H Hybro skrev:
Och då slipper man t o m fuktspärr.

Plockar man bort en eller två kakeskivor, så skadas fuktspärren.
Typ inte längre tät.

Men jag kan ha fel.
inga problem att åtgärda plattor utan att skada tätskikt.
och även om tätskiktet skadas så är det ingen anledning att inte åtgärda, fel ska åtgärdas.
om inte ska beställaren ersättas ekonomiskt.
 
janwide
Det går väll altid att hitta "fel". Ser helheten ok ut hade jag varit nöjd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Det går väll altid att hitta "fel". Ser helheten ok ut hade jag varit nöjd.
det är möjligt men tar inte ifrån att fel ska åtgärdas.
om inte ska man kompenseras ekonomiskt.
 
K
TS själv som dumargumenterar under pseudonym?
 
B
O oliven1 skrev:
det är möjligt men tar inte ifrån att fel ska åtgärdas.
om inte ska man kompenseras ekonomiskt.
Hittar du något "fel" då?
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
inga problem att åtgärda plattor utan att skada tätskikt.
och även om tätskiktet skadas så är det ingen anledning att inte åtgärda, fel ska åtgärdas.
om inte ska beställaren ersättas ekonomiskt.
Och vad skulle vara felet säger du?
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Jag tror att det där resultatet ligger ganska långt ifrån vad en besiktning skulle underkänna.
Sen ska det ju ändå se så bra ut som möjligt och det gör det. Riktigt bra utfört faktiskt under rådande förutsättningar (att plattorna skiljer i storlek).
Finns det någon uppgift om toleranserna på just dessa kakelplattor från tillverkaren?
Om det finns och plattorna ligger inom dessa så har man ju fått det man köpt.
Ligger plattorna utanför toleranserna så finns det möjligen något att hämta där.
Måste man i så fall upptäcka defekten innan plattorna monteras? Har plattorna kontrollerats?
Knappast troligt då det normalt inte görs.
Vem skulle kontrollera plattorna? Konsumenten eller hantverkaren? Troligen så har hantverkaren bara fått plattorna, utan datablad, med instruktionen att montera dem.

Förmodligen är det bara att gilla läget eftersom plattorna antingen håller sig inom toleranserna och då finns inget fel, eller att en eventuell defekt upptäcktes för sent då de aldrig kontrollerades innan montage.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vad är det med fogen som du är missnöjd över? Petig får man absolut vara men i ditt fall tycker jag nog att det är obefogat. Hur ofta zoomar man in sina plattor för att inspektera fogarna
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Personligen så tycker jag att det ser bra ut på avstånd. Ska man granska varje fog mm så hittar man oftast något fel.
Precis. Är ruskigt nöjd med mitt badrum. Men om jag går över hela golvet och väggarna hittar jag ställen där det kanske inte är perfekt. PGA att det kommer vara små variationer över en hel vägg eller ett golv.

En duktig sättare kompenserar ju för det och "lurar" ögat så man inte ser det på håll.
 
  • Gilla
Utter6300 och 2 till
  • Laddar…
S
Har man såna extrema krav på precision som TS uppvisar här så bör man klargöra det redan vid beställning av arbetet så att hantverkaren har en chans att backa från ett i stort sett omöjligt uppdrag.

Det syns ganska tydligt på bilden är plattorna är olika stora och hantverkaren har hanterat detta på ett bra sätt tycker jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Det är helt rätt monterat enligt branchreglerna så att ta dit en besiktningsman resulterar bara i ytterligaren en faktura att betala👍
 
Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Det är helt rätt monterat enligt branchreglerna så att ta dit en besiktningsman resulterar bara i ytterligaren en faktura att betala👍
hur vet du det?
går ju omöjligt se på en bild, finns tydliga regler på fogbredd, fogsprång, fogförskjutning etcetera och hur det ska mätas.

På keramiska plattor är kraven väldigt hårda, utan att veta exakt vad det är för platta så skulle jag gissa att kravet på fogsprång får inte vara mer än 1mm.
Det ser verkligen ut att vara mer än 1mm och det är det ett fel som ska åtgärdas.
 
O oliven1 skrev:
hur vet du det?
går ju omöjligt se på en bild, finns tydliga regler på fogbredd, fogsprång, fogförskjutning etcetera och hur det ska mätas.

På keramiska plattor är kraven väldigt hårda, utan att veta exakt vad det är för platta så skulle jag gissa att kravet på fogsprång får inte vara mer än 1mm.
Det ser verkligen ut att vara mer än 1mm och det är det ett fel som ska åtgärdas.
Du som kan regelverket kan ju ta fram reglerna. Det är plattor med olika storlek vi pratar om här och då monteras dessa exakt på detta sätt enligt skiss i regelverket som är branch praxis.
Hade det varit laserskurna kanter hade det varit andra värden att ta hänsyn till men tyvärr är det inte så denna gång.
 
T trojlee skrev:
Du som kan regelverket kan ju ta fram reglerna. Det är plattor med olika storlek vi pratar om här och då monteras dessa exakt på detta sätt enligt skiss i regelverket som är branch praxis.
Hade det varit laserskurna kanter hade det varit andra värden att ta hänsyn till men tyvärr är det inte så denna gång.
finns fortfarande regler som ska följas.
och nu är det mot konsument vilket ställer ändå hårdare krav att entreprenören ska avråda och informera beställaren innan om något inte är lämpligt eller kommer bli bra
 
O oliven1 skrev:
finns fortfarande regler som ska följas.
och nu är det mot konsument vilket ställer ändå hårdare krav att entreprenören ska avråda och informera beställaren innan om något inte är lämpligt eller kommer bli bra
Det är kul att du undviker att svara på frågan då du inte kan reglerna. Och då kanske det är olämpligt att vara så övertygande mot TS avseende att det är ett fel.
Jag kan KKL men det spelar ingen roll här. Liknande kakelplattor sitter i tusentals Svenska hem, montören har monterat dom precis som man ska och det spelar ingen roll att dom är dyra dock gör tillverkningen att dom är lite "unika". Inget fel med det!
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.