge en tydlig hänvisning var din text står.
är det för mycket begärt?

Det gäller att de flesta som läser det vi skriver, kan "hänga med" i dialogen
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Du svarade på ett inlägg jag skrev, men var både otydlig ”vad du menar att du visat” och samtidigt otydlig var texten du hänvisar till står.

Är det hanteringen av den ökade spänningsvariationen du menar?

Om jag nu ber dig bättre förklara vad du har visat,
och ge en tydlig hänvisning var din text står.
är det för mycket begärt?

Det gäller att de flesta som läser det vi skriver, kan "hänga med" i dialogen
Hej Martin, nu får jag tillstå att jag inte vet vad du är ute efter. Jag har aldrig diskuterat spänningsvariatioerr, helt enkelt för att jag aldrig sett några dylika här hos oss. Varierar mellan 237 - 239 V oavsett solcells-input. Detta har aldrig varit något bekymmer jag diskuterat.

Jag trodde du menade detta med hur det kan kompenseras och avräknas för uppmatning av el, det var detta jag redogjorde för hur vårt lokala elbolag gör med detta. Beklagar om jag missförstått.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej Martin, nu får jag tillstå att jag inte vet vad du är ute efter. Jag har aldrig diskuterat spänningsvariatioerr, helt enkelt för att jag aldrig sett några dylika här hos oss. Varierar mellan 237 - 239 V oavsett solcells-input. Detta har aldrig varit något bekymmer jag diskuterat.

Jag trodde du menade detta med hur det kan kompenseras och avräknas för uppmatning av el, det var detta jag redogjorde för hur vårt lokala elbolag gör med detta. Beklagar om jag missförstått.
Hej Harald Blåtumme

Du svarade på ett inlägg jag gjort men jag begriper inte vad ditt inlägg bemöter i mitt inlägg.

Om de flesta som följer våra inlägg på ”byggahus” med målet att som husägare förstå vad som händer på elmarknaden. Och sedan förstå hur man bör agera, då gäller det att våra inlägg är begripliga.

Just nu är jag något förvirrad om vad du skrev, och kan därför inte svara eller bemöta det du skriver.

Om du är nöjd med att jag inte förstår vad du skriver, så är det ok för mig att stanna där.

När jag var på senaste elfackmässan i Göteborg och bland annat träffade både företrädare för elbolag och elanvändare (privatpersoner) så var frågan om hur man hanterar ökade spänningsvariationer (t.ex. för hög spänning i villor) upp flera gånger.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Du svarade på ett inlägg jag gjort men jag begriper inte vad ditt inlägg bemöter i mitt inlägg.

Om de flesta som följer våra inlägg på ”byggahus” med målet att som husägare förstå vad som händer på elmarknaden. Och sedan förstå hur man bör agera, då gäller det att våra inlägg är begripliga.

Just nu är jag något förvirrad om vad du skrev, och kan därför inte svara eller bemöta det du skriver.Om du är nöjd med att jag inte förstår vad du skriver, så är det ok för mig att stanna där.

När jag var på senaste elfackmässan i Göteborg och träffade bådeföreträdare för elbolag och elanvändare (privatpersoner) så var frågan om hur man hanterar ökade spänningsvariationer (t.ex. för hög spänning i villor) upp flera gånger.
Hej Martin, då får jag beklaga att jag inte kan ge någon input på dina intryck från den senaste elfackmässan i Göteborg.

Frånsett en input såklart, efter egna mätningar (om vi nu bara kikar på spänningsvariationer i lokala nätet): det är en oerhört liten variation på nätspänningen jag kan se vid varierande input från vår (och grannars) solanläggningar, det handlar om några volt upp eller ner. Inte tydligt heller om det blir mer vid mera sol. Extremt stabilt plus minus någon volt.

Jag förstår givetvis att detta kan vara olika vid olika lokala elnät men jag tycks ligga på ett stabilt lokalt elnät av allt att döma.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej Martin, då får jag beklaga att jag inte kan ge någon input på dina intryck från den senaste elfackmässan i Göteborg.

Frånsett en input såklart, efter egna mätningar (om vi nu bara kikar på spänningsvariationer i lokala nätet): det är en oerhört liten variation på nätspänningen jag kan se vid varierande input från vår (och grannars) solanläggningar, det handlar om några volt upp eller ner. Inte tydligt heller om det blir mer vid mera sol. Extremt stabilt plus minus någon volt.

Jag förstår givetvis att detta kan vara olika vid olika lokala elnät men jag tycks ligga på ett stabilt lokalt elnät av allt att döma.
Hej Harald Blåtumme

Spänningsvariationer varierar naturligtvis beroende på omständigheter som t.ex. hur starkt elnätet är och hur många under en distributionstransformator som har installerat solceller samt hur stora dessa solcellsanläggningar är.

Vill man ansluta solceller så kan inte elnätsbolaget neka. Däremot får man ta betalt av elkunderna vad det kostar att anpassa elnätet (bygga om i förtid). Detta innebär samtidigt en försening i nät elanvändarna inser att ökde kostnader kommer.

Effektavgifter som är lika i ett elnätsområde debiteras månadsvis är egentligen ett allt för grovt instrument för att hantera problematiken. Men det är relativt enkelt att förstå för elanvändaren.

Rimligen så kommer vi framöver att få förslag på andra sätt (debiteringsmetoder) att mera individuellt och med bättre tidsupplösning debitera för belastningen på elnätet för att jämna ut variationerna. Risken är då att det blir mera komplicerat och obegripligt hur vi debiteras.
 
Jag kan rent spontant tycka att man i mitt fall (VEAB) har åtminstone en början till en vettig ersättning/debiteringsmodell. Finns en mekanism på plats som ger en hög nätnytta där spotpriset är högt, väldigt låg där priset är lågt/negativt. Märk väl, detta är en konstant process av att pröva utfall vs policy, ändra policy med kort varsel.

Den känns rimlig i nuläget tycker jag.

Men som jag skrivit tidigare, det kan tyckas orättfärdigt att man som villaägare ska behöva ha en solcellsanläggning för att hålla nere sina riktigt saftiga effektavgifter som det nu manifesteras, hos oss över 50 kr/kW medelvärde tre toppar timmedel vardagar 7-20.

Detta blir en betydande del i elräkningen totalt sett, bara att konstatera. Lägger en kraftig sordin på hur man kan nyttja sin elanslutning, nyttan systemmässigt måste ifrågasättas.

Diskussionen fortsätter...
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.