H Hybro skrev:
Känner till detta.

Jobbat inom Gymnasiesärskolan i 15 år. Och längre ändå som Gymnasielärare inom elektronik.

Numer gottar jag mig som pensionär.

Kakelskivan får sitta kvar som ett signum på Eget Utfört Arbete.
När jag som liten frågade morfar varför deras gjutna trädgårdsdamm inte var helt horisontell på botten svarade han att det är för att det är en yrkesman som har gjort den. För han var ju yrkesman, dock inom ett helt annat yrke 😁
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Och många som har fått en diagnos är egentligen bara dåligt uppfostrade. Och värre kommer det att bli…
Du ger inte mycket för läkarutbildningen, va?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Tack vad snällt.

Det behövs ingen utbildning för att förstå varför det har blivit en explosion av diagnoser.
Ett diplom säger bara att du kan ta till dig en viss mängd information inte att du kan dra korrekta slutsatser.

Jag lyssnar på dem som är vettiga. Oavsett utbildning eller ej. Med vanligt hyfs och vett kommer man långt.
Det har blivit en explosion i diagnoser om man bara ser till numerären, men det är väl inte intressant i sig. Om man försöker sätta sig in i varför antalet NPF-diagnoser ökar (för jag gissar att det är de du menar) så är det inte så märkligt. Fast frågan är rätt komplex och numerären i sig är egentligen inte problemet.

Precis som för en massa andra saker finns det en okänt stor andel som fått felaktig diagnos, men å andra sidan möter jag dagligen de som aldrig borde fått körkort heller och det finns massor av andra områden där människor bedömts fel. Problemet är inte diagnoserna i sig, utan om de används felaktigt. Antingen för att peka ut och nedvärdera individer, eller att de används som ett slags frikort för dåligt beteende, som i sig kan bottna i dålig uppfostran som du skriver, men lika ofta i en egoism och lathet. Båda är lika fel och jag gör det jag kan för att motverka båda.

Problemet när någon kastar ur sig uttalanden som dina är att det till slut blir en sanning att det delas ut diagnoser i onödan, när problemet egentligen är hur diagnoserna används. En felaktig diagnos i byrålådan är ju inget problem i sig, men om människor medicineras i onödan, kommer undan med att bete sig som skit eller missar chansen till en befordran på jobbet så är det verkliga problem. Att jag reagerar är både för att jag jobbat med problemen och för att jag på min fritid behöver jobba med fördomar och okunskap om det egentligen helt orimliga begreppet "diagnoser".

Jag har två söner som har NPF-diagnoser. Om man träffar dem så tar det inte många sekunder för vem som helst att inse att det inte är dålig uppfostran eller något liknande, utan det är något som inte stämmer. Trots det så får jag hela tiden slåss mot en väldigt utbredd uppfattning om att det gödslas godtyckligt med diagnoser, vilket betyder att killarna både missar chansen att få ett vettigt bemötande och leder till en massa merarbete och onödiga kostnader för oss och för samhället. Extremfallet är väl en rektor på förskolan som på fullt allvar sa att hon "inte trodde på diagnoser", men tack och lov är de flesta lite mer insatta än så.

Precis som du (antar jag) är jag trött på människor som beter sig som skit, eller har barn som beter sig som skit, och skyller på att de har ADHD eller liknande, men där är grundproblemet är de beter sig som skit och inte att "det ställs för många diagnoser". Den typen av människor betedde sig som skit redan innan "diagnosexplosionen" och skulle göra det även om vi slutade NPF-diagnostisera.

Ber om ursäkt för långt inlägg, men trådens ämne är ju redan avhandlat.

Förresten rätt intressant det du skrev senare om slappheten och oviljan. Nu vet jag inte hur gammal du är, men nästan ordagrant det du skrev kunde man läsa på insändarsidorna på 70-talet om hur illa det gått för alla oss födda på 60-talet som fått fri uppfostran. Så det stämmer säkert det du skriver att "Idag kommer man undan med att ”det är ju bara ett barn, låt dom göra som dom vill”, fast det stämde för 50 år sedan också.
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 17 till
  • Laddar…
Ja, ja, jaaaa ...

Startade tråden men intentioner om att det går att fixa mycket själv.

Vart tycker Du (Ni ) att tråden spårat iväg?

Snälla gott folk, starta en egen draveltråd.

Om Ni inte kan, så visst ska jag hjälpa Er.
Då döper jag den till STORA DRAVELTRÅDEN.

Snälla moderator.... styr upp detta!
 
  • Haha
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Dravel....
 
Mer Dravel...
 
H Hybro skrev:
Mer Dravel...
När du själv börjar tråden med rena falsarier kanske du inte ska vänta dig att det blir så seriöst.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
Karrock
F fribygg skrev:
När du själv börjar tråden med rena falsarier kanske du inte ska vänta dig att det blir så seriöst.
Äh, det tyckte jag var rimligt. Man kan ju inte heller skriva "kärringen klagar så förbannat på min snea kakelplatta. Tycker ni jag ska göra om, är inte sugen själv?". Så som det formulerades gav det väl rimliga svar, men var rätt klart på två sidor. Den som startar en tråd kan aldrig veta om den ska plockas upp och kapas av forumrävarna för ett småbråk i någon annan fråga.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
I verkligheten är det som så att käringen är helt nöjd med hela kaklingen.... Det var jag som var missnöjd med mitt eget hobbyjobb.

Men det kunde jag ju inte skriva från början, eller hur?
Vägg delvis täckt med vita kakelplattor och ojämn, applicerad kakelfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vit kakling ovanför bänkskiva, träskåp och inbyggd spis och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Happifejz och 1 till
  • Laddar…
Herrejösses.... Tre olika färgtemperaturer på belysning.

Vilken tycker Ni gör sig bäst?
 
  • Haha
  • Gilla
TuVu och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Herrejösses.... Tre olika färgtemperaturer på belysning.

Vilken tycker Ni gör sig bäst?
Olika? Oj! Aha, nej såg bara den sneda plattan på bilderna 😉
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 8 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Herrejösses.... Tre olika färgtemperaturer på belysning.

Vilken tycker Ni gör sig bäst?
Längst till vänster blir väll bra över hela bänken?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Herrejösses.... Tre olika färgtemperaturer på belysning.

Vilken tycker Ni gör sig bäst?
Helt klart längst till vänster! Mat ser mycket godare ut i varmt ljus dessutom...

Och det finns inget bättre än ett absolut perfekt utgjort jobb, med en liten detalj som inte blev bra och som farsan (eller jag om farsan utfört jobbet) kan hitta :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Herrejösses.... Tre olika färgtemperaturer på belysning.

Vilken tycker Ni gör sig bäst?
En lite reflektion till förresten, till vänster väntar jag mig att se matlagning, i mitten någon slags drickande i bar, till höger en obduktion utföras.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jo, ungefär så när vi tar rätt på älgkött om hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.