Isakare Isakare skrev:
Den hÀr bilen jobbade hÄrt igÄr för att komma in o parkera.
HÀr Àr resultatet.
[bild]
Ser ju riktigt trĂ„ngt ut... 😂
 
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
NÀr jag tog körkort för bil för lÀnge sidan fanns det krav pÄ att kunna fickparkera, det testades ocksÄ ganska ofta vid uppkörningen. Har det kravet försvunnit pÄ senare tid?
Jag kommer ihÄg jag övade det mycket i körskolan ocksÄ. Men tror inte det var i uppkörningstestet. LÀrde mig köra i Kristinestad i Finland vilket man kan likna vid ett elddop. TrÄnga gamla gator och inte alls byggda med bilar Ätanke.
 
T TommyC skrev:
NÀr jag tog körkort för bil för lÀnge sidan fanns det krav pÄ att kunna fickparkera, det testades ocksÄ ganska ofta vid uppkörningen. Har det kravet försvunnit pÄ senare tid?
NÀr jag tog körkort -99 skulle man visa att man kunde parkera, i mitt fall betydde det att jag körde rakt in i en ledig ficka pÄ en stor möbelhandels "mittpÄdagentomma" parkering.

DÀremot fick jag backa runt gathörn.... Slickat mot kanten skulle det vara...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Den hÀr bilen jobbade hÄrt igÄr för att komma in o parkera.
HÀr Àr resultatet.
[bild]
Kan inte Citroen, men det Àr vÀl inte otÀnkbart att biljÀkeln dessutom har automatisk fickparkering? Till och med vÄr tio Är gamla Toyota har det ifall man inte fixar det sjÀlv.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
NÀr jag tog körkort -99 skulle man visa att man kunde parkera, i mitt fall betydde det att jag körde rakt in i en ledig ficka pÄ en stor möbelhandels "mittpÄdagentomma" parkering.

DÀremot fick jag backa runt gathörn.... Slickat mot kanten skulle det vara...
Min uppkörning vid typ samma Ă„rtal var liknande. Först tio minuter landsvĂ€gskörning och bara puttra pĂ„. Sedan ett "vĂ€nd nĂ€r du tycker det Ă€r lĂ€mpligt sĂ„ kör vi tillbaks" och tio sekunder senare kom en gigantisk grusplan precis till höger om vĂ€gen. Åkte tillbaks, fick "parkera dĂ€r det Ă€r lĂ€mpligt" vilket var pĂ„ en stor halvfull parkeringsplats och sĂ„ tillbaks till trafikverket.

VÀldigt konstig upplevelse dÀr och dÄ. Undrade hela tiden vad haken var.
 
Har idag lÀmnat in försÀljningsuppdrag för bilen ovanför mitt nick.
Efter att ha Àgt den i snart 19 Är Àr det dags att nÄgon annan tar över den, och kanske anvÀnder den mera, senaste Ären har det blivit mindre och mindre jag kört med den och en bil ska anvÀndas.
En konstig kÀnsla dock att den snart kanske lÀmnar garaget dÀr den bott varmt och skönt under tiden vi haft den.

Tror den varit ute i regn kanske max 5 gÄnger under dessa Är dÄ jag inte finner nöje att cruisa eller Äka pÄ trÀffar nÀr det Àr dÄligt vÀder, nÄgon gÄng har det slagit om eller kommit en Äskskur och dÄ har vacuumtorkarna fÄtt vakna ur sin törnrosasömn, vete fan om de funkar nu dÄ de inte varit igÄng pÄ minst 5 Är.

En god familjemedlem dÀr min Àldste son övningskörde med den nÀr han var 16 och vi Äkte pÄ trÀffar eller ut och kÀkade.
Fick en och annan kommentar om skylten med "övningskör" och en ung spoling bakom ratten pÄ en gammal fin bil, roliga minnen.

En vÀldigt billig bil att Àga dÀr försÀkring och registerhÄllning Àr knappt 800:- om Äret, soppan kostar desto mer dÀremot, fÄr vara lycklig om man kommer under 1,5 liter milen...
 
  • Ledsen
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
NÀr jag tog körkort för bil för lÀnge sidan fanns det krav pÄ att kunna fickparkera, det testades ocksÄ ganska ofta vid uppkörningen. Har det kravet försvunnit pÄ senare tid?
Nja, det finns kvar pĂ„ sĂ€tt och vis. Man ska kunna visa sina fĂ€rdigheter i backning sĂ„ vid uppkörning kan det bli fickparkering, backning runt hörn eller ev nĂ„n annan backningsövn. Vet för att grabben kuggades för misslyckad fickparkering förra Ă„ret 🙄
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Kan inte Citroen, men det Àr vÀl inte otÀnkbart att biljÀkeln dessutom har automatisk fickparkering? Till och med vÄr tio Är gamla Toyota har det ifall man inte fixar det sjÀlv.
Är vĂ€l ett tillval, vi hade det pĂ„ vĂ„r fullsmetade Passat GTE men det ingick i ett tillvalspaket.

VÄr "nya" (2021) Fullutrustade ID4 har inte parkeringshjÀlp, det kom först Äret efter.
Jag misstÀnker dock att de tÀnkt lösa det med kameror eller nÄtt och misslyckats, och eftersom man inte monterade ultraljudsgivarna pÄ sidan sÄ kan man inte anvÀnda den klassiska lösningen.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser ju riktigt trĂ„ngt ut... 😂
Bilen Äkte framför mig och snodde rutan jag tÀnkte ta, den Àr ofta ledig dÄ folk inte vet vilken dag det Àr, stoppförbud onsdagar 7-16 för sophÀmtning.
Jag backade tillbaka och tog en ruta lÀngre ner, gick in, hÀllde upp kaffe som var lite kallt, vÀrmde det i micron 1 minut, satte mig sen vid köksbordet och ser genom fönstret att bilen fortfarande hÄller pÄ.
Föraren vred hjulen Ät fel hÄll hela tiden sÄ bilen kom lÀngre och lÀngre ut.....och det blev som det blev.
En mindre buss fÄr plats i rutan, den Àr nog 10 meter.
 
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
NÀr jag hade uppkörning pÄ 90-talet för bilkörkort sÄ fick jag göra fickparkering och vanlig parkering samt backa runt hörn. Höll nÀstan pÄ att fÄ underkÀnt pÄ fickparkeringen för jag stÀngde inte av bilen. Jag var tvungen att vrida hjulen in mot trottoarkanten dra i handbroms och lÀgga i vÀxel innan det vart godkÀnt. Det rÀckte inte att jag talade om för inspektören att det var sÄ man skulle göra.
 
I Àmnet har jag kollat vad jag behöver för att fÄ in firmabilen som Àr 5.50 med extraljus och dragkrok.
6.20, alltsÄ 70 cm lÀngre Àn bilen, dÄ behövs det 3 omtag för att komma in och 2 för att komma ut.
 
Gillar man gammalt skrot / JÀnkare sÄ har vi en Svenska kanal dÀr en kille fÄr liv i gamla "lik" och ger dom ett nytt liv, kan vÀl kanske ses som "Will it run" som verkar poppis nu. Jag tycker det mesta med gamla jÀnkefordon Àr rogivande av nÄgon anledning sÄ det Àr ju kul att det finns andra i landet som mig...



https://www.youtube.com/@Barelyrunningsverige/featured
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Kollar ocksÄ mycket sÄdant dÄ det stÄr tre "oldtimers" hÀr. Skulle man vinna
en elbil pÄ nÄt lotteri t.ex skulle den sÀljas omedelbart och gamlingar inhandlas
istĂ€llet 😉😀
 
  • Gilla
Tamak och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
La du bara pÄ klarlack?
Först rubbing, sen polering och som skydd blev det ett finare vax.
Spraya klarlack sÄ fÄr jag nog anlita nÄgon för att fÄ det bra. Denna lack anvÀndes utan klarlack och det Àr dÀrför de blir dÄliga sÄ snabbt pÄ Àldre bilar.
Hoppas vaxet skyddar den över sommaren.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
galento galento skrev:
Kollar ocksÄ mycket sÄdant dÄ det stÄr tre "oldtimers" hÀr. Skulle man vinna
en elbil pÄ nÄt lotteri t.ex skulle den sÀljas omedelbart och gamlingar inhandlas
istĂ€llet 😉😀
Om det Àr en med stort batteri och VH2 teknik kan man ju ha den som buffert hemma nÀr elen Àr dyr, gÄr vÀl att gömma under en presenning.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.