Lite svag bilrelation kanske, men jag har haft en egen servicebok tryckt åt min bil. Fabriksboken är fylld och insidan av bakpärmen är fylld med oljebyten. Jag ville inte köpa en fabriksbok till, känns så dumt med serviceintervaller för en ny bil då den har rullat 28,500 mil.

Jag vill inte heller bara ha det nedskrivet digitalt, utan att om bilen åker vidare så vill jag dess kompletta servicehistoria ska följa med. Får denna bil mot förmodan en ny ägare ska denna veta allt som gjorts.

Tändstiftsbyten, oljebyten, reparationer, rostsvetsning, allt ska stå och när och vid vilket miltal.

Servicebok och nyckel med SAAB-logotyp, kaffekopp, på träbord framför tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En spiralbunden anteckningsbok med handskriven fordonsinformation, såsom registreringsnummer och motortyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anteckningsbok med Saab-Scania logotyp och en penna på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenproducerad servicebok med SAAB-logotyp på ett bord, tillhörande en bil med lång servicehistorik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakpärmens insida har en tabell för 17 stycken oljebyten. Om jag byter en gång i året så räcker det tills bilen är 51 år.
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade börjat med att kolla vad original kostar, ibland blir man positivt förvånad
275kr styck original.
Då provar jag nog tredjeparts för 199kr/4st 🙄

Frågade också efter en ny bakfälg då bilen kom med tre framfälgar och en bakfälg, 12200kr.
Får nog bli en från tyskland för halva priset om inte bilfirman löser det.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Jag har tappat bort det lilla plastlocket till hålet för bogseröglan.


Framdel av bil med defekt, saknar nummerskylt, har EU-märke med bokstaven 'S'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Ska jag skynda mig och köpa sista exemplaret för 800:-, eller strunta i det?

Plastlock till Vivaro frontstötfångarens bogserögla till försäljning för 495,42 SEK från Frankrike, märkt 'sista exemplaret'.
 
  • Ledsen
  • Haha
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har tappat bort det lilla plastlocket till hålet för bogseröglan.


[bild]




Ska jag skynda mig och köpa sista exemplaret för 800:-, eller strunta i det?

[bild]
Bra fråga! Svaret blir "det beror på vad du själv tycker".😀
 
D
A AndersS skrev:
Bra fråga! Svaret blir "det beror på vad du själv tycker".😀
Jag hade inte inte kunnat ersätta locket...
 
En del av er kommer säkert ihåg att sonen min blev stoppad i sin epa. Flygande besiktning där bla. skadad bromsslang och nummerskylt som låg i framrutan noterades ihop med en hoper andra brister enligt länsman längs vägen.

Bromsslang byttes, regskylten monterades och spolarvätska fylldes och ny besiktning bokades.
Inspektionsprotokoll för fordon från DEKRA Automotive AB, godkänt resultat, information censurerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är nog lika glad som sonen.
Och då den gick igenom idag kan inte mitt tidigare resonemang varit alltför oansvarigt tänker jag. 😇
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bra fråga! Svaret blir "det beror på vad du själv tycker".😀
Det tråkiga är att det inte är något unikt rövarpris. De jag hittar som säljer den obetydliga lilla plastbiten på de vanliga säljsidorna tar runt 250-400:- plus frakt...
 
S Sernando skrev:
Du sprider så mkt falska dumheter, att det inte går att förstå vad som driver dig.
Det är inte Facebook det här, ska du kläcka ur dig nått sånt får du nog utveckla lite...
 
Isakare Isakare skrev:
I ämnet Test vs Verkligheten som vi pratade om i xenonlampstråden, så publicerade Vi Bilägare en intressant sammanställning idag.
Euro Ncap krocktester vs Krockar i verkligheten (Folksam)

Vi som sitter i transportbilar sitter säkert även fast de oftast fick dåliga betyg i Euro Ncap, de flesta pickuper och skåpbilar får en 5a i betyg hos Folksam, även små skåpbilar som Caddy och Berlingo.
Tex fick Trafic/Primastar/Vivaro 2 i krockbetyg, i verkligheten en 5a.

Omvänt finns oxå, men då gäller det mest småbilar, Opel Corsa 07-14 fick en 5a i Euro Ncap, men är enligt Folksam bland det sämsta man kan krocka med och får där en 1a.

Annat udda är att en riktigt gammal bil kan vara bra, tex Honda CR-V 98-06 får en 5a i verkligheten. Då tänker man, jag sitter väl säkrare i en Audi A3 -20 ?? Nä, den är klart sämre än den gamla Hondan och är bara medel.

5. är 40% bättre än medelbilen, 4. 20%, 3. medel, 2. 20% sämre 1. 40% sämre.

Man ska inte titta på antalet stjärnor i Euro Ncap - De är helt värdelösa för att jämföra krocksäkerhet eftersom man bara får tre stjärnor om har världens krocksäkraste bil, men saknar t ex dödavinkelvarnare och fotgängarvänlig motorhuv. Därför kan en bil med få stjärnor vara säkrare att sitta i vid en krock än en bil med 5 stjärnor.
För tjugo år sen var stjärnorna relevanta, men nu beror dom på så mycket annat än ren krocksäkerhet.

I stället måste detaljstudera testet och titta just på procentsiffrorna för krocksäkerhet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Man ska inte titta på antalet stjärnor i Euro Ncap - De är helt värdelösa för att jämföra krocksäkerhet eftersom man bara får tre stjärnor om har världens krocksäkraste bil, men saknar t ex dödavinkelvarnare och fotgängarvänlig motorhuv. Därför kan en bil med få stjärnor vara säkrare att sitta i vid en krock än en bil med 5 stjärnor.
För tjugo år sen var stjärnorna relevanta, men nu beror dom på så mycket annat än ren krocksäkerhet.

I stället måste detaljstudera testet och titta just på procentsiffrorna för krocksäkerhet.
Det tråkiga svaret är väl att det riktiga svaret kommer med tiden, när man kan samla in riktig olycksstatistik, då är det väl oftast försent, bilmodellen finns inte längre.
 
useless useless skrev:
Jag har tappat bort det lilla plastlocket till hålet för bogseröglan.


[bild]




Ska jag skynda mig och köpa sista exemplaret för 800:-, eller strunta i det?

[bild]
Hur kan det vara så dyrt ??
Jag köpte till BMWn, kostade under hundringen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Någonstans i arkivet har jag ljusbilder för original 35w vs 75w eftermarknad och det är stor skillnad. Dags att uppgradera!
Mest nöjd med ljuset var jag med 4 st Big Kick, de hade ju H3 lampa som fanns i "Rally utförande" på 160 watt =) Till det 80/130 H4 och 100w H1 i helljusen och grövre kablar. Bilen hade som tur var 160A generator och stort batteri, åkte hem från Värmland och Svenska Rallyt en natt med ljuset på långa sträckor utan problem.
Bosch hade väldigt trevlig ljusbild.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Lite svag bilrelation kanske, men jag har haft en egen servicebok tryckt åt min bil. Fabriksboken är fylld och insidan av bakpärmen är fylld med oljebyten. Jag ville inte köpa en fabriksbok till, känns så dumt med serviceintervaller för en ny bil då den har rullat 28,500 mil.

Jag vill inte heller bara ha det nedskrivet digitalt, utan att om bilen åker vidare så vill jag dess kompletta servicehistoria ska följa med. Får denna bil mot förmodan en ny ägare ska denna veta allt som gjorts.

Tändstiftsbyten, oljebyten, reparationer, rostsvetsning, allt ska stå och när och vid vilket miltal.

[bild] [bild][bild] [bild]

Bakpärmens insida har en tabell för 17 stycken oljebyten. Om jag byter en gång i året så räcker det tills bilen är 51 år.
Fantastiskt.
Hur gjorde du denna? Är själv i ”behov” snart då jag enbart har någon enstaka sida kvar i originalhäftet och ny går ej att köpa (SAAB 9-3 2011).
 
Jag använde ett företag som heter Vista Print, där kan man göra egna designer i deras webbsida.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Lite svag bilrelation kanske, men jag har haft en egen servicebok tryckt åt min bil. Fabriksboken är fylld och insidan av bakpärmen är fylld med oljebyten. Jag ville inte köpa en fabriksbok till, känns så dumt med serviceintervaller för en ny bil då den har rullat 28,500 mil.

Jag vill inte heller bara ha det nedskrivet digitalt, utan att om bilen åker vidare så vill jag dess kompletta servicehistoria ska följa med. Får denna bil mot förmodan en ny ägare ska denna veta allt som gjorts.

Tändstiftsbyten, oljebyten, reparationer, rostsvetsning, allt ska stå och när och vid vilket miltal.


Bakpärmens insida har en tabell för 17 stycken oljebyten. Om jag byter en gång i året så räcker det tills bilen är 51 år.
Finns risk att nästa ägare inte bryr sig om serviceboken. Kanske gör om den till epatraktor?
Du får ha "fri prövning" av köpare när du säljer. Endast entusiaster göre sig besvär. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.