Z Zodde skrev:
SEK har gått ständigt svagare sen 70talet.
Tror inte den gått starkare mot EN ENDA västerländsk valuta så upp å ner stämmer inte på SEK
Men nog går det upp och ner.

Jag beställde bildelar från USA när dollarn kostade under 6:- för typ 15 år sen eller nåt, nyss kostade den 11 spänn.

Den isländska kronans värde har väl nästan halverats sen en bekant var där och jobbade i början av 2000-talet, och då har den ändå stärkts en del på sistonde.

.:surprised:ch som jag skrev, att valutan är svag har både för och nackdelar, och är tillsist ett instrument för att hålla landets ekonomi i schack, jag är inte alls övertygad om att vår ekonomi hade sett bättre ut låsta till euron.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Men nog går det upp och ner.

Jag beställde bildelar från USA när dollarn kostade under 6:- för typ 15 år sen eller nåt, nyss kostade den 11 spänn.

Den isländska kronans värde har väl nästan halverats sen en bekant var där och jobbade i början av 2000-talet, och då har den ändå stärkts en del på sistonde.

.:surprised:ch som jag skrev, att valutan är svag har både för och nackdelar, och är tillsist ett instrument för att hålla landets ekonomi i schack, jag är inte alls övertygad om att vår ekonomi hade sett bättre ut låsta till euron
Nu var det inte valutor i allmänhet utan ämnet var SEK (som enligt han som återupplivade tråden skulle va bättre än EURO)
Om dollarn är dyrare idag än när du köpte bildelar så stärker det väl bara mitt case att SEK går svagare.
Isländska kronan upphörde som fri valuta kring hösten 2008 då alla de 3 största isländska bankerna havererade så den hör definitivt inte hemma i denna diskussion. Kursen har sen dess varit kontrollerad av centralbanken med kraftiga restriktioner.

SEK har trendat svagare sen 70talet, ta fram vilket som helst chart så ser du själv…
Det finns ingen sån regel, att en valuta återvänder till nåt ”normalläge”. Glöm det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Att kronan har gått ner, främst under de sista 18 åren är inget jätte bra argument från att gå över till Euron.

Förvisso hade man slutat ha en krona som gick ner, men å andra sidan skulle detta ersättas med en arbetslöshet som gått upp. Vilket jag nog skulle vilja påstå skulle vara sämre
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Att kronan har gått ner, främst under de sista 18 åren är inget jätte bra argument från att gå över till Euron.

Förvisso hade man slutat ha en krona som gick ner, men å andra sidan skulle detta ersättas med en arbetslöshet som gått upp. Vilket jag nog skulle vilja påstå skulle vara sämre
Siste 18 åren?
Den gick ned mycket MER 1970-2006 än sista 18 åren så var har du din info ifrån…?

Varför skulle arbetslösheten gått upp menar du?
Med EURO hade vi varit tvungna til en helt annan budgetdisciplin med kraftigt minskade offentliga utgifter så är inte alls säker på det du säger.
Det är liksom inte så att Sverige har ordentligt lägre arbetslöshet än jämförbara länder i Nordeuropa (inom EUROland inkl Danmark)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi har väl högre arbetslöshet än våra grannländer?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eftersom jag har vänner som långt före 5 år fått ändrat lån efter omvärdering
Det låter som hörsägen, där din källa inte nödvändigtvis berättar all relevant information.
 
D daVinci skrev:
Det låter som hörsägen, där din källa inte nödvändigtvis berättar all relevant information.
Det handlar om att banken ser en långsiktig relation med personen i fråga. Gäller inte dig.
 
K Kane skrev:
-20% senaste 10 åren.

[bild]
Man kan se att under Alliansen så gick kronan upp en aning.
Sedan med SVaMp så backade den.
Sedan när C hade tumskruvarna på S+V så gick den +-0. Och med SD som har tumskruvarna på M+KD så backar den rejält.

Säger inte att kausaliteten är solklar men det är i sig inte så svårt att hitta kausalitet där.
Dock lite off topic så jag stannar där.
 
Z Zodde skrev:
Klart det påverkar. Sen snöar många in sig på penningmängdens påverkan (för det lärde man sig i skolan) Där är dollarn är ett fint exempel på att teori å praktik är helt olika saker.
I halva mitt liv har jag argumenterat mot de som förutspått dollarns snara kollaps/död.
QE för 15 år sen, då FED lät sedelpressarna gå varma skulle def sänka dollarn…
Var är vi nu?
Ja, penningmängd som sådan har ingen betydelse. Vet inte någon med postgymnasial utbildning som skulle påstå det. Det Friedman med flera talat om är omsatt penningmängd. Och det är något annat.

Velocity har minskat ganska stadigt. Så det spelar inte så stor roll hus mycket som lånas till bostäder mm.
Omsatt M1 ökar ganska marginellt.
 
D daVinci skrev:
Man kan se att under Alliansen så gick kronan upp en aning.
Sedan med SVaMp så backade den.
Sedan när C hade tumskruvarna på S+V så gick den +-0. Och med SD som har tumskruvarna på M+KD så backar den rejält.

Säger inte att kausaliteten är solklar men det är i sig inte så svårt att hitta kausalitet där.
Dock lite off topic så jag stannar där.
Tror du inte att det finns många om andra parametrar som också påverkar? Nu för tiden brukar det mesta bero på klimatförändringar så kanske klimat/väder påverkar kronkursen också 🤣
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det handlar om att banken ser en långsiktig relation med personen i fråga. Gäller inte dig.
Vi får väl runda av detta då med att du tror att banken i fråga är beredd att dra på sig böter på några hundra miljoner för att låta någon få värdera om bostaden i förtid.

Jag och rimligen de flesta andra är övertygade om att banken inte har den minsta lilla vilja till det.

(Att du tror dig ha kännedom om min relation till banker visar på att du har obefintliga krav på fakta för det du påstår. Och alla kan inse att gäller det dina påståenden om mig så lär det gälla dina påståenden om div bekanta).
 
T TommyC skrev:
Tror du inte att det finns många om andra parametrar som också påverkar? Nu för tiden brukar det mesta bero på klimatförändringar så kanske klimat/väder påverkar kronkursen också 🤣
Tja, de som tror att klimatet har betydelse, kan väl se vilken korrelation växelkursen har med klimatet då. Varsågoda och sätt igång och räkna.

Under M+KD+SD så har utlandsställningen ökat drastiskt. Dvs hushåll och företag i Sverige har växlat ifrån sig SEK och köpt tillgångar i andra valutor. Det lär påverka växelkursen.
Sedan kan man spekulera i varför man gjort det. Men givet att det var helt tomt på tillväxtpolitik i Regeringsförklaringen och att vi haft synnerligen urusel tillväxt (jämfört med handelspartners) så var nog inte det dåliga beslut att investera i andra ekonomier. (Beror naturligtvis på vilken annan ekonomi).
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
[länk]
Fördelen med det är ju att inflationen lär hänga sig kvar så vi fortsätter få ha en "riktig" räntenivå och inte krisränta.
 
Z Zodde skrev:
Siste 18 åren?
Den gick ned mycket MER 1970-2006 än sista 18 åren så var har du din info ifrån…?

Varför skulle arbetslösheten gått upp menar du?
Med EURO hade vi varit tvungna til en helt annan budgetdisciplin med kraftigt minskade offentliga utgifter så är inte alls säker på det du säger.
Det är liksom inte så att Sverige har ordentligt lägre arbetslöshet än jämförbara länder i Nordeuropa (inom EUROland inkl Danmark)
"Varför skulle arbetslösheten gått upp menar du?"
det är de direkta resultatet av övervärderad valuta, att bytesbalansen försämras, och därför arbetslösheten går upp.

"Med EURO hade vi varit tvungna til en helt annan budgetdisciplin "
Politiker med budgetdiciplin? vad är de för saga du försöker berätta? Låter otroligt orimligt.

"Det är liksom inte så att Sverige har ordentligt lägre arbetslöshet än jämförbara länder i Nordeuropa"
Nu är de ju så att om hela Eurozonen är låst till samma valuta kommer en del att ha övervärderad valuta och en del kommer ha undervärderad valuta. De som har undervärderad valuta kommer få mycket låg arbetslöshet, och de som har övervärderad valuta betydligt högre

Självklart har Sverige högre arbetslöshet än vissa euro zone länder, men samtidigt lägre än andra.

Att vi har så hög arbetslöshet vi ändå har trots den fria kronan visar snarare på hur otroligt dåligt den svenska ekonomin har hanterats.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
"Varför skulle arbetslösheten gått upp menar du?"
det är de direkta resultatet av övervärderad valuta, att bytesbalansen försämras, och därför arbetslösheten går upp.

"Med EURO hade vi varit tvungna til en helt annan budgetdisciplin "
Politiker med budgetdiciplin? vad är de för saga du försöker berätta? Låter otroligt orimligt.

"Det är liksom inte så att Sverige har ordentligt lägre arbetslöshet än jämförbara länder i Nordeuropa"
Nu är de ju så att om hela Eurozonen är låst till samma valuta kommer en del att ha övervärderad valuta och en del kommer ha undervärderad valuta. De som har undervärderad valuta kommer få mycket låg arbetslöshet, och de som har övervärderad valuta betydligt högre

Självklart har Sverige högre arbetslöshet än vissa euro zone länder, men samtidigt lägre än andra.

Att vi har så hög arbetslöshet vi ändå har trots den fria kronan visar snarare på hur otroligt dåligt den svenska ekonomin har hanterats.
Vi bör jämföras med andra nordeuropeiska stater och inte vitlöksbältet och då sitter vi trots egen valuta i en sämre sits.

Politiker med budgetdisciplin finns i Euroland. De har klara reglergällande underskott, statlig byråkrati etc som vi inte har. Varför förneka fakta?

Påpassligt att Du ÖHT inte korrigerar ditt felaktiga påstående att det framförallt är sista 18 åren sek gått svagare…

Nej, grunden lades under 70-80 talet då Sverige beviljade sig själva högre löneökningar än omvärlden/konkurrentländerna och vad vår produkitivetsväxt skulle tillsäga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.