kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo, betydligt lättare att bränna vid koket med induktion. Nästan alltid sämre värmefördelning dessutom, jämfört med highlight. Även gjutjärn ger ofta jämnare värme. Visas tydligt i princip i vartenda "pannkaksstektest" som har utförts.
Ska man dessutom koka pasta, sås, steka något och sjuda grönsaker på platta fyra så reglerar väldigt många 2fas 230v hällar med induktion ner effekten på en eller två plattor. Jämfört med en 3fas highlight.
Det beror väl på vad du använder för effekt?!
Sätter du in power och lagar mat så ja då lär du bränna maten!

Sen är det helt andra siffror man får ha på plattorna än vad man har med gjutjärn eller keramik.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ett tips är dock att ha lite vatten i botten koka upp hälla in mjölken och luta tillbaka slappna av tills den börjar komma till kokpunkten...vilket det givetvis gör fort med induktion, använder själv mycket powerfunktionen för att jag har inte tålamod vänta 😂

Men det här tipset funkar även på gjutjärn!

Däremot är det en pain i the **s laga övrig mat på gjutjärn just för att det tar evigheter få upp värmen och det tar evigheter och få ner värmen!
Få ner värmen är enkelt, bara flytta lite på kärlet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu
D Dilato skrev:
Få ner värmen är enkelt, bara flytta lite på kärlet.
Menar du att man har 2 plattor igång samtidigt?
Så den andra plattan är "lagom varm"?

En på max och den andra på 3 eller 4.... :) Är ju en lösning även om det inte är så energismart.
 
N
Huddingebo Huddingebo skrev:
En hel del Husqvarna därifrån hade 60 ugn i 70 spis, kanske andra också...
Men min elektrolux 70 spis har full bredd på stora ugnen.
Och en kik på blocket ger att de många 70 spisar från Motala tiden har full bredd.
Dock är det ju mer extra utrymme för kastruller, grytor och pannor man vill åt.
Ugnen är mindre viktig om man frågar mig.

Sett ett antal 40cm spisar också, ugn plus två plattor. Kan inte ha varit vanliga...
Det var Electrolux, Husqvarna och Elektro Helios som tillverkades i Motala. Alla med samma typ av ugnar "på min tid".

Din 70 cm med fullbreddsugn är tillverkad efter att jag slutade och tillhör kanske det som kallades P90-programmet. Det innebar många förändringar som jag aldrig fick uppleva (jag fick börja "leka" med tåg hos staten istället).

40 cm spisar har jag sett men vet inte vilka märken som tillverkade dem och var de tillverkades/tillverkas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det var Electrolux, Husqvarna och Elektro Helios som tillverkades i Motala. Alla med samma typ av ugnar "på min tid".

Din 70 cm med fullbreddsugn är tillverkad efter att jag slutade och tillhör kanske det som kallades P90-programmet. Det innebar många förändringar som jag aldrig fick uppleva (jag fick börja "leka" med tåg hos staten istället).

40 cm spisar har jag sett men vet inte vilka märken som tillverkade dem och var de tillverkades/tillverkas.
Min är tillverkad 2002...
Ja dessa kan ju absolut ha tillverkats utomlands:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/40cm_electrolux_smal_spis_400_v/1202628399
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du lagar inte mycket mat va? Testa att koka mjölk på en spis med gjutjärnsplattor jämfört med en induktionshäll.
Definiera mycket!
Så kan du väga om 100portioner 3ggr om dagen veckovis kommer i närheten av din sk. Matlagning.
 
N Nalleman64 skrev:
Det var Electrolux, Husqvarna och Elektro Helios som tillverkades i Motala. Alla med samma typ av ugnar "på min tid".

Din 70 cm med fullbreddsugn är tillverkad efter att jag slutade och tillhör kanske det som kallades P90-programmet. Det innebar många förändringar som jag aldrig fick uppleva (jag fick börja "leka" med tåg hos staten istället).

40 cm spisar har jag sett men vet inte vilka märken som tillverkade dem och var de tillverkades/tillverkas.
Vit spis med keramikhäll, ugn under, i kök med kakel och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit fristående spis med fyra plattor och spisugn mot en vägg med märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Full bredd på en del, inte på andra.
 
  • Gilla
  • Älska
Mirob001 och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild][bild]
Full bredd på en del, inte på andra.
Kontakten ser väldigt gammal ut äldre än spisen?! Gjordes samma fuling som jag gjorde 🤔

Helt offtopic men på tal om standarder.
Sverige har ju varit unikt land angående fast inkoppling av tvättmaskin och torktumlare.

Men jag som köpte min spis i Finland fick uppleva en spis helt utan sladd 😂
Var dock enkel åtgärd skruva loss från den gamla, obs skruvade loss klippte inte.
Men hos finnarna är kabeln extratillbehör 😂

Säljaren varnade dock mig om det. Han tyckte det så dumt i Finland.
Jag informerade säljaren att då är det som att byta tvättmaskin i Sverige.

Ni i Finland pluggar bara ur maskinen och pluggar in den nya. Medans i Sverige får vi vänta på elektriker innan vi kan börja tvätta 😂 han var tyst och såg lite chockerad ut.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Kontakten ser väldigt gammal ut äldre än spisen?! Gjordes samma fuling som jag gjorde 🤔

Helt offtopic men på tal om standarder.
Sverige har ju varit unikt land angående fast inkoppling av tvättmaskin och torktumlare.

Men jag som köpte min spis i Finland fick uppleva en spis helt utan sladd 😂
Var dock enkel åtgärd skruva loss från den gamla, obs skruvade loss klippte inte.
Men hos finnarna är kabeln extratillbehör 😂

Säljaren varnade dock mig om det. Han tyckte det så dumt i Finland.
Jag informerade säljaren att då är det som att byta tvättmaskin i Sverige.

Ni i Finland pluggar bara ur maskinen och pluggar in den nya. Medans i Sverige får vi vänta på elektriker innan vi kan börja tvätta 😂 han var tyst och såg lite chockerad ut.
Sannolikt en överflyttad kontakt på den spisen.
Det var väl länge sedan tvättmaskiner var fast inkopplade?
Jag har iaf bara haft stickkontakt på alla sedan 90-talet. Riktigt gamla hade ju högre effekt, över 3kW. Då kan man ju förstå att fast inkoppling var att föredra.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild][bild]
Full bredd på en del, inte på andra.
snygga
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
kisumisu kisumisu skrev:
Kontakten ser väldigt gammal ut äldre än spisen?! Gjordes samma fuling som jag gjorde 🤔

Helt offtopic men på tal om standarder.
Sverige har ju varit unikt land angående fast inkoppling av tvättmaskin och torktumlare.

Men jag som köpte min spis i Finland fick uppleva en spis helt utan sladd 😂
Var dock enkel åtgärd skruva loss från den gamla, obs skruvade loss klippte inte.
Men hos finnarna är kabeln extratillbehör 😂

Säljaren varnade dock mig om det. Han tyckte det så dumt i Finland.
Jag informerade säljaren att då är det som att byta tvättmaskin i Sverige.

Ni i Finland pluggar bara ur maskinen och pluggar in den nya. Medans i Sverige får vi vänta på elektriker innan vi kan börja tvätta 😂 han var tyst och såg lite chockerad ut.
den kontakten används för enfasspisar i företrädesvis hyresrätter.
Norwesco 25A
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sannolikt en överflyttad kontakt på den spisen.
Det var väl länge sedan tvättmaskiner var fast inkopplade?
Jag har iaf bara haft stickkontakt på alla sedan 90-talet. Riktigt gamla hade ju högre effekt, över 3kW. Då kan man ju förstå att fast inkoppling var att föredra.
Ja lagarna gjordes om 1994-01-01.
Jordat överallt och krav på jordfelsbrytare.

Mycket bra lag!

Men nu är ju långtifrån alla byggnader byggda efter 1994 och väldigt få har heller gjort om elen i äldre hus. Har du ingen jfb ja då är det än idag olagligt ha stickkontakt till tvättmaskin.

Sedan trots att folk kanske har jfb är långtifrån alla som gjort om uttagen i t ex tvättstuga. Skulle säga att det än idag är mer norm att tvättmaskinen är fast inkopplat än via stickpropp.

Sen att vissa maskiner är 2 fas eller 3 fas löser man ju med en annan slags löstagbar kontakt! Men det är ju inte därifrån lagen om fast inkoppling heller kommer ifrån.

Men så småningom blir det ju standard ju mer nytt det byggs, gammalt rivs och när folk börjar göra om sin 60,70 och 80-tals el. Men vi är inte riktigt där än!
Kanske om 20-30år är vi där...

Jag fick t ex riktigt påtala elektrikern som gjorde om tavlan och installerade jfb att jag även vill ha varsin chucko uttag och på egen fas så att torktumlare och tvättmaskinen kan köras samtidigt! Första kommentaren var ungefär "varför? Det är ju bara fimpa kontakten och koppla in fast".

Jag ville mest ha det så för att det är enklare och även säkrare. Lätt och koppla fort loss. Dessutom tänkte jag på maskinernas garanti, tveksamt om garantin gäller när man modifierar apparatens nätsladd.
 
Redigerat:
Var hittar du förbudet på stickpropp till tvättmaskiner utan jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu
Ja, eluttag i badrum ska vara jordade. Men det finns inget förbud mot tvättmaskiner i uttag utan jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.