hsd hsd skrev:
Men...
Kaffe är det ju i första inlägget ;)
Nej, det var kaffeförpackningarna vi pratade om då, inte kaffet.
 
hsd
Ooops
 
Mikael_L
Och nu är ett bregott paket plötsligt bara 500gr, 600gr för några veckor sedan.

Inte undra på att det först såg ut som ett rejält bra extrapris, men när jag synade så var det inte längre så fantastiskt.
Men kanske gårdsgoda började med att köra på 550gr från start ...

Fazer chokladkakor krömp till 145 gr (säkert redan noterat i tråden)
 
  • Gilla
  • Ledsen
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Fast med Bregott så finns de i storpack med, på 750g.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag har då inte sett röken av de påstådda 750gramsförpackningsrna.
Däremot 500g till en pris som var i paritet med 600g asken.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Här hade de båda paketen paralellt i någon butik, det var samma kilopris på 500 och 600.
Nu finns det 500 och 750 att köpa.

Men vad jag stör mig på är att vår matvarubutik inte säljer kokosmjölk på burk längre, utan man ska köpa en 250ml tetra för samma pris istället 👿
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
På 80 talet fanns Bregott i 2kg förpackning, vi var 4 som delade lägenhet sista året på gymnasiet, gick åt ett sådant paket per månad.

Finns förvisso fortfarande https://www.martinservera.se/produkter/441725/bregott-normalsaltat-2kg men inte samma förpackning som då.

Om 25 år finns nog bara de små 8 grams portionsförpackningarna kvar 😬
 
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Och snart krymper väl långburken från 50 till 45 cl eller kommer den krympa mer?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
440 ml är å andra sidan standard UK can size.
En storlek som gällt länge. Så det är inte (alltid) krympflation.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Man borde vara hårdare att bojkotta produkter som försöker med krympflation men det är svårt. Finns nog inget man kan göra åt det.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Man borde vara hårdare att bojkotta produkter som försöker med krympflation men det är svårt. Finns nog inget man kan göra åt det.
Kaffefabrikanterna i Tyskland minskade förpackningarna från vanliga 500 g till 450 g. Det blev ett ramaskri och mycket tidningsskriverier. Det slutade med att fabrikanterna bad offentligt om ursäkt och återgick till 500 g. Det var för 15 eller 20 år sedan.
Konsumenterna i Sverige använder sin makt alldeles för litet och blygsamt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag kan inte svara för andra men jag kollar alltid det jag köper..........man kan ju inte räkna med att nånting varar för evigt och invagga sig i nån slags säkerhet att överheten skyddar mig så jag inte behöver hålla koll är ju farligt........
Har man koll på jämförpriser och vikter så får väl en tillverkare ha vilka syften den vill.
Sköljmedel, tvättmedel, schampoo, toapapper är ju andra produkter som saluförs i en mängd olika storlekar och priser. Ö&B kan ju ha extrapris på en 2liters förpackning medans coop säljer dem på 1.85liter. Samma fabrikat och liknande. Hur gör alla där då? Ser inga skriverier där? Eller toapapper på 12, 18 eller 24 pack. Ingen säger nåt där heller.
Men när bregott ändrar skepnad efter en herrans massa år, ja då jä..vlar måste man gråta ut i media.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Personligen läser jag mer på jämförpriserna än styckpriser. Men jag har insett att många inte förstår sig på det.

Sedan gäller det ju att varorna är jämförbara. Många varor går ju att späda ut så att de verkar vara billigare än de är.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.