Fulkemisten
Jo. Hade bytt ventilen efter. Det fixar du i princip själv med strypt flöde. Du vill ju kunna stänga av vattnet.
 
Tidigt i tråden föreslås rörfrysning, men sedan talar ingen mer om det, och en massa erfarenheter om hur kommunen åker ut och stänger av i gatan. Funkar inte rörfrysning? Är det stor risk att pluggen släpper? Anledningen att jag frågar är för att jag har en vattenledning i en industrilokal som ska kapas. Tyvärr måste antingen vattnet till hela fastigheten stängas av, eller röret frysas. Det kommer tas in rörisar (inte jag som betalar). Men de verkar dra sig för att göra jobbet. De pratar om att hyra rörfrys, så de är nog inte så vana att använda den är jag rädd. Det är ett 15 mm kopparrör. Delen av lokalen där röret ska kapas används som förråd med massor av kartonger som står direkt på golvet. Samt förvaring av spånskivor mm. Bör kanske ställa dem på något upphöjt samt ha någon typ av kar att sätta under om det skiter sig? Hur mycket vatten kan man tänka sig hinner ut i ett worstcase scenario? Beroende på när ev proppen släpper så bör det ju kunna spruta vatten åt alla håll. Värst är väl precis i början av rörkapningen. Då tar det ju ett tag innan de hinner få på en kulventil. Kanske bör jag lägga presenningar över det mesta runtom? Jag vill helst vara förberedd själv trotts att proffs är inblandade. Det är ju inte deras grejer som blir blöta...
 
Fulkemisten
Det blir otroligt mycket vatten. Grannen grävde av inkommande ledning när han dränerade. Hela dräneringsdiket fylldes på kanske 10 minuter och volymen var uppskattningsvis 15 kbm. Nu var ju det här 38 mm PEM eller så ungefär och inte 15 mm koppar. Men det ger ett hum om hur fort det går. Jag hade tömt förrådet. Lika bra att passa på och rensa och så när det ändå ska fixas däri. Dessutom är det ju läge att hitta avstängningen och kolla så att den fungerar om nu pluggen släpper. Då kan man väl lika gärna stänga av och göra jobbet på så vis?
 
Är det PEM-slang in från gatan eller metallrör , det första finns klämdon för att få stopp, det brukar seriösa rörisar ha,. det senare är bara gatan som gäller eller frysa. Att stänga i gatan lätta på trycket och kapa samt sätta en ventil tar inte många minuter.
 
L Lilllen skrev:
Tidigt i tråden föreslås rörfrysning, men sedan talar ingen mer om det, och en massa erfarenheter om hur kommunen åker ut och stänger av i gatan. Funkar inte rörfrysning? Är det stor risk att pluggen släpper? Anledningen att jag frågar är för att jag har en vattenledning i en industrilokal som ska kapas. Tyvärr måste antingen vattnet till hela fastigheten stängas av, eller röret frysas. Det kommer tas in rörisar (inte jag som betalar). Men de verkar dra sig för att göra jobbet. De pratar om att hyra rörfrys, så de är nog inte så vana att använda den är jag rädd. Det är ett 15 mm kopparrör. Delen av lokalen där röret ska kapas används som förråd med massor av kartonger som står direkt på golvet. Samt förvaring av spånskivor mm. Bör kanske ställa dem på något upphöjt samt ha någon typ av kar att sätta under om det skiter sig? Hur mycket vatten kan man tänka sig hinner ut i ett worstcase scenario? Beroende på när ev proppen släpper så bör det ju kunna spruta vatten åt alla håll. Värst är väl precis i början av rörkapningen. Då tar det ju ett tag innan de hinner få på en kulventil. Kanske bör jag lägga presenningar över det mesta runtom? Jag vill helst vara förberedd själv trotts att proffs är inblandade. Det är ju inte deras grejer som blir blöta...
Ett 15 mm cu är inga problem att frysa om det finns plats.
En del rörmokare kör dubbla frysningar för att säkra upp.
Finns det PE/PEM-slang vid tex inkommande så är en klämverktyg betydligt billigare och snabbare.
 
T Thomas Holm skrev:
Hej,

Jag tänkte i helgen byta ut en toalettstol som även har en balofix inkopplad till sig. Men innan jag sätter igång så tänkte jag att det vore trevligt att se ifall huvudkranen för inkommande vatten fungerade. Tyvärr verkar den strula, eller så är det något jag inte förstår.

bilden med vattenmätare och röd kran till höger verkar vara en kran innan vattentätare. Vrider jag denna medsols med all kraft så minska vattentrycket ut men jag kan fortfarande spola vatten i kranen.

den andra bilden med kran direkt efter vattenmätaren verkar inte ha någon funktion alls(trasig?) dvs hur mycket jag en vrider åt den minskar inte vattnet något alls.

nya balofixer för ingående vatten som behöver installeras av röris efter helgen tror ni? Eller är jag bara klen o borde vrida hårdare?

behöver man stänga av vattnet utanför huset när detta byte görs?

många frågor en sen lördagkväll? Hoppas någon här kan hjälpa mig?
Supersent svar såklart men de ventilerna brukar vara slitna i sätet och stängs då för mycket. Vattnet passerar då på ovansidan käglan.
Öppna en kran och stäng fullt, öppna sedan något varv och kika på det svarta hjulet.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det blir otroligt mycket vatten. Grannen grävde av inkommande ledning när han dränerade. Hela dräneringsdiket fylldes på kanske 10 minuter och volymen var uppskattningsvis 15 kbm. Nu var ju det här 38 mm PEM eller så ungefär och inte 15 mm koppar. Men det ger ett hum om hur fort det går. Jag hade tömt förrådet. Lika bra att passa på och rensa och så när det ändå ska fixas däri. Dessutom är det ju läge att hitta avstängningen och kolla så att den fungerar om nu pluggen släpper. Då kan man väl lika gärna stänga av och göra jobbet på så vis?
Hmm ok, att flytta alla grejerna tar rätt lång tid i detta fall, och att gå igenom ännu längre då tjuvar gick igenom grejerna i förra förrådet och blandade hejvilt så legobitar, skruvar , elektronikkomponenter och gamla skolböcker låg i en salig röra i de innan så fint uppmärkta lådorna... Någon gång ska de ju gås igenom men men.
Men det som du ser det är frysa rör inte ett ”riktigt” sätt? Utan risken är stor att det går åt skogen?
 
J jonaserik skrev:
Är det PEM-slang in från gatan eller metallrör , det första finns klämdon för att få stopp, det brukar seriösa rörisar ha,. det senare är bara gatan som gäller eller frysa. Att stänga i gatan lätta på trycket och kapa samt sätta en ventil tar inte många minuter.
Sorry, jag som lyft en gammal tråd. Min fråga gäller 15 mm cu och hur stor risk det är att en ispropp flyger ur och hur mycket vatten som då hinner ut. Gissar att gången i så fall är att snabbt dra dit en kulventil som är öppen och sedan stänga den när den blivit åtdragen?
 
S Svantesons skrev:
Ett 15 mm cu är inga problem att frysa om det finns plats.
En del rörmokare kör dubbla frysningar för att säkra upp.
Finns det PE/PEM-slang vid tex inkommande så är en klämverktyg betydligt billigare och snabbare.
Aha, tack! Ingen PEM tyvärr. Men många meter att frysa på. Kan man använda samma apparat att frysa på två ställen, eller tar det för lång tid så första hinner börja tina?
 
Vore väl enklare och säkrare att stänga huvudkranen? Två personer fixar det lätt på en kvart.
 
L Lilllen skrev:
Aha, tack! Ingen PEM tyvärr. Men många meter att frysa på. Kan man använda samma apparat att frysa på två ställen, eller tar det för lång tid så första hinner börja tina?
Den vi har kan frysa på två ställen.
Använt den mest på galvserviser, håller minst 30 min. Huvudkran är såklart det bästa alternativet.
 
S Svantesons skrev:
Den vi har kan frysa på två ställen.
Använt den mest på galvserviser, håller minst 30 min. Huvudkran är såklart det bästa alternativet.
Ok, så olika versioner kan/respektive kanske inte kan det? Tänkte om jag ska föreslå att de gör på två ställen. Kommer ju dock först se på plats vilken modell. Hittar man det i specen att det går att frysa på två ställen, eller är det något ni bara testat er fram till med er?
 
Finns säkert en mängd olika varianter.
Att vi har två fryselement är för att undvika att tömma systemet, att frysa på var sida.
Frysning är ingen chansning om de som fryser vet hur man frysar, ja du fattar.
 
T Thomas Holm skrev:
Hej,

Jag tänkte i helgen byta ut en toalettstol som även har en balofix inkopplad till sig. Men innan jag sätter igång så tänkte jag att det vore trevligt att se ifall huvudkranen för inkommande vatten fungerade. Tyvärr verkar den strula, eller så är det något jag inte förstår.

bilden med vattenmätare och röd kran till höger verkar vara en kran innan vattentätare. Vrider jag denna medsols med all kraft så minska vattentrycket ut men jag kan fortfarande spola vatten i kranen.

den andra bilden med kran direkt efter vattenmätaren verkar inte ha någon funktion alls(trasig?) dvs hur mycket jag en vrider åt den minskar inte vattnet något alls.

nya balofixer för ingående vatten som behöver installeras av röris efter helgen tror ni? Eller är jag bara klen o borde vrida hårdare?

behöver man stänga av vattnet utanför huset när detta byte görs?

många frågor en sen lördagkväll? Hoppas någon här kan hjälpa mig?
Dessa ventiler är bara att byta. Tätar aldrig mer!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.