P
Jag är missnöjd med fogarna i vårt nya badrum och har påpekat det. Mindre justeringar gjordes, men jag tycker inte att det blev bättre. Hur petig får man vara?
 
  • Vita kakelplattor med fogar, vägg eller golv, enkel och ren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna fogar mellan vita badrumskakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumskakel med ojämn och oregelbunden fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna och dåligt utförda fogar mellan vita badrumskakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
Det kan bero på kvaliten på kaklet. Även dyrare rektifierade kakel kan tyvärr skilja i måtten och då blir det tråkigt resultat oavsett hur bra plattsättaren är.
Det går inte att se på bilderna, men är det samma fel på bägge sidor av en platta så sitter den troligen fel, men är felet olika i de olika hörnen är det snarare kaklet som är dåligt.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
P
Tack för svar, om det är kaklet, bör man höra av sig till återförsäljaren då? Det var inte det billigaste kaklet.
 
finns tydliga regler på vad fogsprånget får vara samt hur det ska mätas
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
Plattan kanske är för stor?
 
  • Vitt kakel på vägg med synliga fogar nära ett fönster, med fråga om storlek på plattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med stora vita kakelplattor och synliga fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
B Byggmarodören skrev:
Det kan bero på kvaliten på kaklet. Även dyrare rektifierade kakel kan tyvärr skilja i måtten och då blir det tråkigt resultat oavsett hur bra plattsättaren är.
Det går inte att se på bilderna, men är det samma fel på bägge sidor av en platta så sitter den troligen fel, men är felet olika i de olika hörnen är det snarare kaklet som är dåligt.
Finns inget rektifierat inom kakel, kakel bränns i ugn och har alltid en fasad/rundad kant. Klinker däremot finns det däremot varianter med både fasad och rakskuren/rektifierad kant och dessa plattor skiljer aldrig i storlek. Händer bara om maskinen skulle vara felkalibrerad.
 
T
P maggan77 skrev:
Plattan kanske är för stor?
Med tanke på att plattorna är olika stora så tycker jag att plattsättaren har lyckats bra med att "trolla" bort tandningarna. Även "dyrt" kakel kan skilja i storlek. Om det är någon du ska gnälla på så är det återförsäljaren.

Med det sagt så hade jag inte gått vidare då det ser bra ut med tanke på omständigheterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Finns inget rektifierat inom kakel, kakel bränns i ugn och har alltid en fasad/rundad kant. Klinker däremot finns det däremot varianter med både fasad och rakskuren/rektifierad kant och dessa plattor skiljer aldrig i storlek. Händer bara om maskinen skulle vara felkalibrerad.
nja detta stämmer ju inte,
både klinker och kakel bränns i ugnar.
kakel kan med med ha skuren/rektifierad kant.

bara för att plattorna är olika så gäller samma regler och man ska visst ta det med plattsättaren
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
K
T tank77 skrev:
Finns inget rektifierat inom kakel, kakel bränns i ugn och har alltid en fasad/rundad kant. Klinker däremot finns det däremot varianter med både fasad och rakskuren/rektifierad kant och dessa plattor skiljer aldrig i storlek. Händer bara om maskinen skulle vara felkalibrerad.
Tråkigt nog har du tokfel, rektifierade kakelplattor (med laserskurna kanter) finns.

I övrigt så var detta sjukt petigt och jag har svårt att tro att hantverkare eller besiktningsman kommer hålla med dig i din extrema noggrannhet. Hur nära måste man stå för att se ”felen”, 20cm? Och ev. kompensation från ÅF av kaklet är nog inte särskilt mycket eller något att hänga i granen direkt. Att göra om är definitivt alldeles för stort och riskabelt ingrepp sett till vinningen. Är ju inget funktionellt fel heller dessutom!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Tråkigt nog har du tokfel, rektifierade kakelplattor (med laserskurna kanter) finns.

I övrigt så var detta sjukt petigt och jag har svårt att tro att hantverkare eller besiktningsman kommer hålla med dig i din extrema noggrannhet. Hur nära måste man stå för att se ”felen”, 20cm? Och ev. kompensation från ÅF av kaklet är nog inte särskilt mycket eller något att hänga i granen direkt. Att göra om är definitivt alldeles för stort och riskabelt ingrepp sett till vinningen. Är ju inget funktionellt fel heller dessutom!
fast så kan man inte se det.
ett fel är ett fel och ska åtgärdas det är står uttalat i entreprenadreglerna och mycket tveksam att en besiktningsman hade hävdat något annat mot en privatperson då skyddet är ännu starkare.
 
T
Ja, hjärnsläpp från min sida🫣 men personligen har jag bara satt vita kakelplattor som är 30x30 cm och 30x60 cm som är rektifierade och detta är flera år sedan då nuförtiden är det praktiskt taget bara storformatsklinker som gäller på väggar i badrum.
 
K
O oliven1 skrev:
fast så kan man inte se det.
ett fel är ett fel och ska åtgärdas det är står uttalat i entreprenadreglerna och mycket tveksam att en besiktningsman hade hävdat något annat mot en privatperson då skyddet är ännu starkare.
Visa vart i entreprenadreglerna det står att detta inte är okej.
 
  • Gilla
Bow53 och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Visa vart i entreprenadreglerna det står att detta inte är okej.
vad ska jag visa?

det framgår tydligt att fel ska åtgärdas.
Något annat vore väl helt orimligt eller?

om du köpt en blå bil men fick en vit bil hade du fått acceptera det bara då?
 
S
O oliven1 skrev:
vad ska jag visa?

det framgår tydligt att fel ska åtgärdas.
Något annat vore väl helt orimligt eller?

om du köpt en blå bil men fick en vit bil hade du fått acceptera det bara då?
Fast det stämmer inte. Fel måste inte göras om om det är oskälig kostnad.

Från Konsumenttjänstlagen:

Avhjälpande

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fast det stämmer inte. Fel måste inte göras om om det är oskälig kostnad.

Från Konsumenttjänstlagen:

Avhjälpande

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
exakt samma regler som gäller för entreprenader med AB/ABT.

och du läser inte hela regeln,
båda kraven måste vara uppfyllda och det är dom verkligen inte i detta fallet.
grundregeln är alltid att fel ska åtgärdas
 
  • Gilla
Lgströ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.