Jag har noll erfarenhet av lödning. Skulle behöva löda en bit hårdmetall med koppar. Tänk en liten solid hårdmetallcylinder som sitter i ett hål i kopparen.
Jag har en gasolbrännare Sievert power jet. Tänkte chansa på 45% silverlod med inbyggd fluss. Eller ska man ta billigare mässinglod? Mässing har högre arbetstemperatur, vilket får mig att tveka lite. Själva kopparstycket väger 450 gram, så jag undrar hur bra värme jag kan bygga upp med min brännare lokalt där jag ska löda. Själva hålet där hårdmetallbiten ska fast är bara 9.5 mm i diameter och 5-6 mm djupt.

Fullkomlig nybörjare alltså.
 
Vad för hårdmetallcylinder, är det riktig hårdmetall. Foto är bra på det.
 
Ja det är solid volframkarbid
 
Det har jag ingen erfarenhet av , men för övrigt det med lödning. är nog lite tveksam att din eld räcker. det ska nog vara gasverk som kan ge bra med värme. Men ha lite is i magen, finns fler här som har vetskap
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag har testat hårdlöda med mässinglod en gång med en powerjet och jag gav upp efter en minut ungefär och jag  tror inte silverlod är tillräckligt mycke bättre.
Jag har lånat gassvets för mina privata hårdlödningsjobb (mest i gjutjärn).
Min lilla erfarenhet säger att hårdlödning i mer rejäla grejer än kopparrör kräver mycket värme och kan vara lite knepigt även med vanliga gassvetsmunstycken.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Man har ju lött hårdmetallskär på helstångsborrar sedan sent 30-tal, men typ av lod har jag förträngt… 🙄
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Rickard.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Man har ju lött hårdmetallskär på helstångsborrar sedan sent 30-tal, men typ av lod har jag förträngt… 🙄
Jag är 99% säker på att det är någon sorts silverlod med mycket silver, industriellt görs det säkert inte med flusspinnar men "sånt" silverlod ska väl vara i princip vara det bästa. På 30-talet är det väl tänkbart att något billigare och giftigaste användes men idag för sånt tror jag det är silver 😉

Pinnarna är dock löjligt dyra så jag har inte mer än bara provat då mässing funkat till det jag behövt göra.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Rickard. Rickard. skrev:
Jag är 99% säker på att det är någon sorts silverlod med mycket silver, industriellt görs det säkert inte med flusspinnar men "sånt" silverlod ska väl vara i princip vara det bästa. På 30-talet är det väl tänkbart att något billigare och giftigaste användes men idag för sånt tror jag det är silver 😉

Pinnarna är dock löjligt dyra så jag har inte mer än bara provat då mässing funkat till det jag behövt göra. För rörjobb
Jo, lutar också åt det, men kände mig för osäker för att skriva det. 🤓

Jag är nyfiken på vad som ska göras? 🤓
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Ren gissning så kommer silverlod fungera, men din gasbrännare kommer med mycket stor säkerhet inte räcka till. Koppar leder värme för bra. Du behöver acetylen/oxygen för att få upp tillräcklig värme.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
45% silverlod kommer att funka, men troligen inte med gasolbrännare.
Koppardelen är hyfsat lätt att värma upp men den andra kräver desto mer värme, lite beroende på godstjocklek.
Du kommer att behöva lägga den mesta värmen på hårdmetalldelen.
Skulle rekommendera oxy/acetylen eller någon form av oxy/MAP-gas
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
L lordi skrev:
45% silverlod kommer att funka, men troligen inte med gasolbrännare.
Koppardelen är hyfsat lätt att värma upp men den andra kräver desto mer värme, lite beroende på godstjocklek.
Du kommer att behöva lägga den mesta värmen på hårdmetalldelen.
Skulle rekommendera oxy/acetylen eller någon form av oxy/MAP-gas
Nej tvärtom, den stora koppardelen är den som är svår att få upp värme i.

Map/oxy räcker troligtvis inte. Jag använder en sådan ibland när man inte orkar bära vanliga gas-svetsen. Fungerar typ till 7/8" koppar. Kanske 1-1/8", men för dålig värme från dessa gaser att det ska vara praktiskt möjligt att utföra i de flesta fall.
 
R Real-House skrev:
Nej tvärtom, den stora koppardelen är den som är svår att få upp värme i.

Map/oxy räcker troligtvis inte. Jag använder en sådan ibland när man inte orkar bära vanliga gas-svetsen. Fungerar typ till 7/8" koppar. Kanske 1-1/8", men för dålig värme från dessa gaser att det ska vara praktiskt möjligt att utföra i de flesta fall.
Missade att det var nära 1/2 kg koppar. Använder själv MAP för mindre dimensioner. I det här fallet skulle det säkerligen krävas acetylen
En bild på arbetsstycket hade underlättat.
 
Ja, jag får nog ge upp tanken på hårdlödning här då. Jag ska montera en 9.5 och en 6.5 mm sån här hårdetallkula på respektive sida av en sån här hammare. Men jag tror jag i första hand satsar på att borra/fräsa hålet något mindre än kulan och pressa på plats istället.
Glänsande metallkula avsedd för fastsättning i verktyg, med tre sprickor för pressmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparhammare med markerat huvud och trähandtag, avsedd för montering av hårdmetallkula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju mjuklod i silver att använda. Kan inte det fungera?
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Det finns ju mjuklod i silver att använda. Kan inte det fungera?
Berätta mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.