TRJBerg TRJBerg skrev:
En ideolog.
Nä det är faktiskt på riktigt att jordens resurser är ändliga. Har inget med ideologi att göra.
Här handlar det faktiskt om något så opolitiskt som att lägga sitt skräp i rätt fraktion så att vi inte behöver konsumera mindre i det långa loppet. Eller att det hamnar i naturen där det kan orsaka skada.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
E ErikFr skrev:
.
Dricksglas är inte heller en förpackning.
Mina senapsglas, numera saftglas, håller inte med..

E ErikFr skrev:
Dessutom beror på hur det ska återvinnas! Dricksglas är t.ex härdat glas och av en annan kemisk komposition än förvaringsglas. Ska absolut inte blandas ihop för då kan Det inte bli nytt glas.
Vad baserar du detta på ? vilken annan kemisk komposition har dricksglas än förpackningsglas menar du ?

Härdglas handlar väl bara om att man härdar vanligt glas, alltså hettar upp och kyler ner vid rätt temepraturer, precis som man gör med metall, hettar man upp glaset igen är det inte längre härdglas.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Mina senapsglas, numera saftglas, håller inte med..



Vad baserar
GlennB GlennB skrev:
Mina senapsglas, numera saftglas, håller inte med..



Vad baserar du detta på ? vilken annan kemisk komposition har dricksglas än förpackningsglas menar du ?

Härdglas handlar väl bara om att man härdar vanligt glas, alltså hettar upp och kyler ner vid rätt temepraturer, precis som man gör med metall, hettar man upp glaset igen är det inte längre härdglas.
Jag tror att du kommer att vara svårövertalad oavsett vad jag säger.
Så kolla den här google-länken, https://www.google.com/search?q=glasårervinning+härdat+glas&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
Där har du mitt svar fastän från många oberoende källor.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Märkligt att det verkar vara så olika sortering på olika ÅVC!

Hos oss går all mjukplast i brännbart liksom "mindre" hårdplast. Som "större" hårdplast räknas volym 1-2l om jag kommer ihåg ÅVC-killen rätt. Sen är definitionen av mjuk resp hårdplast inte uppenbar. Merparten av plastflaskorna, typ schampo, räknar de som mjukplast, övriga som hårdplast (om den nu inte ska ner i brännbart för att den är för liten). Förstod aldrig hans definitionkring vad som var vad... Så all min plast åker ner i brännbart och då kan jag väl lika gärna lägga den i vanliga soppåsen hemma som väl också bränns?!

Jag har tillräckligt med problem att pilla loss "kapsylen" på mjölkförpackningen. Den som sitter kvar i kartongen har jag försökt att pilla ut med rimlig insats några gånger men fallerat. Varför inte gå tillbaks till den gamla förpackningen som var helt utan plast utan som man bara vek upp eller klippte av ett hörn på. Kan inte påminna mig att jag hade några problem med dem...
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har förresten försökt hitta lagrum för detta med att P-bolag har börjat gå ifrån kameror vid infart, är det någon som har koll på detta? Det borde vara av intresse även i detta fallet nämligen.
Det används i Lund, på sjukhusområdet, automatisk in och utloggning, om man vill.
 
hsd
Har alla glömt Duralexglasen ,kunde tappas på betonggolv och bara studsa utan att gå sönder , men när de väl gick sönder så vart det tolvtusen småbitar
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
hajof70 hajof70 skrev:
Märkligt att det verkar vara så olika sortering på olika ÅVC!

Hos oss går all mjukplast i brännbart liksom "mindre" hårdplast. Som "större" hårdplast räknas volym 1-2l om jag kommer ihåg ÅVC-killen rätt. Sen är definitionen av mjuk resp hårdplast inte uppenbar. Merparten av plastflaskorna, typ schampo, räknar de som mjukplast, övriga som hårdplast (om den nu inte ska ner i brännbart för att den är för liten). Förstod aldrig hans definitionkring vad som var vad... Så all min plast åker ner i brännbart och då kan jag väl lika gärna lägga den i vanliga soppåsen hemma som väl också bränns?!

Jag har tillräckligt med problem att pilla loss "kapsylen" på mjölkförpackningen. Den som sitter kvar i kartongen har jag försökt att pilla ut med rimlig insats några gånger men fallerat. Varför inte gå tillbaks till den gamla förpackningen som var helt utan plast utan som man bara vek upp eller klippte av ett hörn på. Kan inte påminna mig att jag hade några problem med dem...
Det står på mjölkpaketen att du skall lämna tillbaka dem med korken på...
...de måste ändå separera bort plasten på insidan av kartongen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E ErikFr skrev:
Jag tror att du kommer att vara svårövertalad oavsett vad jag säger.
Så kolla den här google-länken, [länk]
Där har du mitt svar fastän från många oberoende källor.
Men, senapsglas är ju faktiskt en förpackning, en produkt man köper på ICA och såna ställen. Att man sen diskar den och använder som dricksglas, skulle det göra nån skillnad?
Till slut har man tillräckligt många såna dricksglas, så då slänger man dom i glasåtervinningen, och då är det helt plötsligt ok igen??
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Mina senapsglas, numera saftglas, håller inte med..



Vad baserar du detta på ? vilken annan kemisk komposition har dricksglas än förpackningsglas menar du ?

Härdglas handlar väl bara om att man härdar vanligt glas, alltså hettar upp och kyler ner vid rätt temepraturer, precis som man gör med metall, hettar man upp glaset igen är det inte längre härdglas.
Det finns dricksglas i kristall som innehåller tungmetaller. Men det är ju inte det normala för dricksglas. I den mån dricksglasen är härdade har det inget med tungmetaller att göra.
 
Likväl som mitt exempel med aluminiumformen från Frödinge ostkaka. Varför är den en förpackning, men inte samma form som jag lagat egen mat i?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det står på mjölkpaketen att du skall lämna tillbaka dem med korken på...
...de måste ändå separera bort plasten på insidan av kartongen.
Nej, det gör det inte.
Bild på en produkts förvarings- och hållbarhetsinstruktioner som understryker att viss mat kan hålla längre än bäst före-datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vissa står det att den kan lämnas kvar. Men jag har aldrig sett att det står att den ska lämnas kvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
hajof70 hajof70 skrev:
Märkligt att det verkar vara så olika sortering på olika ÅVC!
....
Beror på att varje kommun i sin tur handlar upp tjänsterna av en massa olika entreprenörer Finns alltså 290 instanser som i två led på olika sätt kan tolka hur miljölagstiftningen ska tillämpas.
 
  • Gilla
  • Ledsen
hajof70 och 1 till
  • Laddar…
C
hajof70 hajof70 skrev:
Märkligt att det verkar vara så olika sortering på olika ÅVC!
Här är det helt crazy, vad sägs om kategorierna "Tapeter, Takpapp, Gummi", "Fönster" och "Soffor och sängar"?
Som för övrigt ersatt brännbart...
 
  • Haha
  • Gilla
hajof70 och 1 till
  • Laddar…
A Andrun skrev:
Men, senapsglas är ju faktiskt en förpackning, en produkt man köper på ICA och såna ställen. Att man sen diskar den och använder som dricksglas, skulle det göra nån skillnad?
Till slut har man tillräckligt många såna dricksglas, så då slänger man dom i glasåtervinningen, och då är det helt plötsligt ok igen??
Det är inte innehållet som avgör om det är en förpackning eller inte, det är typen av glas som använts.
Hur du använder dina olika glasprodukter hemma är irrelevant.
De olika typerna av glas ska återvinnas separat, när du väl är klar med dem.
Och svaret på varför det är så kan du själv läsa här:
https://www.google.com/search?q=glasårervinning+härdat+glas&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör det inte.
[bild]
På vissa står det att den kan lämnas kvar. Men jag har aldrig sett att det står att den ska lämnas kvar.
Formuleringen jag läste var "lämna gärna korken kvar på paketet". Nu hade jag inte något sådant paket hemma (olika text beroende på mejeri).

Sedan har vi EU-direktivet som säger att korken måste sitta fast:
-https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/skruvkorkar-som-sitter-fast/

Det motverkar ju hela poängen med att sortera dem olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.