Tjena! Söndag och få elektriker som svarar i telefon så jag frågar här.

Har en nyköpt elmotor som jag tänkt koppla in i min verkstad.

Från elskåpet går 3fas 500v/16a och vidare (har inte testat spänningen kanske måste fastställa att det verkligen är 500v)
Gammal grön elektrisk säkerhetsbrytare med etiketter och vitt kabel på tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är dragit fram till en vanlig 16 handske där jag tänkt koppla in en såkerhetsbrytare och ett motorskydd innan kabeln når elmotorn.
Metallkapselad strömbrytare på tegelvägg, nära glasblocksfönster och vit kabelföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elmotors plåt säger att den antingen går på 230 delta eller 400 stjärnkoppling.
Typskylt på en motor, LAFERT, tekniska specifikationer, Italien-tillverkad, tillhörande elstandarder och koder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar nu eftersom jag tänkt koppla in den som stjärnkoppling på 400v om jag behöver en omvandlare ner från 500v till 400v?

Tacksam för all professionell hjälp jag kan få. Har inte kopplat in så många elmotorer innan.

Undrar ni något så svarar jag snabbt med fler bilder eller vad som behövs.

Mvh
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
500v betyder väl att kapslingen är godkänd för upp till 500v. Du har säkert 400v i dina ledningar. Mät!
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
500v betyder väl att kapslingen är godkänd för upp till 500v. Du har säkert 400v i dina ledningar. Mät!
Jag drar och köper en multimeter på direkten isåfall.
 
Hur man än vrider och vänder så det det gammalt ut. Så en multimeter är första steget
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
500 V är kapslingen
Men är TNC godkänt med 6 mm2 PEN ? Det ser ut så om man ska tro vad som står på lådan.

Vad du ska tänka på med motorn är att den ska vara stjärnkopplad om du ansluter den direkt till nätets tre faser. Syns på blecken i motorn när du öppnar dosan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Du har garanterat inte 500V. Det är 230/400V. 500V är som sagt vad skåpet är godkänt för.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ser mer ut på varvtalet att den ska gå med Y/D koppling, nu lite klen så att starta direkt på Y går bra och 400V. Allt över 7,5 kw ska ha Y/D start. Men inte fel med klenare motorer. Kanske den är tänk för 230 V:s nät med. Norge har 230 V mellan faserna på vissa elnät.
 
M MagHam skrev:
500 V är kapslingen
Men är TNC godkänt med 6 mm2 PEN ? Det ser ut så om man ska tro vad som står på lådan.

Vad du ska tänka på med motorn är att den ska vara stjärnkopplad om du ansluter den direkt till nätets tre faser. Syns på blecken i motorn när du öppnar dosan.
Jag vet tyvärr inte om TNC är godkänd eller om det har någon betydelse jag vet att från lådan så går det vanlig 3fas med nolla och jord.

I blecket så ser jag att när dom testat motorn på fabrik så sitter det kopplat i stjärnkoppling.
 
J jonaserik skrev:
Ser mer ut på varvtalet att den ska gå med Y/D koppling, nu lite klen så att starta direkt på Y går bra och 400V. Allt över 7,5 kw ska ha Y/D start. Men inte fel med klenare motorer. Kanske den är tänk för 230 V:s nät med. Norge har 230 V mellan faserna på vissa elnät.
Det är en Busch vakuumpump som är byggd i Schweiz. Pumpen är på 1,1kw men menar du att jag borde koppla om den till delta eller ha kvar den som stjärnkopplad?
 
J jonaserik skrev:
Ser mer ut på varvtalet att den ska gå med Y/D koppling, nu lite klen så att starta direkt på Y går bra och 400V. Allt över 7,5 kw ska ha Y/D start. Men inte fel med klenare motorer. Kanske den är tänk för 230 V:s nät med. Norge har 230 V mellan faserna på vissa elnät.
Den kan inte kopplas med Y-D start i det svenska elnätet. Vi har 400V huvudspänning, inte 230V.
 
  • Gilla
Boggi och 4 till
  • Laddar…
är det en spänningsmätare jag behöver eller kan jag använda en multimeter? Digital multimeter förpackad i butik, Biltema varumärke, med säkerhetssigill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rad med förpackade spänningsprovare och spänningsmätare på en butikshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MagHam skrev:
Men är TNC godkänt med 6 mm2 PEN ? Det ser ut så om man ska tro vad som står på lådan.
Du får byta är mot var vid tiden det installerades. Och då blir svaret ja.
 
  • Gilla
Urvik och 1 till
  • Laddar…
Vacumpump, vet inte om en sådan är tung i starten och då bör det vara Y/D start, annars så är det inga problem att starta med 16 amp säkringar och Y . Med Y/D kan man ha en speciel Y/D brytare och koppla om med för hand , startar på D och när den varvat upp slår över till Y , i stället för en låda med kontaktorer som kostar mycket mer. Skriv in """ Y/D kopplare """ så för du många svar och priserna varierar kraftigt, du behöver ingen exklusiv art. Finns från en 500 hundring upp till 1000 för manuell och ca 3000 för automatisk och den kan fjärrstyras.

EDIT EN STOR TANKEVURPA i det hela Du ska starta direkt på Y det är för 400 V. Det med Y/D är att man startar på Y och går över till D vid drift. Det går inte att starta på 400 Y och gå över till 230 D. då brunner säker motorn upp
BER så mycket om ursäkt för vurpan.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vacumpump, vet inte om en sådan är tung i starten och då bör det vara Y/D start, annars så är det inga problem att starta med 16 amp säkringar och Y . Med Y/D kan man ha en speciel Y/D brytare och koppla om med för hand , startar på D och när den varvat upp slår över till Y , i stället för en låda med kontaktorer som kostar mycket mer. Skriv in """ Y/D kopplare """ så för du många svar och priserna varierar kraftigt, du behöver ingen exklusiv art. Finns från en 500 hundring upp till 1000 för manuell och ca 3000 för automatisk och den kan fjärrstyras.
Jag tror inte den är tung i starten. Den har inget motstånd när den drar igång och får mer och mer motstånd när den kommer ner i tryck
 
M Mindspace skrev:
Jag vet tyvärr inte om TNC är godkänd eller om det har någon betydelse jag vet att från lådan så går det vanlig 3fas med nolla och jord.

I blecket så ser jag att när dom testat motorn på fabrik så sitter det kopplat i stjärnkoppling.
Det var ok med den arean då det på din bild gjordes så den delen behöver du inte tänka på. Gå inte heller in i villospår kring Y eller D du ska ha den som det är Y eller stjärnkoppling som MagHam skrev. Samma med 500 V det är märkspänning för centralen och du har som sagt garanterat inget annat än 400/230 V i uytaget.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.