Det finns ingen förordning om spisbredar, varken svenska eller från EU.
 
Händar ändå att det finns en vedertagen standard, den som används.

Vad säger svensk köksstandard om spismått då?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Händar ändå att det finns en vedertagen standard, den som används.

Vad säger svensk köksstandard om spismått då?
År 1970 antog SIS en ny standard för kökssnickerier som var en vidareutveckling av 1962 års standard. Miljonprogrammets byggnader tillverkades huvudsakligen industriellt med betongelement och en grundmodul på 6M (60 cm). I denna grundmodul passade lägenheter, rum och även snickerierna.

Grundmodulen 60 x 60 cm gick igen även i vitvarorna och gör det fortfarande idag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_köksstandard
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ang standards, jag lyckades få tag på en helt ok ny electrolux glaskeramikspis till svärmor för några år sedan med det udda måttet 55 cm bredd, ersatte en tidigare 50 cm bredd och sega gjutjärnsplattor. EKC4011AOW såg jag nu i min historik.

Bra med power 9,5 kW, trefas 400V plus nolla. Fanns precis plats med denna med typ 2 mm tillgodo mot gamla vedspisen, nästan sugpassning :)

Dessa ynka extra 5 cm gjorde att man upplever den som vilken 60 cm-spis som helst vad gäller ugnsutrymme och "real estate" uppe på hällen med fyra plattor.

En 70 cm bred spis är definitivt ett mycket trevligt format och blir väl vad vi sätter dit nästa gång, inklusive ombyggnad av köket då. Hemma i stan har vi en gammal tremoduls Miele combo med en del gasplattor och el, 865 mm på bredden och det är givetvis ännu trevligare men tycks inte följa någon som helst standard vad gäller bredd...
55 cm är/var standard i Finland
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
I know I know.....

Vi beställde en köksdel och sen valde vi behålla gamla övriga köket.

Lister hit och dit som krävde precision sågning för att se någorlunda vettigt ut.
Blev ju helt ok, men en snickare fick hjälpa mig med proffssåg. Tom han svor....

En annan sak jag blev besviken på var diskbänken. Allt skulle vara 100% färdigt, men hålen till kranen fattades.
Inne i affären börjar en ge mig fel råd att borra i bänken när det i själva verket skulle just borras i själva diskbänken!

Nå en rörmokare hjälpte mig fixa hålet dit så det blev snyggt och rätt.

Nå slutet gott och resultatet blev bra.
Så glad för deras dubbelho som dom tyvärr inte ens marknadsför. Bara just dessa värdelösa Amerika hoar och tveksamma lösningar där man borrar hål i bänken för att ha vattenkran fast (som eventuellt läcker vatten in i hålet och förstör hela bänksskivan).
Det där känner jag igen.
Första som åkte ut här när jag köpte för 6 år sen var "lådan" som ersattes med en dubbel ho och kranen på rätt ställe.
Spåren finns kvar...
Rostfri dubbelho med kran framför svart kakel och trälist, synliga märken där gammal inredning varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man får helt enkelt mäta innan både köp och montage så man inte köper eller försöker montera nått som är för stort.
Kloka ord. Jo, jag klantade mig som inte mätte djupet, men bredden?

Antag att man hade byggt huset med en 58,5 cm bred spis och man sen köper en 59,2 cm bred spis.
Den går ju då inte att putta in i hålet om man puttat ihop skåpen mot spisens sidor i stället för att gjort ett 60 cm brett hål.
Fast jag har också varit med om att hålet varit så stort att jag fått sätta en list vid sidan av diskmaskinen för att det inte ska se fult ut.

Behöver man kontrollera bredden på tex spisen på millimetrarna, så man är säker på att den går in i hålet?

Drar mig till minnes då jag bytte en 70 cm Husqvarna Regina till en 70 cm Husqvarna Primeur (med dubbla varmluftsugnar).
Fick flytta skåpen 2 cm. Det gick utan att kapa bort något den gången.

Tja, standaren tycks ha ändrats med åren..
 
D Dilato skrev:
År 1970 antog SIS en ny standard för kökssnickerier som var en vidareutveckling av 1962 års standard. Miljonprogrammets byggnader tillverkades huvudsakligen industriellt med betongelement och en grundmodul på 6M (60 cm). I denna grundmodul passade lägenheter, rum och även snickerierna.

Grundmodulen 60 x 60 cm gick igen även i vitvarorna och gör det fortfarande idag.
[länk]
Fast spisar står sällan i ett skåp utan mellan skåp.

Lägenheten jag flyttade till 1999 hade 70 spis. Miljonprogrammet. En trea. Bytte sedan till en betydligt mindre tvåa och där var det 60cm spis.
En vedertagen standard behöver inte innebära att ett enda mått är den vedertagna standarden.
70 spisar är absolut ingen ovanligt i nybyggen där regelrätt spis sattes in.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Varför byte du en svensk spis från Motala till en polsk?
Du lagar inte mycket mat va? Testa att koka mjölk på en spis med gjutjärnsplattor jämfört med en induktionshäll.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du lagar inte mycket mat va? Testa att koka mjölk på en spis med gjutjärnsplattor jämfört med en induktionshäll.
Jo, betydligt lättare att bränna vid koket med induktion. Nästan alltid sämre värmefördelning dessutom, jämfört med highlight. Även gjutjärn ger ofta jämnare värme. Visas tydligt i princip i vartenda "pannkaksstektest" som har utförts.
Ska man dessutom koka pasta, sås, steka något och sjuda grönsaker på platta fyra så reglerar väldigt många 2fas 230v hällar med induktion ner effekten på en eller två plattor. Jämfört med en 3fas highlight.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Du tänker nog på enfas hällar tror jag.
Jag håller inte med dig, induktion har definitivt fördelar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Känns som att standardmåttet på 50, 60 och 70 cm varit de som genom sitt dominerande utbud ”satt standard” lite oskrivet och storleken på spisen kan ha stått i paritet till bostadens storlek, den lilla ettan med kokvrå har kanske en 50 eller 55 bred spis om detta passade in medan en normal tvårummare med hyfsat kök gott och väl inrymmer en 60 spis. En 70 spis går mycket hellre hem i det stora köket eller köket som ska förse många människor med mat som i en större villa eller större lägenhet!
Sen har väl tillverkningen av 60 spisar ökat och fabrikerna minskat på grund av konkurrensen och globaliseringen (EU med mera) vilket gör att den i förhållande till de större 70 spisarna eller de mera udda måtten på 68 blivit billigare att saluföra. Här kan varje handlare sedan skylla på ny standard för att få sälja en hyfsat billig 60 spis med god avans istället för en 70 som måste beställas, sen är det ju faktiskt inte handlaren som får bygga om köket för att få det att passa!
Ha en bra kväll!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
Arbetade ett antal år som emaljerare på Electrolux spisfabrik i Motala.
Där tillverkades 60 cm och 70 cm. Storleken (volymen) på ugnarna var densamma så det var bara bredare ramar runt ugnen och en bredare häll som skiljde mellan 60 och 70 cm. (Hur storleken (volymen) på ugnarna på de olika modellerna såg ut efter att jag slutat vet jag dock inte).
I Norge tillverkades det som åtminstone då kallades smalspisar.
De var 50 och 55 cm. 55 cm var ganska vanligt i lägenheter som byggdes på 60-talet.
Senare flyttades tillverkningen av smalspisarna från Norge till Motala och 2012 lades tillverkningen i Motala ner och flyttade till Polen.
Dock behöll man tillverkningen av just 70 cm spisar i Motala ytterligare en tid innan även den avverkades.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Arbetade ett antal år som emaljerare på Electrolux spisfabrik i Motala.
Där tillverkades 60 cm och 70 cm. Storleken (volymen) på ugnarna var densamma så det var bara bredare ramar runt ugnen och en bredare häll som skiljde mellan 60 och 70 cm. (Hur storleken (volymen) på ugnarna på de olika modellerna såg ut efter att jag slutat vet jag dock inte).
I Norge tillverkades det som åtminstone då kallades smalspisar.
De var 50 och 55 cm. 55 cm var ganska vanligt i lägenheter som byggdes på 60-talet.
Senare flyttades tillverkningen av smalspisarna från Norge till Motala och 2012 lades tillverkningen i Motala ner och flyttade till Polen.
Dock behöll man tillverkningen av just 70 cm spisar i Motala ytterligare en tid innan även den avverkades.
En hel del Husqvarna därifrån hade 60 ugn i 70 spis, kanske andra också...
Men min elektrolux 70 spis har full bredd på stora ugnen.
Och en kik på blocket ger att de många 70 spisar från Motala tiden har full bredd.
Dock är det ju mer extra utrymme för kastruller, grytor och pannor man vill åt.
Ugnen är mindre viktig om man frågar mig.

Sett ett antal 40cm spisar också, ugn plus två plattor. Kan inte ha varit vanliga...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du lagar inte mycket mat va? Testa att koka mjölk på en spis med gjutjärnsplattor jämfört med en induktionshäll.
Ett tips är dock att ha lite vatten i botten koka upp hälla in mjölken och luta tillbaka slappna av tills den börjar komma till kokpunkten...vilket det givetvis gör fort med induktion, använder själv mycket powerfunktionen för att jag har inte tålamod vänta 😂

Men det här tipset funkar även på gjutjärn, gas, öppen eld, keramik osv!

Däremot är det en pain i the **s laga övrig mat på gjutjärn just för att det tar evigheter få upp värmen och det tar evigheter och få ner värmen!

By the way så tycker jag själv allra sämsta systemet är "keramik" gjutjärn går det även utnyttja eftervärme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.