V Vardagsrum skrev:
Kan jag möjligen mäta mig till något med en vanlig multimeter?
Visst kan du prova en multimeter. Bryt strömmen med JFBn. Mät resistansen i 20 kohm-området mellan PE-plinten och N-plinten, även mellan PE och varje fas efter JFBn. Det ska vara oändlig resistans. Har du tur fångar du upp något, men det är ett långskott.

Du kan även ohmmäta på mikron med stickproppen utdragen.

Dina symptom tyder dock mer på att flera apparater samverkar, och det behöver man felsöka i en spänningssatt anläggning. Och där är en läckströmstång värdefull, och en adapter för att kunna mäta felströmmen från apparater. Har du en vanlig strömtång som kan mäta mA så går det också med en MacGyver-lösning mha en slaktad förlängningssladd.
V Vardagsrum skrev:
Är det rätt uppfattat att ett elektriskt fel i en apparat i ett ojordat uttag, inte löser JFB, om ingen person rör vid apparaten som har felet?
Nej. Den löser inte JFBn ens när någon kramar om apparaten eftersom rummet är/ska vara isolerat från jord.
V Vardagsrum skrev:
För mycket elektronik med jordad stickpropp..? Menar du runtom i huset? Det finns nog en del sådant.. 7-10 apparater vad jag kan erinra mig i hasten. Men det är sådant som är inkopplat hela tiden. Då borde det hända oftare tycker man..?
Du har "för mycket" elektronik ifall det är problem att återställa JFBn, eller att JFBn löser om du återställer strömmen med HB. Tre-fyra arbetsplatser på ett kontor kan vara för mycket för en JFB.

En sak vi inte pratat om så mycket är JFBn i sig. Jag ser nu att den är gammal. Denna gamla typ är betydlig mer känslig än en JFB typ A av idag. Det finns en liten chans att det inte finns några jordfel alls, utan att JFBn trippar när någon apparater startar eller stoppas, i kombination med viss övrigt belastning. Så där har du en relativt billig åtgärd. Men det kräver en elfirma, som då givetvis ska leta efter jordfel först.

Även dvärgarna är gamla.

En gammal diazedcentral är alltid värd att syna närmare, t.ex efter isolationsskador på ledarna, klämda ledare etc.

Så det är nog med gissningar nu. Vägen framåt är instrument, antingen att du skaffar själv eller en elfirma.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Visst kan du prova en multimeter. Bryt strömmen med JFBn. Mät resistansen i 20 kohm-området mellan PE-plinten och N-plinten, även mellan PE och varje fas efter JFBn. Det ska vara oändlig resistans. Har du tur fångar du upp något, men det är ett långskott.

Du kan även ohmmäta på mikron med stickproppen utdragen.
Tack, jag ska göra lite mätningar nu.

Har tillgång till en strömtång/multimeter med spec som på bilden nedan. En Voltcraft VC-330: https://www.conrad.se/sv/p/voltcraf...i-300-v-display-berakningar-2000-1307544.html

Den har ett mätområde på 2A, med rätt hög upplösning.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dina symptom tyder dock mer på att flera apparater samverkar, och det behöver man felsöka i en spänningssatt anläggning. Och där är en läckströmstång värdefull, och en adapter för att kunna mäta felströmmen från apparater. Har du en vanlig strömtång som kan mäta mA så går det också med en MacGyver-lösning mha en slaktad förlängningssladd.
Hur skulle den slaktade MacGyversladden se ut, och för den delen användas?

Skalad ytterisolering så att man kan mäta jordledaren med käften på tången kanske, eller tänker jag fel? Och i jordledaren vill vi väl inte hitta ngn spänning (eller i mitt fall så hade det väl varit bra)

Eller kan man kanske klippa ledarna på skarvsladden, avisolera dem och ansluta till Wago, och uppmäta något användbart genom mäthålen? Hur mäter jag isf och vad letar jag efter?

Har faktiskt en mängd äldre apparatur som jag ändå gärna skulle mäta upp ev. fel i, så en ”teststation” skulle vara bra att ha på hyllan.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej. Den löser inte JFBn ens när någon kramar om apparaten eftersom rummet är/ska vara isolerat från jord.
Såklart, personen som vidrör en felande apparat behöver ju komma i kontakt med jord på samma gång.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En sak vi inte pratat om så mycket är JFBn i sig. Jag ser nu att den är gammal. Denna gamla typ är betydlig mer känslig än en JFB typ A av idag. Det finns en liten chans att det inte finns några jordfel alls, utan att JFBn trippar när någon apparater startar eller stoppas, i kombination med viss övrigt belastning.
Ja, den ska väck. Men ev. jordfel måste hittas och åtgärdas. Dvärgarna ska också bytas.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så det är nog med gissningar nu. Vägen framåt är instrument, antingen att du skaffar själv eller en elfirma.
Instämmer, att mäta är att veta.

Elfirma är kontaktad men meddelade att de har väldigt mkt nu, men skulle återkomma.

I väntan på detta vill jag gärna mäta så mkt det bara går. Men jag behöver ju förstås kunna förstå vad det är jag mäter och varför.

En annan sak jag tänkte på är att jag sett en del kablar med biledare runt om i anläggningen, bl.a i installationer jag misstänker att tidigare ägare kan ha gjort själv. De sitter i regel anslutna till samma kopplingspunkter som PE-ledarna i olika kopplingsdosor.

Om man hypotiserar att en biledare någonstans i anläggningen har kontakt med N, eller är felaktigt ansluten på ngt sätt, så torde väl fel kunna uppstå?

Stort tack igen för er oerhörda kunskap och era tips och råd, det är väldigt uppskattat av mig!

Tekniska specifikationer för mätinstrument, visar mätområden och grundnoggrannhet på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vardagsrum skrev:
Hur skulle den slaktade MacGyversladden se ut, och för den delen användas?
Ja du behöver skala bort ytterisoleringen så att den enskilda ledarna kommer fram.
Sedan rullar du skyddsledaren 10 varv (eller mer) för att höja känsligheten 10 ggr när nu mäter.
Det är tveksamt om din tångamperemeter är speciellt noggrann vid de 0.001 A som den uppger att den kan mäta.
Alternativt rullar du fas+nolla, vilket kan vara nödvändigt ifall apparaten kan läcka ström via vattenledningar eller annat.
https://www.google.com/search?q=increase+sensitivity+current+clamp

Då kan du förthoppningsvis se ifall mikron läcker.
V Vardagsrum skrev:
Om man hypotiserar att en biledare någonstans i anläggningen har kontakt med N, eller är felaktigt ansluten på ngt sätt, så torde väl fel kunna uppstå?
Ja, men det är långsökt. Jag tycker nog att vi redan har kontrollerat ifall PE ligger mot N någonstans. Men detta är något som man kan se vid en isolationsmätning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja du behöver skala bort ytterisoleringen så att den enskilda ledarna kommer fram.
Sedan rullar du skyddsledaren 10 varv (eller mer) för att höja känsligheten 10 ggr när nu mäter.
Det är tveksamt om din tångamperemeter är speciellt noggrann vid de 0.001 A som den uppger att den kan mäta.
Alternativt rullar du fas+nolla, vilket kan vara nödvändigt ifall apparaten kan läcka ström via vattenledningar eller annat.
[länk]

Då kan du förthoppningsvis se ifall mikron läcker.

Ja, men det är långsökt. Jag tycker nog att vi redan har kontrollerat ifall PE ligger mot N någonstans. Men detta är något som man kan se vid en isolationsmätning.
Tack!

Jag ska tillverka en sådan testkontakt.

Initiala mätningar mellan PE och N-skenorna i centralen visar på 0,2 - 0,5MΩ beroende på vilken mätsond som används. Detta med JFB och HB avslagen, huvudsäkringar ur.

Resistansen är stigande, så antar att det har med filter eller kondingar som laddas upp av multimetern att göra.

Noterade att det mellan PE-skenan och faser på enskilda grupper, finns resistans oberoende om säkringen till gruppen skruvas ur eller ej. T.ex 03,04MΩ med säkring ur. 1,03MΩ och stigande med säkring i

På andra enskilda grupper är resistansen oändlig när man skruvar ut säkringen.

Detta fenomen förstår jag inte än.
 
Redigerat:
Ja, det du mäter är kondensatoreffekter.

Du bör dock landa på ett värde som är omätbart. 0.5 Mohm är alldeles för lite och tyder på ett fel.

När du mäter mot fas, då mäter du på fasledningen efter säkringen, eller hur? Då är det naturligt att resistansen sjunker när du sluter säkringen för då kommer alla andra grupper med.

Du har här en chans att isolera ett fel. Börja med att bryta samtliga gruppsäkringar och se vad du får mellan L-PE för varje grupp. Hittar du grupp som sticker ut med låg resistans, leta upp neutralledaren för denna grupp och koppla loss den. Se vad det gör med resistansen mellan N-PE (alltså N-plinten).

Det kräver alltså att du är bekväm med detta och inte glömmer att ansluta neutralledaren igen, tillförlitligt.

Med detta får du kanske en eller ett par grupper att utreda vidare. Låt neutralledarna vara urkopplade men isolera ändarna och skruva ur propparna. Därefter kan du driftsätta igen och fortsätta mäta på de felande grupperna i den mån de kan vara utan ström en tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det du mäter är kondensatoreffekter.

Du bör dock landa på ett värde som är omätbart. 0.5 Mohm är alldeles för lite och tyder på ett fel.

När du mäter mot fas, då mäter du på fasledningen efter säkringen, eller hur? Då är det naturligt att resistansen sjunker när du sluter säkringen för då kommer alla andra grupper med.

Du har här en chans att isolera ett fel. Börja med att bryta samtliga gruppsäkringar och se vad du får mellan L-PE för varje grupp. Hittar du grupp som sticker ut med låg resistans, leta upp neutralledaren för denna grupp och koppla loss den. Se vad det gör med resistansen mellan N-PE (alltså N-plinten).

Det kräver alltså att du är bekväm med detta och inte glömmer att ansluta neutralledaren igen, tillförlitligt.

Med detta får du kanske en eller ett par grupper att utreda vidare. Låt neutralledarna vara urkopplade men isolera ändarna och skruva ur propparna. Därefter kan du driftsätta igen och fortsätta mäta på de felande grupperna i den mån de kan vara utan ström en tid.
Intressant! Hade känts så skönt att hitta fel-et/en.

En del grupper är omätbara (O.L), men flera mäter jag låg resistans på.

Sambon har upprepade ggr meddelat att hon önskar använda elektricitet nu, så jag kan tyvärr inte fortsätta felsökningen i centralen f.n.

Såhär mäter jag:

Elektriska komponenter, kablar, isolatorer i en teknisk anläggning eller distributionsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skit i allt med att mäta, som alla talar om och ska vara så bra. Kasta ut micron och köp en ny. det är ju micron som löser JFB efter vad jag läst. Och kostar inte många kronor i dag. Ingen mening att försöka laga micron.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skit i allt med att mäta, som alla talar om och ska vara så bra. Kasta ut micron och köp en ny. det är ju micron som löser JFB efter vad jag läst. Och kostar inte många kronor i dag. Ingen mening att försöka laga micron.
Det har hänt att JFB löst även utan mikron i ett jordat uttag.

Jag kommer att fortsätta felsökningen, eftersom det kan finnas fel i anläggningen. De initiala mätningarna i centralen tyder på detta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har du kollat allt som finns på utsidan, vägguttag och har du ytterbelysning och vilken sort är det.
 
Noterade resistans på 7,4Ω mellan PE och N på ett vägguttag i köket med säkringen ur. Växlade man mätsonderna så blev det 0,0.
J jonaserik skrev:
Har du kollat allt som finns på utsidan, vägguttag och har du ytterbelysning och vilken sort är det.
Om du menar att jag skruvat upp och kontrollerat vägguttag utomhus, så nej. Inte än iaf. Ytterbelysning finns det flertalet olika sorter av. Flera ”smarta” ljuskällor från Philips t.ex.

Har 3xE27 i en lyktstolpe, några smarta floodlights, spotlights, dumma LED-spottar, halvdumma LED-strålkastare med rörelsesensor, fasadarmaturer..
 
Lykstolpar ?? Börja med att öppna upp luckan om det finns, en klassiker med stolpar är att svartmyror bygger bon i stolpen, dom drar in jord som är fuktig, som löser JFB. I bland bygger dom en meter upp i stolpen
 
J jonaserik skrev:
Lykstolpar ?? Börja med att öppna upp luckan om det finns, en klassiker med stolpar är att svartmyror bygger bon i stolpen, dom drar in jord som är fuktig, som löser JFB. I bland bygger dom en meter upp i stolpen
Finns tyvärr ingen lucka.. Men stolpen sattes för ca 2 år sedan så den är relativt ny. Fenomenen med JFB började också vid en tid då myror normalt sätt inte är aktiva.

Men helt säker kan man ju inte vara!

De allra flesta utomhusinstallationer är nya (1-2 år). Med undantag för två vägguttag och möjligen en fasadarmatur. Samt ett vägguttag i ett ouppvärmt men inglasat uterum.
 
Glöm det med 2 år sen, du anar inte hur snabba dom är, så lossa stolpen och kolla. Det med fenomen när dom inte är aktiva, kan du glömma. Jord finns där året om och antar olika fuktighet med årstiderna. Har varit på ett otal ställen med JFB löst och myrbon i stolpar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det du mäter är kondensatoreffekter.

Du bör dock landa på ett värde som är omätbart. 0.5 Mohm är alldeles för lite och tyder på ett fel.

När du mäter mot fas, då mäter du på fasledningen efter säkringen, eller hur? Då är det naturligt att resistansen sjunker när du sluter säkringen för då kommer alla andra grupper med.

Du har här en chans att isolera ett fel. Börja med att bryta samtliga gruppsäkringar och se vad du får mellan L-PE för varje grupp. Hittar du grupp som sticker ut med låg resistans, leta upp neutralledaren för denna grupp och koppla loss den. Se vad det gör med resistansen mellan N-PE (alltså N-plinten).

Det kräver alltså att du är bekväm med detta och inte glömmer att ansluta neutralledaren igen, tillförlitligt.

Med detta får du kanske en eller ett par grupper att utreda vidare. Låt neutralledarna vara urkopplade men isolera ändarna och skruva ur propparna. Därefter kan du driftsätta igen och fortsätta mäta på de felande grupperna i den mån de kan vara utan ström en tid.
Jag mätte upp centralen med 4 olika förutsättningar.

Har ännu inte hunnit tolka resultaten, så inga ledare har lossats i centralen.

Någon grupp gav lite olika värden vid ytterligare mätning. Även mellan PE-N blev det olika värden när gruppsäkringarna var ur, och JFB till/från.

Noterade också att multimetern aldrig visade ”O.L” vid mätning mellan PE/N. 0,000 eller 000,0 som bäst.

Väldigt tacksam för eventuella reflektioner kring resultatet!


Tabell över gruppsäkringars numrering med tre rader och tolv kolumner, varsiffror indikerar säkringarnas placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematiska diagram över elcentral med uppmätta värden under olika förutsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PE och Noll, oavsett vad du har TN-C eller TN-S ligger ihop i mätarskåpet, inte säkert att nätet i gatan är TN-S utan dom delas upp i mätarskåpet. är huset nytt så är det säkert 5 ledare och TN-S in, äldre kan ha 4 ledare och TN-C och delas upp i din elcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.