N Ne20 skrev:
Så om jag har förstått dig rätt så kommer el-patronen aktiveras mer när det är mindre kallt ute jämfört med om det skulle typ vara -20?
Allt beror på förutsättningarna i just ditt hus. Ju kallare det blir ute desto högre effekt kräver huset samtidigt som värmepumpens effekt minskar. Nånstans finns "break even" då värmepumpen ger exakt lika mycket som huset behöver. Blir det kallare än så måste elpatronen hjälpa till.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
N Ne20 skrev:
Så om jag har förstått dig rätt så kommer el-patronen aktiveras mer när det är mindre kallt ute jämfört med om det skulle typ vara -20?
Nej, är det -10 °C kommer el-patronen förmodligen att bara gå lite grann men är det -28 °C kommer el-patronen att helt ensam stå för all värme.
 
N
är det någon som har erfarenhet av mitsubishi får ni gärna skriva. Måste lämna besked till installatören snart. Har även fått offer från ctc och skillnaden är ca 20 tkr. Vill inte vara du snål och ångra mig senare. 😊
 
F
N Ne20 skrev:
Hej

Har en nibe 310 som går till stor det bara på elpatron. Är inne på att ersätta den med en Mitsubishi zubadan SHWM80 luftvatten värmepump. Frånluftdon kommer att skötas av en frånluftsaggregat. Enligt återförsäljarens beräkningar så kommer jag att gå ner från dagens förbrukning som ligger på ca 20000 kwh för varmvatten och värme till ca 5500 efter installationen.

Jag undrar om det finns någon här på forrumet som har erfarenhet av samma luftvattenvärmepump som vill dela med sig både för och nackdelar.
Vad som helst men inte Mitsubishi, hopplösa.
 
J Josth skrev:
På Zubudan stängs kompressorn av helt vid -28 °C vad jag vet och då måste el-patronen stå för 100% av värmen. När det är mindre kallt ute kommer kompressorn att gå men ge allt lägre värmeeffekt och COP vartefter att temperaturen faller och el-patronen behöver komplettera allt mer av värmen.
Så vitt jag kan se så stänger min Panasonic av med vid -28.
 
N
F Fideliox skrev:
Vad som helst men inte Mitsubishi, hopplösa.
Får man fråga varför? Har du erfarenhet av deras pumpar?
 
Läste du inte tråden jag länkade? Där står Fideliox erfarenheter av att ha Ecodan.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
N
J Josth skrev:
Läste du inte tråden jag länkade? Där står Fideliox erfarenheter av att ha Ecodan.
Tack, löste den nu. De verkade som att de flesta stör sig på ljudet från fläkten ute.
 
Bor i Skåne enplansvilla 210 kvm från 1990. Hade en Nibe F 360P FLVP + extra 300l varmvattenberedare.
Har bytt till LVVP Mitsubishi EHST20D-YM9D/PUD-SWM100YAA + kanalfläkt för ventilation i april 2023.
Årsförbrukning inkl övrig el, tidigare ca 25 000 kWh. Beräknar nu komma ner i ca 16 000 kWh. Elpatronen har aldrig använts än så länge. Din beräknade besparing verkar hög?
Styrning med trådlös rumsgivare ger jämn och fin värme 20-21 gr. Varmvattnet räcker till två duschar efter varann. Ligger på 55 gr när vi börjar duscha.
Manualen tycker jag är är dålig!!
Ljudet från utedelen är i mellan-varvtalen lite bullrande, men stör oss inte. Vid lågvarv kan man knappt höra om den är igång. Vid fullvarv viner den mera
 
N
N Nils45 skrev:
Bor i Skåne enplansvilla 210 kvm från 1990. Hade en Nibe F 360P FLVP + extra 300l varmvattenberedare.
Har bytt till LVVP Mitsubishi EHST20D-YM9D/PUD-SWM100YAA + kanalfläkt för ventilation i april 2023.
Årsförbrukning inkl övrig el, tidigare ca 25 000 kWh. Beräknar nu komma ner i ca 16 000 kWh. Elpatronen har aldrig använts än så länge. Din beräknade besparing verkar hög?
Styrning med trådlös rumsgivare ger jämn och fin värme 20-21 gr. Varmvattnet räcker till två duschar efter varann. Ligger på 55 gr när vi börjar duscha.
Manualen tycker jag är är dålig!!
Ljudet från utedelen är i mellan-varvtalen lite bullrande, men stör oss inte. Vid lågvarv kan man knappt höra om den är igång. Vid fullvarv viner den mera
Har ni hamnat på 16000 inklusive hushållsel?
Är du nöjd med pumpen?

Vi bor i ett hus från 1991 som är på 141 kvm med golvvärme. Tyckte också att besparingen verkade för bra för att vara sant men har fått samma energibesparing från två olika företag.
 
N Nils45 skrev:
Bor i Skåne enplansvilla 210 kvm från 1990. Hade en Nibe F 360P FLVP + extra 300l varmvattenberedare.
Har bytt till LVVP Mitsubishi EHST20D-YM9D/PUD-SWM100YAA + kanalfläkt för ventilation i april 2023.
Årsförbrukning inkl övrig el, tidigare ca 25 000 kWh. Beräknar nu komma ner i ca 16 000 kWh. Elpatronen har aldrig använts än så länge. Din beräknade besparing verkar hög?
Styrning med trådlös rumsgivare ger jämn och fin värme 20-21 gr. Varmvattnet räcker till två duschar efter varann. Ligger på 55 gr när vi börjar duscha.
Manualen tycker jag är är dålig!!
Ljudet från utedelen är i mellan-varvtalen lite bullrande, men stör oss inte. Vid lågvarv kan man knappt höra om den är igång. Vid fullvarv viner den mera
Med en bra luftvattenvärmepump är det fullt möjligt att gå från 20000 kWh/år för värme och varmvatten till ca 6000 kWh/år. Gäller då att 20000 kWh verkligen är brutto med en trasig kompressor i frånluftsvärmepumpen. Ni kanske har ett brutto på runt 29000 kWh/år exkl hushållsel för värme och varmvatten om man lägger på kompressorn i 360P?

Ni har en chans att komma ner till närmare 14000 kWh/år totalt inklusive hushålls-el som jag ser det.
 
Redigerat:
Det är två månader kvar innan jag kan slutsummera men jag är rätt säker. Jag är nöjd med att få ner förbrukningen och inget har krånglat förutom en massa is under den när det var riktigt kallt. Väldigt nöjd med de automatiska styrningen, men vi har radiatorer där rumsgivaren är placerad. Vid golvvärme är systemet trögare så jag vet inte säkert om trådlös rumsgivare fungerar lika bra då.
På frågan hur nöjd jag är så har jag inget annat att jämföra med. Jag har gett min syn så ärligt jag kan!
 
N
J Josth skrev:
Med en bra luftvattenvärmepump är det fullt möjligt att gå från 20000 kWh/år för värme och varmvatten till ca 6000 kWh/år. Gäller då att 20000 kWh verkligen är brutto med en trasig kompressor i frånluftsvärmepumpen. Ni kanske har ett brutto på runt 29000 kWh/år exkl hushållsel för värme och varmvatten om man lägger på kompressorn i 360P?

Ni har en chans att komma ner till närmare 14000 kWh/år totalt inklusive hushålls-el som jag ser det.
Dokument med energiberäkningsresultat före och efter installation av värmepump, prestandadata och projektinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
N
N Ne20 skrev:
[bild]
Vet inte hur väl sådana beräkningar stämmer överens med verkligheten. Har inte bott i huset så länge men tycker att dygnsförbrukningen är för högt nu när det är plusgrader ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.