Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är nog skillnad mellan olika fack. Just Unionen brukar ju bete sig ganska rimligt. Det var inga problem när jag gick ur. Kan tänka mig att Ledarna och Sveriges ingenjörer är liknande.
Ja jag hade inga problem att gå från Unionen till ledarna. Dessa fack har jag rätt OK erfarenheter av men de erbjuder också faktiskt en del intressanta utbildningar och seminarier utöver det rent fackliga.

SEF var bara apdyrt utan att få något som helst tillbaka. När jag blev uppsagd p.g.a. påstådd arbetsbrist ( egentligen ville man bli av med en problematisk medarbetare som hade längre anställning än mig) så satt fackets representant och bara lallade med arbetsgivaren.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det väl inte riktigt som skrivs. Klart att man får gå ur, men kan ta lite tid, Uppsägningstid som det heter, sen hur snabbt dom godtar ett utträde är en annan sak, går ju att förhala en del tidsmässigt. Sen det med att vara ansluten till ett fack, du har gjort en intrtädesansökan och blivit godkänd, det innebär även att du har godkänt att avgiften dras med automatk. Ett civilrättsligt avtal, så länge som du står i deras register, så länge kan dom dra avgiften. Även arbetsgivaren som har KA är bunden med ett avtal att dra den från din lön.
Skulle vara intressant att veta rättsligt, om jag vägrar arbetsgivaren att dra avgiften, vad händer då tro. Är det avtalsbrott och kan beivras i AD tro.
När jag var med i byggnads så fick man själv välja om arbetsgivaren skulle dra avgiften eller om jag själv ville betala in den. Var inga som helst problem att sköta det utan att blanda in arbetsgivaren.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är nog inte många som använder outlook som mailserver. Det är rätt stökigt att administrera en sådan hemma, mest på grund av strul med internetleverantören och diverse spamfilter.

Känner ingen som använder outlook som mailserver, gör du?

Jag tycker också att du skall uppdatera wikipedia, för de har inte så mycket kunskap som du har, enligt den är Outlook en mailserver och en kalender:

[länk]
Svenska Wikipedia saknar ju ofta en del info. Det jag menar med outlook som mailserver är det som tidigare hette hotmail.com blev senare konverterat till outlook.com och det är nu mer egentligen en avart till Microsoft 365
 
Nissens
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Svenska Wikipedia saknar ju ofta en del info. Det jag menar med outlook som mailserver är det som tidigare hette hotmail.com blev senare konverterat till outlook.com och det är nu mer egentligen en avart till Microsoft 365
Som sagt, du kan ju uppdatera wiki.
Men det som står där nu stämmer med min bild. Jag har aldrig hört tidigare att outlook skulle vara en mailserver. 😊
 
D djac skrev:
Blir ju rent hypotetiskt men om du registrerar ditt utträde och de fortsätter dra pengar efter detta och efter påpekande så kan du ju polisanmäla dem, som du påpekar finns det ett avtal att förhålla sig till.
Svar nej det går inte att anmäla, du finns i medlemsregistret tillsammans med arbetsgivaren. Och ni har slutit ett civilrättsligt avtal med facket. Vid inlämnande av utträde så gäller avtalet tills de facto tidpunkten för avtalets avslut och det är facket som avgör den dagen, eftersom det oftast är en uppsägningstid, så kan dom dra avgiften enlig avtal fram till avslut.
Bara avtalet som gäller och inget annat.

EDIT, Sen det med att begära utträde, kontras alltid med """ vilket fack ska vi skicka papperen till """ Det var frågan som min anställde fick. Svar på de blev """ inget """ men snälla vart ska vi skicka papperen """ tjatigt var det.
Dom förutsätter alltid att det ska vara en övergång till annat fack.
Kan tillägga till mitt föra inlägg var det påtryckningar om att byta fack.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det har säkert ändrats, alla som drar pengar från folks bankkonton i strid med ingångna avtal har det nog svårare idag.
Vi fick alla avgiften på faktura eftersom vi inte uppbar lön (vi hade ju börjat studera). Så detta underlättade säkert för oss när vi straffade ur oss genom att inte betala.


Hade vi fortfarande haft lön hade SEF nog sett till att dra så mycket avgift de kunde innan vi fick gå ur...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
IF Metall kan äta skit. Jag stöttar Teslas anställda att slippa vara med i facket och kollektivavtal.
Vi har arbetslagstiftning, och fri marknad det räcker.
😡
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, du kan ju uppdatera wiki.
Men det som står där nu stämmer med min bild. Jag har aldrig hört tidigare att outlook skulle vara en mailserver. 😊
Står på engelska Wikipedia sidan så det får duga
 
D
J jonaserik skrev:
Svar nej det går inte att anmäla, du finns i medlemsregistret tillsammans med arbetsgivaren. Och ni har slutit ett civilrättsligt avtal med facket. Vid inlämnande av utträde så gäller avtalet tills de facto tidpunkten för avtalets avslut och det är facket som avgör den dagen, eftersom det oftast är en uppsägningstid, så kan dom dra avgiften enlig avtal fram till avslut.
Bara avtalet som gäller och inget annat.

EDIT, Sen det med att begära utträde, kontras alltid med """ vilket fack ska vi skicka papperen till """ Det var frågan som min anställde fick. Svar på de blev """ inget """ men snälla vart ska vi skicka papperen """ tjatigt var det.
Dom förutsätter alltid att det ska vara en övergång till annat fack.
Kan tillägga till mitt föra inlägg var det påtryckningar om att byta fack.
Du säger nej och sen samma sak som jag.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Nissens
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Står på engelska Wikipedia sidan så det får duga
Du verkar ha en helt egen Wikipedia, för det du påstår är inte sant. Du hittar på saker helt enkelt.

Det står ingenstans att outlook skulle vara en mailserver…

https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Outlook
 
Nissens Nissens skrev:
Du verkar ha en helt egen Wikipedia, för det du påstår är inte sant. Du hittar på saker helt enkelt.

Det står ingenstans att outlook skulle vara en mailserver…

[länk]
Kanske kan ta outlook-diskussionen i en annan tråd ni två?
 
  • Gilla
Trappa och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Låter som en intressant fackavdelning. Nu var det inte Sef som var intressant när jag gick gymnasiet. Men det facket som var för oss så var det gratis medlemskap så länge man studerade. När jag senare i livet var med i byggnads och ville gå ur så var det inga problem alls att gå ur. Kommer inte ihåg hur lång uppsägningstiden var men det var inte speciellt lång kanske 1 mån.
Kikade för nyfikenhets skull in på SEF. Det är gratis medlemskap när man studerar till elektriker antingen på gymnasiet eller vuxenutbildningen. Vi studerade på en högskoleutbildning till Elkonstruktör = full fackavgift. Tydligen helt ok att suga ut 10-15% av inkomsten (som dessutom till 80% bestod av lån) enligt dem.

https://www.sef.se/medlem/bli-medlem/om-medlemskap-for-studerande/
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
richardtenggren
S Styrman_jansson skrev:
Kikade för nyfikenhets skull in på SEF. Det är gratis medlemskap när man studerar till elektriker antingen på gymnasiet eller vuxenutbildningen. Vi studerade på en högskoleutbildning till Elkonstruktör = full fackavgift. Tydligen helt ok att suga ut 10-15% av inkomsten (som dessutom till 80% bestod av lån) enligt dem.

[länk]
Varför var du inte medlem i Sveriges Ingenjörer bara? Kostade väl inget vill jag minnas :)
 
Blir då 768 kr per månad och 9200 kr per år för varje elektriker, minus lite 0,5 % för dom som inte är med i kontrollavgiften.
Med ca 33 000 elektriker i Sverige så drar dom in 310 miljoner per år, måste vara en guldgruva för SEF.
Bilmeckar finns ca 33 000 och en guldgruva, dom är inte dom enda som är i IF-metalls stall och hur många andra yrkesgrupper som är med där, vet jag inte och inte räknat på.
Men dom betalar nog inte mindre än elektrikerna och IF-metall drar in ca 310 miljoner bara på bilmeckarna, betänk vad övriga grupper betalar tillsammans
Det är enorma summor som inkasseras varje är, har då inte tagit med övriga fack som är under LO: paraplyt.
Samt att höra från IF-metall att vi har en miljard i kassan, klart dom kan ha det, genom att pungslå medlemmarna. Klart att dom inte vill mista den inkomsten och sitta tryckt på sina stolar och en del har nog inga små löner. Maktfullkomlighetens sol lyser över dom.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
Blir då 768 kr per månad och 9200 kr per år för varje elektriker, minus lite 0,5 % för dom som inte är med i kontrollavgiften.
Med ca 33 000 elektriker i Sverige så drar dom in 310 miljoner per år, måste vara en guldgruva för SEF.
Bilmeckar finns ca 33 000 och en guldgruva, dom är inte dom enda som är i IF-metalls stall och hur många andra yrkesgrupper som är med där, vet jag inte och inte räknat på.
Men dom betalar nog inte mindre än elektrikerna och IF-metall drar in ca 310 miljoner bara på bilmeckarna, betänk vad övriga grupper betalar tillsammans
Det är enorma summor som inkasseras varje är, har då inte tagit med övriga fack som är under LO: paraplyt.
Samt att höra från IF-metall att vi har en miljard i kassan, klart dom kan ha det, genom att pungslå medlemmarna. Klart att dom inte vill mista den inkomsten och sitta tryckt på sina stolar och en del har nog inga små löner. Maktfullkomlighetens sol lyser över dom.
Vänta tills du får höra talas om bankerna, du kommer baxna!
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.