Ett råd ta kontakt med kommunens energirådgivare.

Och Energimyndigheten har husguiden.
ang din kommentar om alla typer av värmepumpar har du minus 20 i veckor i sträck.
 
  • Gilla
Marqvist
  • Laddar…
F
Glöm inte kolla på energibidraget, kanske finns pengar där du kan få.
 
  • Gilla
Marqvist
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fick en ny elpanna i vårt dåvarande BR radhus, pannan var nästa 30 år gammal, besparingen blev noll.
Vi fick sämre varmvattenkomfort då de nyare har värmeväxlare istället för beredare.
Kör vidare så länge den gamla funkar, och en till LLVP som du tänkt.
Alternativet jag är inne på är en separat vv-beredare för varmvatten, sen en separat elpanna till elementen. (Nibe compact 200 + Nibe EVC13) Landar på ca 50-60k.
Det att jämföra med runt 150-60k för luft/vatten eller ca 200’ för bergvärme.
Beroende på elpriset kommande tid så tror jag att jag har svårt att räkna hem dessa alternativ..
 
M Marqvist skrev:
Alternativet jag är inne på är en separat vv-beredare för varmvatten, sen en separat elpanna till elementen. (Nibe compact 200 + Nibe EVC13) Landar på ca 50-60k.
Det att jämföra med runt 150-60k för luft/vatten eller ca 200’ för bergvärme.
Beroende på elpriset kommande tid så tror jag att jag har svårt att räkna hem dessa alternativ..
Ja elpriset är svårt att sia om.
Jag har just fått ett förslag på 67 öre när mitt tidigare avtal på 34 öre går ut i maj, nästa dubbelt men acceptabelt, dock går det bara att binda i 1 år, tidigare hade jag 5 år.
 
M Marqvist skrev:
Alternativet jag är inne på är en separat vv-beredare för varmvatten, sen en separat elpanna till elementen. (Nibe compact 200 + Nibe EVC13) Landar på ca 50-60k.
Det att jämföra med runt 150-60k för luft/vatten eller ca 200’ för bergvärme.
Beroende på elpriset kommande tid så tror jag att jag har svårt att räkna hem dessa alternativ..
Vem lämnar sådana priser. Priser på Nibe eller annat fabrikat , allt mellan 30 kkr och 21 kkr, VVB 300 L ca 12 kkr, köps dom ihop så går det säkert att pruta ner en del. Montage till kommer men är inget som tar flera dagar.
 
J jonaserik skrev:
Vem lämnar sådana priser. Priser på Nibe eller annat fabrikat , allt mellan 30 kkr och 21 kkr, VVB 300 L ca 12 kkr, köps dom ihop så går det säkert att pruta ner en del. Montage till kommer men är inget som tar flera dagar.
Jodå, det är oprutade priser, men har fått 2 offerter med liknande pris. Men de ska såklart ifrågasättas

elpanna & vvb ca 35’, sen några tusen för material + arbetstid (som inkluderar urkoppling av bef panna också såklart).
 
Isakare Isakare skrev:
Ja elpriset är svårt att sia om.
Jag har just fått ett förslag på 67 öre när mitt tidigare avtal på 34 öre går ut i maj, nästa dubbelt men acceptabelt, dock går det bara att binda i 1 år, tidigare hade jag 5 år.
Om jag ska fixa en payback på 15 år måste jag snitta ca 2kr per kwh på fakturan under de kalla månaderna som ju är de som drar iväg elförbrukningen.. ligger priserna dom nu så säger min kalkyl att jag förmodligen måste byta ut pannan ungefär samtidigt som den har betalt sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
M Marqvist skrev:
Jodå, det är oprutade priser, men har fått 2 offerter med liknande pris. Men de ska såklart ifrågasättas

elpanna & vvb ca 35’, sen några tusen för material + arbetstid (som inkluderar urkoppling av bef panna också såklart).
Har inte löst hela tråden, var har du nu, en VVB med en elpanna liggande ovanpå.
 
Antingen investerar du i en LVVP eller så gör du ingenting. Nya direktverkande är ju pengar i sjön. Du borde kunna söka energibidrag för LVVP.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
M Marqvist skrev:
Om jag ska fixa en payback på -5 år måste jag snitta ca 2kr per kwh på fakturan under de kalla månaderna som ju är de som drar iväg elförbrukningen.. ligger priserna dom nu så säger min kalkyl att jag förmodligen måste byta ut pannan ungefär samtidigt som den har betalt sig.
Varför siktar du på 5år? Ska du byta pannan då igen?
 
J jonaserik skrev:
Har inte löst hela tråden, var har du nu, en VVB med en elpanna liggande ovanpå.
Nej, idag har jag en Albin panna från -72 som endast körs på elpatron.
Förbrukar ca 16’kwh på året.

Tänker att jag pga åldern på pannan bör byta ut den och min huvudfråga var egentligen om jag bör kunna förvänta mig en viss minskning av förbrukningen även om jag byter till varianten jag nämner, en separat VVB som är modern och har mindre värmeförluster än nuvarande panna samt en separat elpanna till elementen där jag kan köra på lägre framledningstemp än nuvarande lösning.

Kanske idioti, men det är problematiskt att räkna hem de bättre alternativen?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Varför siktar du på 5år? Ska du byta pannan då igen?
Ops, snubblade visst på tangenterna, 15 skulle det såklart vara (har ändrat nu)
 
M Marqvist skrev:
Nej, idag har jag en Albin panna från -72 som endast körs på elpatron.
Förbrukar ca 16’kwh på året.

Tänker att jag pga åldern på pannan bör byta ut den och min huvudfråga var egentligen om jag bör kunna förvänta mig en viss minskning av förbrukningen även om jag byter till varianten jag nämner, en separat VVB som är modern och har mindre värmeförluster än nuvarande panna samt en separat elpanna till elementen där jag kan köra på lägre framledningstemp än nuvarande lösning.

Kanske idioti, men det är problematiskt att räkna hem de bättre alternativen?
Skippa det där och köp en Nibe/ctc/Ivt/Bosch elpanna för värmepump, sen när du har råd köper du värmepumpen också och kopplar på.
 
M Marqvist skrev:
Kanske idioti, men det är problematiskt att räkna hem de bättre alternativen?
Ja det är snudd på idioti. Men jag kan ge dig några alternativ.

1. Investera i en LVVP nu, ta till vara besparingen av lägre elkostnad.
2. Ta ett lån för att investera i en LVVP, besparingen bör överskrida räntan.
3. Ta pengarna du tänkt lägga på värmare och sätt dem på börsen. När dem uppgår till priset av en LVVP så köper du en.
 
M Marqvist skrev:
Ops, snubblade visst på tangenterna, 15 skulle det såklart vara (har ändrat nu)
Om värmepumpen minskar förbrukningen med säg 8 000kWh per år och ditt elpris ink. näthandeln är 1,5kr tar det 8,3år att spara 100 000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.