Är taket spikat i dalen eller på toppen av korrugeringen?
 
Claes Sörmland
Rosten låser du genom att måla med Isotrol Grund Klarlack. Sen på med täckfärg.

Detta efter att spikhålen har åtgärdats.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rosten låser du genom att måla med Isotrol Grund Klarlack. Sen på med täckfärg.

Detta efter att spikhålen har åtgärdats.
Är det billigare med Isotrol och täckfärg än att läckta och lägga på ett enkelt billigt plåttak?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är taket spikat i dalen eller på toppen av korrugeringen?
Det måste jag kolla i dagsljus.
F fribygg skrev:
Är det billigare med Isotrol och täckfärg än att läckta och lägga på ett enkelt billigt plåttak?
Plåttak från Byggmax landar mellan 25-30 kkr (Bara plåt) Det kommer jag inte kunna byta själv. Det finns en hel djungel med färgprodukter där ute. De landar mellan 8-25 kkr. Det kan jag fixa själv om jag hyr byggställning.
 
J Jennie For skrev:
Det måste jag kolla i dagsljus.

Plåttak från Byggmax landar mellan 25-30 kkr (Bara plåt) Det kommer jag inte kunna byta själv. Det finns en hel djungel med färgprodukter där ute. De landar mellan 8-25 kkr. Det kan jag fixa själv om jag hyr byggställning.
Om du klarar målning och byggställning själv kanske det blir billigare.

Det finns ju andra ställen att köpa plåt som kanske är 20% billigare än byggmax, kolla på Plåtvision om du trots allt funderar på byta tak.

Jag skulle föreslå att du bara tätar det befintliga taket tills du har möjlighet att lägga ett nytt tak, tätning och fastskruvning av det befintliga galvtaket tror jag du fixar själv på en dag för under tusen kronor om du kan låna säkerhetssele och lina.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du klarar målning och byggställning själv kanske det blir billigare.

Det finns ju andra ställen att köpa plåt som kanske är 20% billigare än byggmax, kolla på Plåtvision om du trots allt funderar på byta tak.

Jag skulle föreslå att du bara tätar det befintliga taket tills du har möjlighet att lägga ett nytt tak, tätning och fastskruvning av det befintliga galvtaket tror jag du fixar själv på en dag för under tusen kronor om du kan låna säkerhetssele och lina.
Tack för ditt engagemang! Får tänka lite till.
 
C
J Jennie For skrev:
Plåttak från Byggmax landar mellan 25-30 kkr (Bara plåt) Det kommer jag inte kunna byta själv. Det finns en hel djungel med färgprodukter där ute. De landar mellan 8-25 kkr. Det kan jag fixa själv om jag hyr byggställning.
Det man så klart får tillföra kalkylen är hur mycket extra livslängd en målning tillför taket.

Det @Claes Sörmland är inne på med Isotrol att att du också får kalkylera med underarbetet för målning. Du sparar mycket tid på att slippa göra metallrent vilket kan motivera en dyrare produkt som inte kräver lika mycket underarbete.

Kan också slå ett slag för att hålla ögonen öppna efter begagnad takplåt. Många byter plåt istället för att måla även om plåten i sig är i fint skick.
 
  • Gilla
Jennie For och 1 till
  • Laddar…
En enkel och billig lösning är att köpa grövre skruv till plåt med gummitätning under skallen, skruva i den i hålen efter klockspiken.
Om plåten sitter fast för dåligt efter detta så skruva i ny farmarskruv på lämpligt ställe i plåten.
Rosten åtgärdas enklast med att borsta bort det värsta med stålborste och måla med zinkspray direkt på plåten där det behövs, detta är tjock galvad plåt som håller i många år till med ett minimum av underhåll.
Gör inte detta till ett onödigt stort och dyrt projekt när det inte behövs så krångliga och dyra åtgärder.
Om någon plåt mot förmodan skulle ha stora rosthål så sök en begagnad plåt och byt ut den dåliga plåten, de är vanligt förekommande på uthus o äldre byggnader.
 
  • Gilla
Jennie For
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.