RoTe
G gonaker skrev:
Kollar efter nya bromsbelägg till bilen, måste man verkligen mäta skivorna? Eller kan man se det på ett annat sätt? [länk]
Brukar stå stämplat på skivan med men du kan väl ringa en volvohandlare och fråga? Vill dom inte ge dig storleken så ta åtminstone artikelnumret och googla det.
 
G gonaker skrev:
Kollar efter nya bromsbelägg till bilen, måste man verkligen mäta skivorna? Eller kan man se det på ett annat sätt? [länk]
Du måste veta vilken storlek på bromsbelägg du behöver. Det kan du få fram genom att antingen ta loss ett bromsbelägg och mäta det eller mäta storleken på skivorna. V-parts har en bra guide hur du enkelt mäter skivorna och vilken storleks bromsbelägg du behöver.
 
RoTe RoTe skrev:
Brukar stå stämplat på skivan med men du kan väl ringa en volvohandlare och fråga? Vill dom inte ge dig storleken så ta åtminstone artikelnumret och googla det.
Man kan säkert få artikelnumret men min erfarenhet när jag talat med märkesverkstäder är dom ser inte ens i sitt program storleken på skivorna eller beläggen så dom kan bara ge dig art.nr. Då har jag vänner som jobbat där och skulle ha hjälpt mig om dom kunnat.
 
hsd
Har för mig att det ska finnas mått ,och toleranser, i verkstadshandboken
Kolla Volvo Forum, jag rullar eller vad de heter
Bilprovningen har även uppgifterna men de är kanske inte så hjälpsamma
 
Jag läste lite i instruktionsboken till bilen och hittade den här viktiga informationen. Är det någon som kan förklara sambandet mellan däckdimension och takräcke?


Text från en instruktionsbok som varnar att konsultera en verkstad före montering av takräcke om däck 215/60 R17 C är monterade.
 
  • Haha
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
C-däck har väl högre belastningsindex, de kanske är sladdrigare så en extra vikt högt upp gör bilen mer benängen att tappa greppet?
 
useless useless skrev:
Jag läste lite i instruktionsboken till bilen och hittade den här viktiga informationen. Är det någon som kan förklara sambandet mellan däckdimension och takräcke?


[bild]
Man kanske inte får rum med hur stora däck som helst på takräcket 😉
Röd klassisk Mini Cooper med startnummer 87 och extra stora rallyljus fram, samt ett reservdäck monterat på takräcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, jag vet inte. Däckdimension borde ju inte ha nåt med takräcksmontering att göra?
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
C-däck har väl högre belastningsindex, de kanske är sladdrigare så en extra vikt högt upp gör bilen mer benängen att tappa greppet?
Det ska vara C-däck på bilen oavsett dimension.
 
C däck är ju betydligt styvare. Men är det bredare däck än standard så kan det vara att dom får för mycket grepp och orsakar att bilen kan välta vid en kraftig sväng som tex en undanmanöver när tyngdpunkten har flyttats högre upp.
 
Jag hittade även den här nyheten:


Utdrag ur en text som innefattar informationen "Det går endast att öppna bakdörrarna när bilen är upplåst. Centrallås,".
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Sida ur en instruktionsbok med text om sextonventilsmotorns hydrauliska ventiltryckare och råd vid oljebyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktionsböcker är bra. Nu vet jag varför lyftarna lät fördjävligt efter vinter dvalan och oljebytet.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Trevlig video om bilens historia och dagens bilar.

 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Upptäck en lite egenskap på min bil idag.
Har flera gånger åkt genom Stockholms tunnlar, Södra länken, Söderleden och Klaratunneln.
När man åker i de slår torkarna typ var 20e sekund, när jag kom ut och det inte regnade slutade de slå.
 
Automatikens under

Själv har jag rollat 2k epoxiprimer (biltemas) i bagaget
Bilens bagageutrymme med applicerad 2k epoxiprimer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.