Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
 
  • Gilla
MollyMoon och 3 till
  • Laddar…
Var hittar du en ledig hyresrätt som en f.d. villaägare vill flytta till med en hyra som inte äter upp "förmögenheten" snabbt?

Min betalda villa 1700 kvm tomt och gott om boyta med dubbelgarage och stora förråd drar kanske 8 tusen i månaden i drift allt betalt, vad kostar en lägenhet?
 
  • Gilla
redep och 75 till
  • Laddar…
Finns inget mera prisvärt än att bo i ett avbetalt hus, enbart löpande kostnader el, vatten osv. Flytta till bostadsrätt blir ett rejält ekonomiskt avbräck för de flesta skulle jag tro.
 
  • Gilla
redep och 45 till
  • Laddar…
Har dålig med inkomst just nu samt stora ränte- och uppvärmningskostnader så just nu känns det lockande om jag kunde hitta en hyreslägenhet i Stockholm för familjen på 6 personer. Bara det är nästan en omöjlighet. Skulle vi sälja till samma pris vi köpte för 2017 skulle vi ha 8 miljoner fritt efter lån, mer sannolikt närmare 10, men svårt att avgöra i dagens marknad.
 
  • Gilla
relier och 4 till
  • Laddar…
Går inte att jämföra situationen av någon som sitter på gigantiska huslån med räntor osv. Jag fattade trådens premisser att det handlade om folk som sitter i avbetalda fastigheter, varför de inte flyttar på sig. Mitt svar är att det är för dyrt för de flesta, bättre och billigare att bo kvar även decennier efter att barnen flyttat ut..
 
  • Gilla
redep och 25 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Går inte att jämföra situationen av någon som sitter på gigantiska huslån med räntor osv. Jag fattade trådens premisser att det handlade om folk som sitter i avbetalda fastigheter, varför de inte flyttar på sig. Mitt svar är att det är för dyrt för de flesta, bättre och billigare att bo kvar även decennier efter att barnen flyttat ut..
Premissen var ju att man "sitter på miljoner efter försäljning" och det är vi nog många som gör. 10 miljoner fritt är rätt lockande just nu.

"Folk runt 40 årsåldern" stämmer också bra på mitt inlägg.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var hittar du en ledig hyresrätt som en f.d. villaägare vill flytta till med en hyra som inte äter upp "förmögenheten" snabbt?

Min betalda villa 1700 kvm tomt och gott om boyta med dubbelgarage och stora förråd drar kanske 8 tusen i månaden i drift allt betalt, vad kostar en lägenhet?
Ganska dumt att enbart räkna driftkostnad och inte ta hänsyn till kapitalkostnaden.

Har du en villa värd 8mkr utan lån, med en driftkostnad på 8000:- i månaden är en mer relevant "bostadskostnad" 8000:- + 5% av 8mkr = 41,333:-/månad.

Säljer du huset kan du investera pengarna, i snitt 7% men jag räknar på 5% för en mer pessimistisk kalkyl. Utebliven uppskattad vinst är således ca 400,000:-/år då pengarna är bundna i bostaden. När det gäller både villor och dyrare bostadsrätter är oftast driftkostnader och avgifter den lilla delen av kostnaden, kapitalkostnaden är avsevärt större.

Du kan givetvis även hyra ut villan och flytta till en lägenhet, men dumt om den är obelånad och man inte kan nyttja pengarna medans man lever.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 39 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var hittar du en ledig hyresrätt som en f.d. villaägare vill flytta till med en hyra som inte äter upp "förmögenheten" snabbt?

Min betalda villa 1700 kvm tomt och gott om boyta med dubbelgarage och stora förråd drar kanske 8 tusen i månaden i drift allt betalt, vad kostar en lägenhet?
Du missade nog själva poängen som jag ville lyfta. 5(?) miljoner på banken kan ge ganska lätt 10% avkastning per år, vilket blir stora pengar. Den hyra som en hyresrätt kostar blir därför blyg. Dessutom har ju en pensionär eller 45-årig inkomster från pension eller jobb, förhoppningsvis. Om man är långsiktigt så kan man ställa sig i bostadskön för hyresrätt.
 
  • Gilla
Harder86 och 1 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Du missade nog själva poängen som jag ville lyfta. 5(?) miljoner på banken kan ge ganska lätt 10% avkastning per år, vilket blir stora pengar. Den hyra som en hyresrätt kostar blir därför blyg. Dessutom har ju en pensionär eller 45-årig inkomster från pension eller jobb, förhoppningsvis. Om man är långsiktigt så kan man ställa sig i bostadskön för hyresrätt.
Dela gärna med dig av din placeringsstrategi!

"..ganska lätt 10% avkastning per år"

Varför finns det någon marknad för placeringar som genererar lägre avkastning än dina "lätt 10% om året"?
 
  • Gilla
  • Haha
lop3r och 51 till
  • Laddar…
Hyresrätt är helt enkelt den dyraste boendeformen.

Har man alternativ sitter man sällan där.

Jag har lån motsvarande halva husets värde. Men ändå så skulle motsvarande hyresrätt vara en trea i ett lite sämre område. Kan tänka mig huy
Bostadsrätt skulle nästan vara ännu sämre med tanke på avgifterna som börjar dra i höjden.

Sen glömmer många att de flesta hyresrätter i Sthlm har ett inkomstkrav. Det krävs en bra inkomst för att sätta sig i den där nybyggda lägenheten för 15.000 i månaden
 
  • Gilla
Fox Lane och 7 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Har dålig med inkomst just nu samt stora ränte- och uppvärmningskostnader så just nu känns det lockande om jag kunde hitta en hyreslägenhet i Stockholm för familjen på 6 personer. Bara det är nästan en omöjlighet. Skulle vi sälja till samma pris vi köpte för 2017 skulle vi ha 8 miljoner fritt efter lån, mer sannolikt närmare 10, men svårt att avgöra i dagens marknad.
I Sthlm skulle du dessutom behöva sätta dig i minst en fyra (antagligen en femma) pga att många värdar har trångboddhetskrav.

En snabb koll på bostadsförmedlingen och övriga köer jag står i ger lägenheter som ligger på närmare 20.000 i avgift om du inte har minst 15 år kötid. Med inkomstkrav på familjen på minst 700.000 per år i bruttoinkomst.

Om du inte vill bosätta dig och familjen i "utsatta områden"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Du missade nog själva poängen som jag ville lyfta. 5(?) miljoner på banken kan ge ganska lätt 10% avkastning per år, vilket blir stora pengar. Den hyra som en hyresrätt kostar blir därför blyg. Dessutom har ju en pensionär eller 45-årig inkomster från pension eller jobb, förhoppningsvis. Om man är långsiktigt så kan man ställa sig i bostadskön för hyresrätt.
Några 5 miljiner efter försäljning är tämligen sällsynt. Nu kan är det möjligt att man köpte en villa i förort för ca 5 miljoner för 15-20år sedan och säljer för 10 idag. Men då ska hälften av vinsten skattas. Det tillkommer alltid lite andra kostnader. Så säg att du kanske ändå sitter på två miljoner. Men tyvärr är ju detta väldigt lite pengar som "levnadskapital". Ska du bo mycket billigare måste du flytta till liten taskig etta i slummen. En fruktansvärd försämring. Sen har du kanske råd att köpa en ganska flådig motorbåt, men sen är dina 2 miljoner slut.

Sen finns det också ett litet fåtal som köpt ny bostad varje år och lyckats göra '"bostadskarriär". Men det är en lite annan fråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nu är det ju ett par år dit som tur är

De seniorlägenheter som ev skulle vara aktuella för mig har drygt 25 års kötid och krav på drygt 35.000 i pension.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Var hittar du en ledig hyresrätt som en f.d. villaägare vill flytta till med en hyra som inte äter upp "förmögenheten" snabbt?

Min betalda villa 1700 kvm tomt och gott om boyta med dubbelgarage och stora förråd drar kanske 8 tusen i månaden i drift allt betalt, vad kostar en lägenhet?
Du glömmer att man har en pension. Pensionen lär täcka hyra och många andra levnadskostnader. Miljonerna på banken kan man ha mycket roligt med.

Jag har både villa och skog som jag tänker avyttra när pensionen närmar sig. Det borde gå att hitta en bra hyresbostad. Sedan har man kanske 20 helt bekymmersfria år. Inget underhåll, renoveringar eller andra omkostnader eller tidstjuvar som det innebär att äga ett hus (och tomt).
 
  • Gilla
Klabbarparn och 9 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Några 5 miljiner efter försäljning är tämligen sällsynt. Nu kan är det möjligt att man köpte en villa i förort för ca 5 miljoner för 15-20år sedan och säljer för 10 idag. Men då ska hälften av vinsten skattas. Det tillkommer alltid lite andra kostnader. Så säg att du kanske ändå sitter på två miljoner. Men tyvärr är ju detta väldigt lite pengar som "levnadskapital". Ska du bo mycket billigare måste du flytta till liten taskig etta i slummen. En fruktansvärd försämring. Sen har du kanske råd att köpa en ganska flådig motorbåt, men sen är dina 2 miljoner slut.

Sen finns det också ett litet fåtal som köpt ny bostad varje år och lyckats göra '"bostadskarriär". Men det är en lite annan fråga.
Det är inte 50% skatt på vinsten.. snarare 22%. Jag får flera miljoner på banken efter skatt när jag säljer mitt hus, det är nog rätt vanligt med den prisutvecklingen det varit de senaste decennierna.
 
  • Gilla
cilver och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.