Vänligen återgå till trådens ämne. Knepiga utsvävningar nu senast.
 
Skriver tydligare då att jag hellre hade haft solceller på taket än att ha pengarna bundet i fonder och skulle personligen varken låna till att placera på börsen eller för att åka på semester men skulle kunna tänka mig att låna för att montera solceller på taket…….
 
T Taxture skrev:
Skriver tydligare då att jag hellre hade haft solceller på taket än att ha pengarna bundet i fonder och skulle personligen varken låna till att placera på börsen eller för att åka på semester men skulle kunna tänka mig att låna för att montera solceller på taket…….
Ok då fattar jag. Vi hade några hundra tusen över härom året och vi satte dom i en solcellsinstallation, dumt att bara låta det ligga och skvalpa till ingen nytta. Bla genom detta har vi frigjort medel att investera i fonder vilket gjorts, det blir en del bra effekter av att ta av det som annars skulle gått till elräkningar.
 
Till viss del är det både enklare och smartare att minska utgifterna än att försöka öka inkomsterna…….. och för alla som pratar så väl om börsen har min sämsta placering backat 72,95% samtidigt som den bästa ökat 73,36% under samma tid, så investerat detsamma i solceller hade med det exemplet varit riktigt lönsamt 😜
Solceller är garanterad avkastning och börsen mer förväntad 🤪
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi har gjort riktigt dåliga fondplaceringar (ex rysslandsfonder), även bra investeringar i annat.

Solcellsinvestering har gått på ett helt annat konto som vi ser det. Målet med den investeringen som sagt att säkra mot volatilitet på elmarknaden, och nu som senast med en oväntad bonus av att säkra upp mot kraftigt ökade elnätsavgifter inte minst effektavgifter som vi inte ens visste skulle vara i antågande när vi investerade i solceller för ett knappt år sedan. Det hade drabbat oss oavsett och nu fick vi stor nytta av detta.

Utfallet är ok av denna investering. Exakt hur bra, har inga siffror på det.
 
K
Tänk om nätägarna i t ex Kristianstad gjort lite "förtida" investeringar i det lokala elnätet, så kunde man sluppit att säga nej till tunga investeringar i näringslivet.
Tänk om man gjort lite "förtida" investeringar i järnvägsnätet så kunde man sluppit resa flera timmar tidigare om man t ex skall passa en avgång på Kastrup, och kanske skulle LKAB kunna ha säkra leveranser till Narvik.
Tänk om kommunerna gjort lite "förtida" investeringar i VA -nätet i stället för att räkna med att det håller i evighet .
Finns det verkligen någon som tror på att monopolföretag arbetar för kundens bästa? Snarare verkar man lägga stor energi på att maxa taxorna.
Om SV Kraftnät drivit infrastrukturen inom telesektorn så hade säkert allt utom NMT-nätet betraktats som förtida.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Solceller är ju ingen riskfri investering? Verkar vara många installationsfel. Läckande tak. Dålig elsäkerhet etc.

Sen blir takbytet dyrare den dagen det kommer.

Den dagen köpare lär sig räkna och teknikutvecklingen fortsatt så lär dom inse att en beg. Installation kan smälla till med 40kkr växelriktarkostnad och dessutom har lägre verkningsgrad än det som erbjuds "idag".

Kommer sen regeringen till sans och inser att batteristöd och 60öring kompenserar för samma fenomen så skär dom förmodligen ner 60öringen...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Attitudeswe
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har gjort riktigt dåliga fondplaceringar (ex rysslandsfonder), även bra investeringar i annat.

Solcellsinvestering har gått på ett helt annat konto som vi ser det. Målet med den investeringen som sagt att säkra mot volatilitet på elmarknaden, och nu som senast med en oväntad bonus av att säkra upp mot kraftigt ökade elnätsavgifter inte minst effektavgifter som vi inte ens visste skulle vara i antågande när vi investerade i solceller för ett knappt år sedan. Det hade drabbat oss oavsett och nu fick vi stor nytta av detta.

Utfallet är ok av denna investering. Exakt hur bra, har inga siffror på det.
Du menar att batteriet för 40kkr plötsligt går att räkna hem för att man sänker sin effekttop med 3kW? 150kr besparing/mån gör ju att det med 0% alternativavkastning ändå tar 22år och 16000 cykler. Håller batteriet ens för hälften?

Om nu batterier / solceller är så fantastiska så sätt dom på industrier/företag där det blir lite skalfördelar som tar ner installationsoverhead. Kommersiella fastighetsägare brukar vara långsiktiga. Varför ser man så få celler på tak till lokaler?
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Solceller är ju ingen riskfri investering? Verkar vara många installationsfel. Läckande tak. Dålig elsäkerhet etc.

Sen blir takbytet dyrare den dagen det kommer.

Den dagen köpare lär sig räkna och teknikutvecklingen fortsatt så lär dom inse att en beg. Installation kan smälla till med 40kkr växelriktarkostnad och dessutom har lägre verkningsgrad än det som erbjuds "idag".

Kommer sen regeringen till sans och inser att batteristöd och 60öring kompenserar för samma fenomen så skär dom förmodligen ner 60öringen...
Du tror alltså inte på någon teknikutveckling dom närmaste 50 åren? OK.
Själv tror jag att integrerade celler i taket kommer att bli en standard så småningom.
Seriösa leverantörer kollar taken noga innan dom monterar.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kommersiella fastighetsägare brukar vara långsiktiga. Varför ser man så få celler på tak till lokaler?
Kanske för att det är mest ekonomiskt att installera i samband med takrenovering?
Och helst ska man själv konsumera elen 😉
 
K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Solceller är ju ingen riskfri investering? Verkar vara många installationsfel. Läckande tak. Dålig elsäkerhet etc.

Sen blir takbytet dyrare den dagen det kommer.

Den dagen köpare lär sig räkna och teknikutvecklingen fortsatt så lär dom inse att en beg. Installation kan smälla till med 40kkr växelriktarkostnad och dessutom har lägre verkningsgrad än det som erbjuds "idag".

Kommer sen regeringen till sans och inser att batteristöd och 60öring kompenserar för samma fenomen så skär dom förmodligen ner 60öringen...
Du verkar insatt. Kan du ge några exempel på helt riskfria investeringar?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du menar att batteriet för 40kkr plötsligt går att räkna hem för att man sänker sin effekttop med 3kW? 150kr besparing/mån gör ju att det med 0% alternativavkastning ändå tar 22år och 16000 cykler. Håller batteriet ens för hälften?

Om nu batterier / solceller är så fantastiska så sätt dom på industrier/företag där det blir lite skalfördelar som tar ner installationsoverhead. Kommersiella fastighetsägare brukar vara långsiktiga. Varför ser man så få celler på tak till lokaler?
Vi har flertalet handlare och skolor i kommunen som har installerat solceller.
Däremot så brukar många av dessa tak på varuhusen vara platta med reklamskyltar runt om så att man inte ser solcellerna.
Som sista maxi butiken skrev i lokaltidningen.
Dom stora kostnaderna på el som dom har är att kyla butiken och alla kyl-frysrum under varma sommardagar när solen lyser.
Snacka om vinst med solceller.
Sen som många glömmer, dom skuggar lite så att insidan husen blir inte lika varma, blir lite som en markis.
Finns nog foto på min installation på tidig vår där jag mätte upp ganska exakt 20 graders skillnad där taket låg i skugga under solcellerna och då var det inte högsommar där skillnaden blir ännu större.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Nästa ”problem” med kommersiella fastigheter är ju att ingen fastighetsägare vill göra stora investeringar för att hyresgästerna ska få lägre kostnader 😜

Är lite som att du köper solceller för att grannen ska få lägre elräkning 🤔

Och jag känner inte till nån investering / placering som är 100% riskfri men om nån gör det så är jag intresserad 😝
 
Attitudeswe
K Klacken skrev:
Du verkar insatt. Kan du ge några exempel på helt riskfria investeringar?
4.1% sparränta med insättningsgaranti använder jag som benchmark...

Smart styrning av bilens laddning är ju typ gratis "investering", ger upp mot 500kr lägre kostnader jfr att ladda med el debiterad som månadsmedel.

Att bunkra 10kWh värme i 300L VVB kostade 300kr i investering iställer för 40kkr som ett batteri som tillåter uttag i form av el. Det ger rätt bra avkastning det med...

Förbrukningsmönster hos huset med LLVP (6 dagar i mars utan billaddning):

Histogram över genomsnittlig energiförbrukning jämfört med snittpris och hushållens energianvändningsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Så sant.

Litet off topic, men på 70-talet hördes en liknande diskussion som i denna tråd. Då handlade det om färg-TV. Galet att investera så mycket i den tekniken.
Ingen investerade i färg-TV. Det var konsumtion av en ny roligare teknik som gav ett bättre underhållningsvärde. För inte gick väl färg-TV-apparaterna att sälja till ett högre pris efter några års ägande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.