Kom på en annan sak med denna typ av ved, är det någon risk att man drar in skadeinsekter i huset om man låter veden ligga i vedkorgen ett par dagar innan den används?
 
E Erik_91 skrev:
Kom på en annan sak med denna typ av ved, är det någon risk att man drar in skadeinsekter i huset om man låter veden ligga i vedkorgen ett par dagar innan den används?
Obetydlig risk, men om du är oroligt lagd behöver du ju inte ta in vedkorgen förrän just innan du ska elda.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Kom på en annan sak med denna typ av ved, är det någon risk att man drar in skadeinsekter i huset om man låter veden ligga i vedkorgen ett par dagar innan den används?
Mal är väl den enda skadeinsekt som jag fått in med veden. Katterna gör ju förstås viss skada när dom jagar dom få krypen som kommer in. Särskilt dom flygande krypen. Men det är väl inte omöjligt att det kan hända.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Ja en hel del skräp lär du nog dra in med den där veden. Ta bara reda på den ved som inte är murken
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Blåhjon har vi haft, men de vill ju bara ut.
 
Redigerat:
Jag brukar göra ved av allt som inte är ruttnare än att det snällt klyvs längs fibrerna. När träet är så ruttet att det hellre går rakt av då duger det inte till ved.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Vi diskuterade tidigare om vilka trädsorter det lönar sig att göra ved av för försäljning. Åkte idag i dagsljus förbi en vedhandlare med egen mark som han tar ved ifrån. Dom här bilderna visar ganska bra vad som går att sälja som ved häromkring.
Det som ska bli ved
Stapel timmerstockar vid en snöig vägsväng i skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flishögarna
Stor hög av kapade träd och grenar redo att bearbetas till ved vid vedhandlares mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor hög med grenar och ved på en vedhandlares mark, sett från bil med snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor hög med grenar och träd som ska användas för vedförsäljning, på en snöig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Klöv lite björk förra helgen som hade jord i mitten. Men trät som kapsla jorden är hårt. Mycket märkligt i min värld.
 
N Niq skrev:
Vi diskuterade tidigare om vilka trädsorter det lönar sig att göra ved av för försäljning. Åkte idag i dagsljus förbi en vedhandlare med egen mark som han tar ved ifrån. Dom här bilderna visar ganska bra vad som går att sälja som ved häromkring.
Det som ska bli ved
[bild]
Flishögarna
[bild]
[bild][bild]
Vad som går att sälja som ved styrs mer av stadsbors förutfattade meningar om hur köpisved skall vara än av vad som duger att elda med. Aspar och barkborregranar och överåriga vindfällen är bra ved det också förutsatt att man har tillräckligt av det. Men naturligtvis köper inte stadsborna sådan ved.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Klöv lite björk förra helgen som hade jord i mitten. Men trät som kapsla jorden är hårt. Mycket märkligt i min värld.
Björkar gör så ibland. Rötan kapslas in i stället för att sprida sig. Jag vet inte varför.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vad som går att sälja som ved styrs mer av stadsbors förutfattade meningar om hur köpisved skall vara än av vad som duger att elda med. Aspar och barkborregranar och överåriga vindfällen är bra ved det också förutsatt att man har tillräckligt av det. Men naturligtvis köper inte stadsborna sådan ved.
Nä för det är bara björk som duger 😀
Någon av dom där flishögarna skulle hålla mig med ved i flera år..
 
Jag gillar grangrenar som ved. Lite pyssel att ta hand om men brinner bra, länge och hett.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nä för det är bara björk som duger 😀
Någon av dom där flishögarna skulle hålla mig med ved i flera år..
Jag körde hem mellan 50 och 60 kubikmeter fullgod blandved helt gratis i vinter. Över 100 kubik blev kvar för jag måste hinna med litet förtjänstarbete också och ingen annan hämtade det. Samtidigt som stadsborna säger att det är brist på ved och den inte går att få för pengar.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag körde hem mellan 50 och 60 kubikmeter fullgod blandved helt gratis i vinter. Över 100 kubik blev kvar för jag måste hinna med litet förtjänstarbete också och ingen annan hämtade det. Samtidigt som stadsborna säger att det är brist på ved och den inte går att få för pengar.
Här i stan köper grannar ved på ICA😂
Små nästan söta knyten med 8-10bitar i. Och vid sidan ligger tåndved som kostar samma lika, men kanske har 1/5av innehållet. I stan har folk inte yxa.
 
  • Haha
Erik_91
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Här i stan köper grannar ved på ICA😂
Små nästan söta knyten med 8-10bitar i. Och vid sidan ligger tåndved som kostar samma lika, men kanske har 1/5av innehållet. I stan har folk inte yxa.
De har inget lätt liv de stackarna. För mig skulle det ta mer på krafterna att öppna plånboken och betala mina surt förvärvade pengar för en hutlöst dyr vedsäck på Jula än det tar att hugga och lasta ett traktorlass vindfällen.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.