Hej!

Efter månader av diskussioner med kommunen har jag gett upp hoppet om att sänka kantstenen framför huset med hjälp av kommunen. Att sänka ca 2 meter kantsten så den blir i höjd så man kan köra in med bilen vill kommunen ha en rätt bra bit ovanför 50.000 kr sträcket... Enligt mig är det en helt orimlig summa.

Jag vet att det är kommunens mark och att jag själv inte får utföra något jobb, men detta kommer jag alltså bortse från. Risken att de inspekterar känns obefintlig - och är jobbet väl utfört så ska det ju inte direkt märkas att någon annan att kommunen gjort detta jobb.

Frågor:
1) Hur djupt sitter sitter granitkantstenen - och sitter den förankrad i någonting underifrån?
2) Skulle man kunna fräsa asfalten i direkt anslutning för att sedan använda en kantstenssax och "bara" dra upp kantstenen (för att sedan kapa bort ett par cm från underdelen)?
3) Vad väger en sådan bit?

... Något annat som kan vara bra att tänka på? Någon som gjort något liknande själv? Skulle man kunna använda huggmejsel och slägga för att kapa den till rimlig nivå istället för att lyfta upp den ur marken?

En kanske lättare variant är att lägga en planka framför för att underlätta in-/utkörsel, men den känns ju mest temporär och inte riktigt vad jag eftersträvar.

Tack på förhand!
 
  • Trottoarkant i granit vid en asfalterad gata med höjdskillnad som kan försvåra in- och utkörning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
handla lite asfalt istället och så det blir en uppfart annars funkar betong bra med
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
handla lite asfalt istället och så det blir en uppfart annars funkar betong bra med
Hej,

Tack för input men det kommer garanterat sticka ut och dra till sig oönskad uppmärksamhet från kommunen. Gatan är helt nyasfalterad och vid asfalteringen klargjorde anläggarna att kommunen infört "nolltolerans" mot cigarrkanter pga saltning, sopning och dagvattenutrinningen.

Så med en cigarrkant tror jag tyvärr att kommunen hör av sig som ett brev på posten..
 
du kan ju hyra in en Stenhuggare som gör det på plats utan att lyfta upp dom
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du kan ju hyra in en Stenhuggare som gör det på plats utan att lyfta upp dom
Stenhuggare - det var en bra idé :)
 
Redigerat:
Det känns högst osannolikt att en professionell arbetare skulle göra något på kommunens mark utan att säkerställa att korrekta intyg/tillstånd finns utfärdade.
 
  • Gilla
MAndersson89 och 3 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Det känns högst osannolikt att en professionell arbetare skulle göra något på kommunens mark utan att säkerställa att korrekta intyg/tillstånd finns utfärdade.
Det har du nog alldeles rätt i... Kanske kan efterfråga några tips och tricks bara. Men du har nog helt rätt - ska det göras så görs det av en glad amatör som mig själv :)
 
F filipcc skrev:
Det har du nog alldeles rätt i... Kanske kan efterfråga några tips och tricks bara. Men du har nog helt rätt - ska det göras så görs det av en glad amatör som mig själv :)
kolla runt oss nån från polen dom brukar vara grymma på sten
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Måste du ta upp konsistensen då?
Kan du inte ta en biffig vinkelslip med diamantklinga och kapa bort en bit där den ligger?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Måste du ta upp konsistensen då?
Kan du inte ta en biffig vinkelslip med diamantklinga och kapa bort en bit där den ligger?
Skulle nog kunna funka. Lär ju bli ett rakt och fint snitt. Har du några tips på hur man åstadkommer en ”skrovlig” yta så den ser ungefär likadan ut som de tidigare?
 
F filipcc skrev:
hur man åstadkommer en ”skrovlig” yta
Hammare & mejsel
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
S
Vad är det för nivåskillnad? Det ser ut att vara lägre till höger så jag antar att du har breddat infarten någon gång.
 
Kan du inte hyra en stenkap eller vad det heter med en större klinga och bara skära stenen i 45 grader så är du klar sen?
 
  • Gilla
John Karlsson och 1 till
  • Laddar…
K
Och
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du inte hyra en stenkap eller vad det heter med en större klinga och bara skära stenen i 45 grader så är du klar sen?
Och sen lite knack med handslägga på det? För att föra något åt utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.