Jag tycker vi börjar gå off topic nu. Här får ni gärna ställa frågor om huset, men icke konstruktiva diskussioner om vad ni tycker de borde gjort i stället eller generella diskussioner om olika byggmaterial får ni ta i en egen tråd.

/ Moderator
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Du hade kunnat spruta väggar och tak med cellulosa ull och kört diffusionsöppen duk, ger ju samma resultat.

Lerkliningen är ju snygg, men var det värt det?

Inv träpanel i olika varianter istället för leran. Jag ska inte rain on your parade, men hade du byggt på samma sätt igen?
Nej, det blir inte samma resultat. Tycker du ska in och kika lite på vad hampakalk är för något. Men ett par korta saker.
Hampakalken räknas som koldioxidpositiv eftersom hampan binder mer kol än vad kalkbrytningen, transport etc avger. Och under ett år!
Den ger ett annat inomhusklimat eftersom den är värmetrög och fuktbuffrande.
Den är antiseptiskt och står i mot mögel och svampar. (När den kommit igenom den första torkperioden)
Det får inte problem med skadedjur.
Den brinner inte.

Lerklining är nog det roligaste och snyggaste med huset. Både at göra och resultatet :)
Vi har redan klätt alla innerväggar med panel så skönt med något som bryter av.
Panelen hittade vi för 100kr/m2, men ny kostar den närmre 500-600kr/m2. Lerkliningen kostade 7000 för hela huset :D
 
  • Gilla
Tom_N och 3 till
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Ungefär 280 för material och transport och 180 för maskiner arbetskostnader.
Det hade blivit flera hundra tusen billigare med cellulosa och gips och gått snabbare. Där hade ni sparat på ränta och el.
 
S
Skönt att klarade av att slutföra bygget. Trist om hälsan och välmåendet inte överlever byggdrömmen.

Hade ni någon koppling till Tjörn sen innan eller var det Billströmska och bykänslan som lockade er dit?

Kul att se någon mer som använder grovkök/ grovingång till något annat än tvättstuga. 😄 Inte så vanligt.
Här är min man cave för att skölja grönsaker och hantera försådd i. Inte lika stor som er dock.
Industriellt kök med stort handfat, hyllor, städutrustning och diverse föremål utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Nej, det blir inte samma resultat. Tycker du ska in och kika lite på vad hampakalk är för något. Men ett par korta saker.
Hampakalken räknas som koldioxidpositiv eftersom hampan binder mer kol än vad kalkbrytningen, transport etc avger. Och under ett år!
Den ger ett annat inomhusklimat eftersom den är värmetrög och fuktbuffrande.
Den är antiseptiskt och står i mot mögel och svampar. (När den kommit igenom den första torkperioden)
Det får inte problem med skadedjur.
Den brinner inte.

Lerklining är nog det roligaste och snyggaste med huset. Både at göra och resultatet :)
Vi har redan klätt alla innerväggar med panel så skönt med något som bryter av.
Panelen hittade vi för 100kr/m2, men ny kostar den närmre 500-600kr/m2. Lerkliningen kostade 7000 för hela huset :D
I princip identiska egenskaper med cellulosa alltså :) Allt utom antiseptisk och står i mot mögel och svampar. kanske? (vilket är bra när man mättat en trästomme med 10m3 vatten :p)

Jag förstår ju såklart att om det är lerkliningen som är det stora man vill åt, då är det ett fördelaktigt material att utgå ifrån att börja lera på.

Det var ju otroligt billigt med 7000kr men både hampan och leran såg väääldigt tidskrävande ut, så frågan kvarstår, skulle du bygga med samma metod igen? Jag är genuint nyfiken? :)
 
P patrik.hermansson50 skrev:
Det hade blivit flera hundra tusen billigare med cellulosa och gips och gått snabbare. Där hade ni sparat på ränta och el.
Där kan jag inte säga emot dig!

Men sen var väl inte heller syftet att spara pengar genom att bygga med konventionella byggmetoder. Å andra sidan hade jag ju sluppit sitta här och försvara mina val inför alla som vet bättre än mig!

Nästa gång jag bygger hus så lovar jag att jag ska läsa på hur alla andra gör! (Nejdå jag bara skoja)
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Skönt att klarade av att slutföra bygget. Trist om hälsan och välmåendet inte överlever byggdrömmen.

Hade ni någon koppling till Tjörn sen innan eller var det Billströmska och bykänslan som lockade er dit?

Kul att se någon mer som använder grovkök/ grovingång till något annat än tvättstuga. 😄 Inte så vanligt.
Här är min man cave för att skölja grönsaker och hantera försådd i. Inte lika stor som er dock.
[bild]
Wow! Visst är det härligt med ett grovkök :D vi har också försådderna igång där nu. Tror ändå att den är jämförbar i storlek. Våran är runt 12 m2 tror jag.

Det var odlingsprojekt och jobb som gjorde att vi råkade hamna på Tjörn. Ingen av oss hade varit här tidigare.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
I princip identiska egenskaper med cellulosa alltså :) Allt utom antiseptisk och står i mot mögel och svampar. kanske? (vilket är bra när man mättat en trästomme med 10m3 vatten :p)

Jag förstår ju såklart att om det är lerkliningen som är det stora man vill åt, då är det ett fördelaktigt material att utgå ifrån att börja lera på.

Det var ju otroligt billigt med 7000kr men både hampan och leran såg väääldigt tidskrävande ut, så frågan kvarstår, skulle du bygga med samma metod igen? Jag är genuint nyfiken? :)
Om jag minns rätt så tar det 60-80 år innan man plockar ut virke med alla dess produkter. Hampakalken är mer som ett stenhus.
I de försök man gjort och öppnat upp och undersök stommen i efterhand så har hampakalken dragit ur fukten ur stommen. Men i vilket fall så är hampakalken bärande i sig självt. Jag tror inte riktigt att du förstår vad det är för material. Om du är nyfiken så finns det såklart många bättre källor än att fråga mig här.

Jag hade antagligen byggt på precis samma sätt, men påbörjat bygget tidigare så att förseningar inte hade gjort att vi fick flytta fram hampakalken till sensommaren.
 
  • Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Om jag minns rätt så tar det 60-80 år innan man plockar ut virke med alla dess produkter. Hampakalken är mer som ett stenhus.
I de försök man gjort och öppnat upp och undersök stommen i efterhand så har hampakalken dragit ur fukten ur stommen. Men i vilket fall så är hampakalken bärande i sig självt. Jag tror inte riktigt att du förstår vad det är för material. Om du är nyfiken så finns det såklart många bättre källor än att fråga mig här.

Jag hade antagligen byggt på precis samma sätt, men påbörjat bygget tidigare så att förseningar inte hade gjort att vi fick flytta fram hampakalken till sensommaren.
Jo men du har ju fortfarande en trästomme där? Hampakalken tar ju inga laster i det här fallet.

Ja sen hade ni lite otur med försenad fönster leverans. Det hjälpte nog inte heller.
 
E erikjakan skrev:
Jo men du har ju fortfarande en trästomme där? Hampakalken tar ju inga laster i det här fallet.

Ja sen hade ni lite otur med försenad fönster leverans. Det hjälpte nog inte heller.
Det är vad jag har förstått det som, men jag kan ha fel. I vilket fall har vi en trästomme som bär lasten.

Vad tänker du att den försenade fönster leveransen inte hjälpte med?

Det verkar vara många som fastnar vid det här med fukten och det är säkert att göra med hur det framställs i tv och det förstår jag. Vi var själva oroliga när det inte torkade som det skulle. Men de personer jag konsulterat har inte uttryckt att det varken skulle vara överdrivna mängder vatten eller problematiskt för materialet. Det mesta torkade ur snabbt, men det var svårt att få ur det sista. Det är ju inte ett badkar stommen står i.
 
  • Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Det är vad jag har förstått det som, men jag kan ha fel. I vilket fall har vi en trästomme som bär lasten.

Vad tänker du att den försenade fönster leveransen inte hjälpte med?

Det verkar vara många som fastnar vid det här med fukten och det är säkert att göra med hur det framställs i tv och det förstår jag. Vi var själva oroliga när det inte torkade som det skulle. Men de personer jag konsulterat har inte uttryckt att det varken skulle vara överdrivna mängder vatten eller problematiskt för materialet. Det mesta torkade ur snabbt, men det var svårt att få ur det sista. Det är ju inte ett badkar stommen står i.
Det är otroligt starkt, 300kpa = 30ton per m2.

Ja eftersom utan fönster är det både dyrt och svårt att få upp tempen, så torkningen tar lång tid.

Jag tänkte mest på allt trä i stommen som är plaskblött i x antal veckor, nåt som vanligen är big nono med trä 😊 dvs mögel kan bildas innan det torkat.
 
  • Gilla
joakimwenner
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Det är otroligt starkt, 300kpa = 30ton per m2.

Ja eftersom utan fönster är det både dyrt och svårt att få upp tempen, så torkningen tar lång tid.

Jag tänkte mest på allt trä i stommen som är plaskblött i x antal veckor, nåt som vanligen är big nono med trä 😊 dvs mögel kan bildas innan det torkar
Tack för omtanken!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:

"Bygglovhandlingarna skulle gå på remiss till Bohusläns museum bland annat. Men Anna och Joakim hade läst på noga vad som gäller och utformat huset därefter, så bygglovet gick igenom på första försöket utan problem"

Allt för många läser inte på innan de skickar in bygglov och beklagar sig för att det inte går igenom.
Bohusläns Museum är en stark remissinstans hos kommunerna och Länsstyrelsen i VG. I alla fall i planarbetet i Bohuslän. Hemmavid (södraste Bohuslän på Hisingen) har de varit inne och petat i det mesta som har med visuell miljö att göra. Bl.a. stoppade de en exploatering av mark för att det låg i ett tidstypiskt odlingslandskap. Inte för stt det odlades där, men för att det såg så ut.
Varje bohuslänning med intresse för lokala byggnadstraditioner har denna på väggen hemma

Affisch som visar färgtraditioner i Bohuslän: trähusens externa färgsättning med exempel från fiskeläget, gården, staden och badorten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Varje bohuslänning med intresse för lokala byggnadstraditioner har denna på väggen hemma
Den sitter på utedasset på föräldrarnas torp på Orust så den har man tittat några timmar på. 🤩
(Självfallet finns även familjeporträtt på Oscar II samt ett otal antal planscher på olika gamla traktorer. )
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Bra jobbat, alltid intressant att se byggen som inte följer konventionen! Hampakalk är ett intressant material som man kan använda på olika vis, lerklining ger liv åt väggen, befrämjar ett gott inomhusklimat och kan bokstavligen tas ur marken huset står på och användas som byggmaterial direkt på byggplatsen.
J joakimwenner skrev:
Men sen var väl inte heller syftet att spara pengar genom att bygga med konventionella byggmetoder. Å andra sidan hade jag ju sluppit sitta här och försvara mina val inför alla som vet bättre än mig!
De som använder ekologiska och traditionella material brukar nog vara ganska bra insatta i dess egenskaper, för- och nackdelar, som du är. Det kan finnas t.ex. miljömässiga, byggnadstekniska, underhållsmässiga, kulturhistoriska och inte minst estetiska skäl till att välja vissa material framför andra. Och som du skriver:
J joakimwenner skrev:
För oss var inte konventionella byggmetoder ett alternativ. Personligen hade jag hellre flyttat in till stan än att ha byggt ett modellhus. För mig så saknar det själ.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.