K
Finns dom som även lägger elslingor direkt i fixet under klinkern…
 
R
G Golvman skrev:
Byggföretagets förslag är att golvvärmen ska läggas direkt på den gamla klinkern och sedan så minimal mängd flytspackel som möjligt. Sedan ska de nya plattorna läggas på detta. Så de ska fästas i det nya flytspacklet.
Skulle jag varit i ditt ställe så hade jag krävt utökade garantier då dom gör på ett sätt som inte är enligt rekomendationerna..
Sedan behöver det vara ett flytspackel som tål att bli blöt till och från i 30års tid, finns det sådan?
 
K kniv skrev:
Finns dom som även lägger elslingor direkt i fixet under klinkern…
Känner du till några nackdelar med detta förfarande?

R Rejäl skrev:
Skulle jag varit i ditt ställe så hade jag krävt utökade garantier då dom gör på ett sätt som inte är enligt rekomendationerna..
Sedan behöver det vara ett flytspackel som tål att bli blöt till och från i 30års tid, finns det sådan?
Utökade garantier kan jag nog glömma. Därav att jag vill stoppa denna åtgärd och se till att det görs om från grunden istället.
 
R
G Golvman skrev:
Utökade garantier kan jag nog glömma. Därav att jag vill stoppa denna åtgärd och se till att det görs om från grunden istället.
Låter klokt, jag skulle inte heller godkänna det..
 
  • Gilla
Golvman
  • Laddar…
K kniv skrev:
Finns dom som även lägger elslingor direkt i fixet under klinkern…
Jepp men då måste V-kabeln ligga tätare än 10 cm mellan raderna, annars blir golvet randigt
Fixen är vattenbeständig så där är det inga problem.
Sen det med 15 mm. Kabel 6 mm och fix 4 mm ovanför kabeln är 10 mm, vad sen klinkern är vet jag inte, blir lite tajt med 15 mm totalt.
 
K
Klinkern är garanterat minst 10mm, så hur dom får det till bara 15mm påbyggnad skulle vara spännande att få veta.

Vad är det som ska bli randigt? Färgen på klinkern? Upptorkning av vatten? Känslan av värmen under fötterna?
 
Jag har lagt golvvärme direkt i fixet, dock i hall och kök inte i badrum. Men det enda problemet jag märkt var att det var svårare att sätta plattorna, delvis också för jag ville ha minimalt med fix ovanför värmeslingan för att få så låg bygghöjd som möjligt, så plattorna är nog i princip pressade mot slingan på många ställen.

Hur som helst, min bygghöjd var totalt cirka 15mm just. Tror det blir svårt att komma så lågt om du ska flytspackla också.
 
kulle
Golvvärme i våtrum ska alltid ligga under tätskikt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
G Golvman skrev:
För att försäkringsbolag och dylikt ska täcka eventuella skador så krävs det ju att badrummet är gjort fackmannamässigt. Definitionen av det begreppet innebär ju bland annat att man följer gällande branschregler.
Ring ditt försäkringsbolag och fråga hur de ställer sig till den föreslagna lösningen.
 
Tack för alla svar! Där finns fler frågetecken kring åtgärden än detta. Jag avvaktar just nu återkoppling från byggfirman då jag skickat över ett antal av mina synpunkter på åtgärden.

Det som gör det svårare är att jag bor i en Bostadsrätt. Så jag vet inte vilket försäkringsbolag vi har. Har försökt kontakta styrelsen i ärendet men får inga konkreta svar därifrån heller.

Hur som helst är min ambition att se till så att det görs om från grunden. Man har konstaterat att slingan gått sönder pga slarv vid installation. Att lägga nytt golv ovanpå kommer sänka värdet på bostaden. Och min åsikt är att jag inte ska betala priset för att firman gjort fel.

Har ni fler saker man kan tänka på så är jag tacksam för all input!
 
Inte sänker det värdet. det är ett fungerande värmegolv och vad mer kan begäras. Sen om det har blivit lite högre är inget att tala om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag har för mig att det i någon tråd har varit någon som skrivit att de har kontaktat BKR för att få reda på om något var enligt branschreglerna.

G Golvman skrev:
Att lägga nytt golv ovanpå kommer sänka värdet på bostaden. Och min åsikt är att jag inte ska betala priset för att firman gjort fel.
Då behöver du nog få det skriftligt från en mäklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.