Hej alla kunniga,

Berg dräneringen från hell börjar äntligen ta slut och det är dags att återställa hela källaren på ett hus från 1946. Nu blir dock den stora frågan hur vi ska göra med väggarna. Hade ursprungligen tänkt puts och silikat färg men då bara c. 60cm av väggarna faktiskt ligger under mark (och därmed har isolerats nu efter dräneringen) så rekommenderar hantverkarna att regla upp innerväggar då det annars blir kallt. Deras förslag är stålreglar, luftspalt, OSB och sen gips - allt kommer flyta över mark så ingen kontakt med mark.

Blir dock nojig av att ha organiskt material inbyggt men hittar inget alternative som är helt oorganiskt (utom puts / cement bruk) - någon som kan ge sin åsikt eller har något förslag?

Ifall det är relevant så är som sagt huset från 1946 aka oisolerad golv i källaren - planerar att behålla det och bara jämna av med cement / spackel och måla med diffusionsöppen golv färg, tak får liknande behandling
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Det har ju funkat i 80 år, så låt det vara! Det blir ju inte kallare för att du dränerat.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Putsa väggarna och använd silikatfärg så som du är inne på, tycker jag.

Skulle du landa i att regla ut och isolera så som du blivit rekomenderad så kan du använda oorganiskt våtrumsgips.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
R Roger Ravnestam skrev:
Det har ju funkat i 80 år, så låt det vara! Det blir ju inte kallare för att du dränerat.
Saken är den att den har varit uppreglerad med gulull isolering - total röta och mögel som säljaren av huset täckte med nya gips skivor och färg - så har fått ta bort rubbet i hela källaren. Sen var det även felinstallerad golv värme som vi också fått ta bort och kommer självklart inte sätta ditt nytt då jag vill kunna se golvet ifall det kommer in vatten. Vet därför inte hur det kommer att kännas utan allt
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Putsa väggarna och använd silikatfärg så som du är inne på, tycker jag.

Skulle du landa i att regla ut och isolera så som du blivit rekomenderad så kan du använda oorganiskt våtrumsgips.
Tack!!! Suttit och jagat oorganiska skivor men på något sätt missat våtrumsgips
 
Hmm börjar fundera på att det nog är bättre att isolera väggarna ute och slippa tänka på det inomhus
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
En annan tanke men är lite osäker på hur det ser ut hos dig, om helaväggens höjd är hålsten/betong så kan du även isolera med träullit som du sedan putsar på.
Men liten nackdel när man vill skruva upp saker på väggarna, då får man köra med långa skruv till bakomvarande konstruktion.
 
Jag körde med 10cm stenull och murade sen upp en 70mm lecavägg innerst som putsades
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
K
All gips är oorganisk!
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
En annan tanke men är lite osäker på hur det ser ut hos dig, om helaväggens höjd är hålsten/betong så kan du även isolera med träullit som du sedan putsar på.
Men liten nackdel när man vill skruva upp saker på väggarna, då får man köra med långa skruv till bakomvarande konstruktion.
Wow aldrig insett att det gick att användas så - tack!
 
K kniv skrev:
All gips är oorganisk!
Inte pappen
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
H
K
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Inte pappen
Sen när är papp och gips samma sak?! Jag skrev gips…
 
K kniv skrev:
Sen när är papp och gips samma sak?! Jag skrev gips…
Och jag skrev inte pappen, kul lek det här. Vart vill du komma med den ?
 
Källarväggar ska isoleras på utsidan.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.