Jag har en krigsbarack som tjänstgjort som hemvärnsgård och nu är vävstuga. Hemvärnsgubbarna har varit ekonomiska och lappat och lagat genom åren. Nu läcker taket och det finns en hel del spikhål där uppe förutom spikarna som håller på att krypa upp. Ekonomiskt är det inte mycket som jag varken kan eller vill lägga på det. Dess värde ligger i att det tjänar ett syfte för dem som väver och har en rolig historia - och ett hus är ju ändå ett hus.
Nu har jag ägnat mig åt att att leta produkter och läsa trådar här på forumet. Genom att laga spikhål och måla med tak-/plåtfärg eller takmassa kan priset bli ungefär 1/4 av kostnaden för ny plåt. Nu undrar jag om det finns någon som har lappat, lagat och målat med positivt resultat?
 
  • Rött trähus med patinerat tak, skorsten, skogsbakgrund, röd bil framför, landsbygdsmiljö.
Såvitt jag kan se har du ett tak i galvad plåt, aluminium rostar inte.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Såvitt jag kan se har du ett tak i galvad plåt, aluminium rostar int

Så min nästa fråga är hur i hela jädra friden får man till ett juste svar i detta forum??
F fribygg skrev:
Såvitt jag kan se har du ett tak i galvad plåt, aluminium rostar int
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Fribygg: Du menar alltså att bara för att "alla" betonar att det är ett aluminiumtak bör man inte bortse från det uppenbara?

Hur förändrar det min förutsättningar?
 
J Jennie For skrev:
Så min nästa fråga är hur i hela jädra friden får man till ett juste svar i detta forum??
Ovanstående citat kanske inte är rätt sätt?
 
Skaffa takskruvar med stort huvud och gummipackning. Ersätt spikar och mindre hål med dem.
Har använt det till plåt/aluminiumtak som har återanvänts till vedförråd.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ovanstående citat kanske inte är rätt sätt?
Kan jag alltså välja hur/vad jag citerar. Framför allt blev det jag ville skriva ett citat från någon annan, vars inlägg också gärna kom med mer än en gång. Mitt svar på inlägget blev till slut inte alls taggat.
 
J Jennie For skrev:
Fribygg: Du menar alltså att bara för att "alla" betonar att det är ett aluminiumtak bör man inte bortse från det uppenbara?
Vilka "alla" betonar att ett rostigt tak är av aluminium?
Jag talade om att du sannolikt har ett tak i galvad plåt, om du vill kan du nog täta med butyltätning, finns på Biltema för nån femtiolapp tuben, vanlig montage skruv med stor skalle bör kunna användas om farmarskruv är för kort.
Om du haft ett tak i aluminium hade du behövt fästmtrl som passar ihop med aluminium, klockspik i aluminium brukar vara svårt att få tag på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jennie For skrev:
Så min nästa fråga är hur i hela jädra friden får man till ett juste svar i detta forum??
Ställ en klar fråga.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vilka "alla" betonar att ett rostigt tak är av aluminium?
Jag talade om att du sannolikt har ett tak i galvad plåt, om du vill kan du nog täta med butyltätning, finns på Biltema för nån femtiolapp tuben, vanlig montage skruv med stor skalle bör kunna användas om farmarskruv är för kort.
Om du haft ett tak i aluminium hade du behövt fästmtrl som passar ihop med aluminium, klockspik i aluminium brukar vara svårt att få tag på.
Jag får helt enkelt titta lite närmare själv.
"Alla" är tidigare ägarna och antagligen har jag tolkat in det i alla svar jag fått på frågor jag ställt. Det är ju rätt uppenbart bara någon faktiskt säger "rost"
Jag tar i tu med lite rostbekämpning också.
 
F fribygg skrev:
Ställ en klar fråga.
Det var inte det som var problemet utan att precis exakt som jag skrev får "till" ett svar.
 
J Jennie For skrev:
Jag tar i tu med lite rostbekämpning också.
Det skulle jag avstå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det skulle jag avstå.
För att? Är det inte positivt att måla om man tätat, menar du?
 
J Jennie For skrev:
För att? Är det inte positivt att måla om man tätat, menar du?
Dyr och jobbigt att ta bort rosten, täta till hålen så det håller tätt.
Är taket spikat i topp eller botten?
 
F fribygg skrev:
Dyr och jobbigt att ta bort rosten, täta till hålen så det håller tätt.
Är taket spikat i topp eller botten?
Hålet som läcker är rätt högt upp, men spikar som krupit upp syns längre ned på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.