En lampa i badrummet slutade att fungera, och då jag tittar lite närmare på den känner jag att allt nog inte står rätt till med detta. Rätta mig gärna ifall ni märker att jag använder fel termer, jag håller på och lär mig långsamt om elinstallation (inte för att hempula, utan för att lära mig att se när något inte är korrekt utfört i första hand)

När jag drar ner armaturen en bit ser jag ingen tätning, själva plasten runt armaturen ligger lite löst mot badrummets tak endast genom de två klämmor som håller fast armaturen. Om jag googlar verkar det som att badrums-spots ska vara minst IP44 och då ha en gummitätning vid hålet?

I hålet finns det ingen kopplingsdosa eller någon form av skal, det ligger isolering rakt ovanför lampan och ovanför det ser jag trä (läkt?). Verkar som att någon använt en hålborr lite hastigt, och det finns lite vassa flisor på läktens kanter. Kablarna kommer från sidan (ser inte ursprung) och ligger löst så att de skulle kunna skava mot träet.

Nu vet jag inte hur det SKA se ut i badrum, jag har förstått att man sänker innertaket vid installation av spots men jag reagerar såklart på att det ligger lösa kablar och saknas tätningslist vilket känns som uppenbara fel. Som tur är så ser jag inget mögel eller andra tecken på fuktskador på byggdelarna ovanför lamparmaturen (ännu) så förhoppningsvis har jag haft tur i det avseendet åtminstone.


Jag hittar inte heller något sätt att byta själva lampan i sig, men det är väl ett senare problem i nuläget. Hittar inga klämringar, och det verkar inte heller gå att skruva loss främre vita plasten (jag har bara använt milt våld hittills). Gissningsvis behöver jag dra ut hela armaturen och kanske då kan byta från "baksidan" av armaturen? Det jag främst är nyfiken på är dock vad ni tycker om installationen i helhet, lampbyte är sekundärt.

Edit: Hittar inget då jag googlar på artikelnummer, om det hjälper kan jag ordna en bild på hur det ser ut i själva hålet också.
 
  • Etikett på LED-belysning, tekniska specifikationer, produktkod, svensk text, CE-märkning, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av inbyggd spotlight med reflektor, etiketter, skruvar, vita och svarta element. Oskarp, möjligtvis teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jontha
  • Laddar…
Du måste ner med armaturen, ljuskällan är monterad från uppsidan. om den är lös, annars så är det en armatur med fast ljuskälla i och då blir det att byta hela armaturen
 
  • Gilla
LarsaT
  • Laddar…
IP44 gäller bara ovanför dusch om du har lägre takhöjd än 225 cm.
 
  • Gilla
perasb och 11 till
  • Laddar…
D
J Jkwon skrev:
En lampa i badrummet slutade att fungera, och då jag tittar lite närmare på den känner jag att allt nog inte står rätt till med detta. Rätta mig gärna ifall ni märker att jag använder fel termer, jag håller på och lär mig långsamt om elinstallation (inte för att hempula, utan för att lära mig att se när något inte är korrekt utfört i första hand)

När jag drar ner armaturen en bit ser jag ingen tätning, själva plasten runt armaturen ligger lite löst mot badrummets tak endast genom de två klämmor som håller fast armaturen. Om jag googlar verkar det som att badrums-spots ska vara minst IP44 och då ha en gummitätning vid hålet?

I hålet finns det ingen kopplingsdosa eller någon form av skal, det ligger isolering rakt ovanför lampan och ovanför det ser jag trä (läkt?). Verkar som att någon använt en hålborr lite hastigt, och det finns lite vassa flisor på läktens kanter. Kablarna kommer från sidan (ser inte ursprung) och ligger löst så att de skulle kunna skava mot träet.

Nu vet jag inte hur det SKA se ut i badrum, jag har förstått att man sänker innertaket vid installation av spots men jag reagerar såklart på att det ligger lösa kablar och saknas tätningslist vilket känns som uppenbara fel. Som tur är så ser jag inget mögel eller andra tecken på fuktskador på byggdelarna ovanför lamparmaturen (ännu) så förhoppningsvis har jag haft tur i det avseendet åtminstone.


Jag hittar inte heller något sätt att byta själva lampan i sig, men det är väl ett senare problem i nuläget. Hittar inga klämringar, och det verkar inte heller gå att skruva loss främre vita plasten (jag har bara använt milt våld hittills). Gissningsvis behöver jag dra ut hela armaturen och kanske då kan byta från "baksidan" av armaturen? Det jag främst är nyfiken på är dock vad ni tycker om installationen i helhet, lampbyte är sekundärt.

Edit: Hittar inget då jag googlar på artikelnummer, om det hjälper kan jag ordna en bild på hur det ser ut i själva hålet också.
Skulle sätta en slant på att du har ljuskällan fast i armaturen.

Behöver inte vara IP44 i taket på ett badrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
När jag Googlar på Markslöjd LED 3,6W är detta en med inbyggt drivdon för 350mA och matas med 230 ~ den kan dimmas med vilken dimmer som helst.

LED belysning är annars seriekopplade i en slinga som matas av en strömgenerator inställd på 350mA.
Det innebär att det är klenspänning.

”Sekundärspänningen skall hållas under övre gränsen för klenspänning, dvs. 50 V AC och 120 V DC. I systemen SELV (Safety Extra Low Voltage) och PELV (Protective Extra Low Voltage) används skyddsspänningstransformatorer som skiljetransformatorer.”

Men om slingan har avbrott ( en Ledbelysning går sönder) så kan alla LED slockna i den slingan.
 
Redigerat:
  • Gilla
BO76 och 1 till
  • Laddar…
J Jkwon skrev:
När jag drar ner armaturen en bit ser jag ingen tätning, själva plasten runt armaturen ligger lite löst mot badrummets tak endast genom de två klämmor som håller fast armaturen. Om jag googlar verkar det som att badrums-spots ska vara minst IP44 och då ha en gummitätning vid hålet?
Det är nog bra, men huvudfrågan är hur fuktigt det är i taket. Du bör i första hand se till att det är torrt där och att ventilationen finns så att luften inte vill ta vägen via dessa spottar.

Jag vill se mer av denna spot och den sladd du pratar om. Jag får ingen träff på detta produktnummer. Du behöver ha installationsanvisningen för att avgöra hur den ska installeras och därmed huruvida nuvarande installation är felaktig.

Spotten i sig har inget drivdon men det kan sitta på sladden till den.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Markslöjd kör ofta med 3-pack där ett don driver tre spottar. Jag gissar på att du har tre spottar i taket? Då sitter donet ovanför någon av de andra spottarna.
LED-drivdon för spotlights med en anslutningskabel och kopplingsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svaren!

Mycket riktigt verkar lampan vara inbyggd i armaturen, och hela armaturen måste väl i så fall bytas då. (Se bild)

Kanske får ta en ny bild sen när jag kommer hem, för jag ser att det inte riktigt framgår hur kablarna är kopplade.

Återigen tänker jag att det känns väldigt konstigt att kablarna till synes ligger löst. Jag hittade inte heller någon info om just dessa spots, och såg inget när jag manuellt letade på tillverkarens hemsida.

Lyckligtvis har vi nyligen fått FTX installerat som ger ett bra flöde i badrummets frånluft, men jag är ändå mest bekymrad över fuktrisken. Känns väldigt onödigt att inte ha någon tätning i spotlights i badrummet.
 
  • LED-taklampa under installation, svart kylfläns, vit kabel, fjädrar för infästning, etikett "Max 3.6W".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägg, synlig isolering, elledningar med kabelskor, installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
daddydj daddydj skrev:
Markslöjd kör ofta med 3-pack där ett don driver tre spottar. Jag gissar på att du har tre eller spottar i taket? Då sitter donet ovanför någon av de andra spottarna.
[bild]
Stämmer! Det är 3 st spottar, bra att veta!
 
D
J Jkwon skrev:
Stort tack för alla svaren!

Mycket riktigt verkar lampan vara inbyggd i armaturen, och hela armaturen måste väl i så fall bytas då. (Se bild)

Kanske får ta en ny bild sen när jag kommer hem, för jag ser att det inte riktigt framgår hur kablarna är kopplade.

Återigen tänker jag att det känns väldigt konstigt att kablarna till synes ligger löst. Jag hittade inte heller någon info om just dessa spots, och såg inget när jag manuellt letade på tillverkarens hemsida.

Lyckligtvis har vi nyligen fått FTX installerat som ger ett bra flöde i badrummets frånluft, men jag är ändå mest bekymrad över fuktrisken. Känns väldigt onödigt att inte ha någon tätning i spotlights i badrummet.
Klenspänningskablar ligger ofta lösa.
 
J Jkwon skrev:
Stort tack för alla svaren!

Mycket riktigt verkar lampan vara inbyggd i armaturen, och hela armaturen måste väl i så fall bytas då. (Se bild)

Kanske får ta en ny bild sen när jag kommer hem, för jag ser att det inte riktigt framgår hur kablarna är kopplade.

Återigen tänker jag att det känns väldigt konstigt att kablarna till synes ligger löst. Jag hittade inte heller någon info om just dessa spots, och såg inget när jag manuellt letade på tillverkarens hemsida.

Lyckligtvis har vi nyligen fått FTX installerat som ger ett bra flöde i badrummets frånluft, men jag är ändå mest bekymrad över fuktrisken. Känns väldigt onödigt att inte ha någon tätning i spotlights i badrummet.
Den armaturen är säkert godkänd för att sätta direkt i isoleringen och då behövs ingen potta ovanför. Så ev nästa gäng ska vara av den typen. Och dom flesta av dom med fast ljuskälla är av typ direkt in. Kanske ide att köpa en extra i reserv.
 
  • Gilla
ACSBH och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara värt att kontrollera hur allting är inkopplat också. Dessa spottar ska drivas med konstant ström och ska därför seriekopplas. Jag vet inte vad jag ser på bilden ovan, men det ser inte ur som seriekoppling. Hade det varit seriekopplat och en av spottarna går sönder (ger avbrott) så skulle alla slockna

Ser jag en vit lampsladd ligga löst i taket på bild också? Det är inte bra.
 
  • Gilla
ACSBH och 1 till
  • Laddar…
Ja, det ser märkligt ut, borde bara vara två trådar i varje ubåt, ser ut som minst tre, kanske fyra, det här måste definitivt kollas upp innan man börjar byta saker.

Edit: Nästan så man frestas att spekulera lite: Alla tre är parallellkopplade till antingen en 12V trafo (Uf med 3,6W och 350mA blir ca 10,3V) som går i strömbegränsningsläge eller så är det rätt konstantströmdrivare (kanske ställd på lite högre ström) och armaturerna har fått dela på strömmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, någon seriekoppling verkar det inte vara och u-båtarna är mycket riktigt använda till att koppla samman 4 kablar vardera. Som om det inte vore nog ser det ut som att det är blandad kabeltjocklek i ubåtarna också, ser ut som 3 st tunnare kablar i den bakre u-båten och en tunnare kabel i den främre u-båten.

2 av de tunnare kablarna kommer ju från den aktuella spotlighten, kan de 2 övriga tunna komma från en av de andra spotsen?

Den vita kabeln som skymtades är märkt "VDE" och texten "H03V" skymtas, kommer behöva flytta runt lite på den om allt ska kunna utläsas
 
  • Elledningar i väggöppning, isoleringstejp, anslutningar, potentiell säkerhetsrisk, behöver yrkesmässig bedömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt inzoomat foto av kablar och isoleringsmaterial, möjligen inne i en vägg/byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.