Mikron löser JFB (typ A) om den matas från något av de jordade uttagen i köket. Den behöver ibland inte startas, utan det räcker att sätta i kontakten, så löser JFB. Uttagen ligger på 2 olika grupper.

Vänder man på stickproppen försvinner problemet.

Mikron löser ej JFB om den matas från ojordat uttag i vardagsrummet.

På en av grupperna i köket går även kyl och frys. Ev. kan de behöva gå för att felet ska uppträda, har hittills bara provat med kompressorerna igång, ej med de avstängda. Men då det tidvis fungerat med mikron i köket, antar jag att det kan vara så att felet bara kommer om två kompressorer går igång samtidigt.

Samma grupp betjänar även takbelysning i flera rum på ovanvåning och vägguttag med en hel del IT-utrustning i kopplad, och då alltså flera AC -> DC omvandlare.

De jordade uttagen i köket är bytta, vad man kan se ”i väggen” ser anslutningarna bra ut.

För en vecka sedan löste JFB även då mikron ej var inkopplad i köket, utan den satt i vardagsrummet. Då sambon försökte återställa JFB slog den ifrån direkt. Då tog hon ut allt anslutet ur uttaget i köket, varpå JFB gick att återställa.

Inte mindre än 4(!) grenkontakter användes, sedan kaffemaskin och diverse belysning inkl. LED växtbelysning.

Har försökt återskapa felet med samtliga förbrukare anslutna, men lyckas ej. Men med så många grenkontakter så kan stiften vara vända på ett annat sätt än som de var när JFB löste.

Jag uppmäter lite lägre spänning i köket än vad jag gör i resten av huset, den fluktuerar också något.
Det ena jordade uttaget (sekundäruttag på bilder nedan) matas från ett utanpåliggande uttag där kyl/frys sitter (primäruttag nedan) och detta i sig matas från en kopplingsdosa, som matas från ledningar dragna ”i väggen”. Denna lösning kan ev. vara hemmapulad av tidigare ägare.

Vad är nästa steg i felsökningen?
 
  • Graf som visar spänningsfluktuationer i kökets uttag över fyra dagar, markerade för primär- och sekundäruttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar spänningsvariationer för primäruttag i kök över flera dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar spänningsfluktuationer för sekundäruttag i kök över flera dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vardagsrum skrev:
Vad är nästa steg i felsökningen?
Jag skulle gå vidare med min isolationsmätare och läckströmstång.

Vad du kan göra är att se om en enskild apparat ensam kan lösa ut JFBn, dvs plugga ur allt annat, speciellt all elektronik på övervåningen. Men det låter som att flera apparater samverkar här.
V Vardagsrum skrev:
Mikron löser JFB (typ A) om den matas från något av de jordade uttagen i köket. Den behöver ibland inte startas, utan det räcker att sätta i kontakten, så löser JFB.
Är mikron relativt modern?
Löser JFBn direkt när stickproppen sätts i?
Jag tänker då på EMC-filter, som tillsammans med elektroniken på övervåningen får JFBn att trippa.
V Vardagsrum skrev:
Vänder man på stickproppen försvinner problemet.
Går detta att återskapa, dvs kan du säkert säga att stickproppens riktning har betydelse?
Om du är sekundsnabb med att vända på stickproppen så kan EMC-filtret fortfarande vara uppladdat och få dig att tro att det fungerar.
V Vardagsrum skrev:
På en av grupperna i köket går även kyl och frys. Ev. kan de behöva gå för att felet ska uppträda, har hittills bara provat med kompressorerna igång, ej med de avstängda. Men då det tidvis fungerat med mikron i köket, antar jag att det kan vara så att felet bara kommer om två kompressorer går igång samtidigt.
Ja, det låter ju som flera små läckströmmar summeras här. Men någon bör sticka ut för det ska normal inte vara något problem. Det beror på hur mycket "en hel del" IT-utrustning är. Vid ett visst antal switchade nätdelar med lite effekt så behöver man dela upp dem på flera JFBer.

V Vardagsrum skrev:
För en vecka sedan löste JFB även då mikron ej var inkopplad i köket, utan den satt i vardagsrummet. Då sambon försökte återställa JFB slog den ifrån direkt. Då tog hon ut allt anslutet ur uttaget i köket, varpå JFB gick att återställa.
Det kan finnas två skäl till att JFBn inte gick att återställa direkt
- Ett kraftigt jordfel får JFBn ut balans och då kan den behöva en återhämtningstid, kanske så lång tid som det tog att dra ur stickpropparna...
- EMC-filter gör att JFBn inte kan slås till med alla inpluggade samtidigt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Beskrivningen tyder på att du har överledning mellan neutral och jord, någonstans.

Jordfelsbrytaren fungerar genom att jämföra all ström som går in i huset med all ström som går ut ur huset, via korrekt väg. Och om skillnaden är större än ca 30 mA, så löser den ut. Det betydrr alltså att minst 30 mA går "fel väg", ex. via skyddsjord.

Har man då överledning mellan fas och jord, så löser jfb direkt och distinkt. Det är ju 230V som driver en felström genom felet.

Men har du överledning mellan neutral och jord, så blir det lite otydligare. Det är ju i princp lika hög spänning på neutral som på jord (0V). Men går det ex. 0,1 A i neutraledaren, så kanske 20% av den strömmen väljer att gå via felet mot skyddjord istället för att gå i neutraledaren. Vilket inte räcker för att lösa jfb. Men så slår du på en stror förbrukare som mikron, det blir 1A i neutral, 20% av det går via felet, och jfb löser ut. Felet kan ju varier lite, ibland kanse 10% av strömmenr går fel väg, annars kanske 40 -50%. Det blir ett difust otydligt fel.

En del av det du skriver tyder på att felet finns i mikron, men det förklarar i så fall inet varför jfb löste ut när mikron inte var kopplad i uttag med skyddsjord. Så difust.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle gå vidare med min isolationsmätare och läckströmstång.
Att låta megga centralen/ledningarna står på den lista som samlas till elektriker.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad du kan göra är att se om en enskild apparat ensam kan lösa ut JFBn, dvs plugga ur allt annat, speciellt all elektronik på övervåningen. Men det låter som att flera apparater samverkar här.
Detta har jag inte provat, tack! Får göra det när sambon inte använder elektrisk apparatur.

Antar att även ljuskällor ska pluggas ur?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är mikron relativt modern?
Löser JFBn direkt när stickproppen sätts i?
Jag tänker då på EMC-filter, som tillsammans med elektroniken på övervåningen får JFBn att trippa.
Den är från 2019. Har en massa lullull i sig. Har också funderat/läst om EMC-filter. Om ett sådant är inblandat, är det rimligt att det/den inte löser JFB då den är ansluten till ett ojordat uttag?

Vid tidigare felsökning räckte det att stoppa in stickproppen i köket, ansluten till grenkontakt, för att JFB skulle lösa. Satte man in den direkt i väggen löste inget. Men då tänkte jag ej på hur stiften hamnade i uttaget. Idag krävdes flera försök att dra ut/sätta i stickproppen samt att mikron ibland fick startas för att JFB skulle lösa ut.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Går detta att återskapa, dvs kan du säkert säga att stickproppens riktning har betydelse?
Om du är sekundsnabb med att vända på stickproppen så kan EMC-filtret fortfarande vara uppladdat och få dig att tro att det fungerar.
Jag tror att detta går att återskapa igen, har provat flera ggr idag. Vänd åt ena hållet, löser inte JFB, oavsett om man låter mikron gå/värma eller ej.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det låter ju som flera små läckströmmar summeras här. Men någon bör sticka ut för det ska normal inte vara något problem. Det beror på hur mycket "en hel del" IT-utrustning är. Vid ett visst antal switchade nätdelar med lite effekt så behöver man dela upp dem på flera JFBer.
”En hel del IT-utrustning” ser ut att vara 6-7 switchade nätdelar på ovanvåningen.

Även smart belysning i form av ljuskällor från Philips Hue sitter i armaturer på ovanvåningen. 6-7 stycken.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan finnas två skäl till att JFBn inte gick att återställa direkt
- Ett kraftigt jordfel får JFBn ut balans och då kan den behöva en återhämtningstid, kanske så lång tid som det tog att dra ur stickpropparna...
- EMC-filter gör att JFBn inte kan slås till med alla inpluggade samtidigt.
Menar du att om det finns flera apparater med EMC-filter inkopplade så kan något/några av dem behöva kopplas ur innan man kan återställa JFB?
 
H hempularen skrev:
Beskrivningen tyder på att du har överledning mellan neutral och jord, någonstans.
Och detta ”någonstans” skulle kunna sitta var som helst? Har som sagt provat mikron på tre olika uttag som kommer från tre olika grupper. Vid inkoppling till två uttag som är jordade så löser JFB, vid inkoppling till ett ojordat uttag löser den inte.
H hempularen skrev:
En del av det du skriver tyder på att felet finns i mikron, men det förklarar i så fall inet varför jfb löste ut när mikron inte var kopplad i uttag med skyddsjord. Så difust.
Den enda gemensamma nämnaren jag egentligen hittat är att mikron varit inkopplad varenda gång JFB löst. Första gången det hände så hade den gått i 5-7 minuter.

Tänkte då att det kanske är ånga från uppvärmning av mat som kommer in på fel ställe.

Då den satt i det ojordade uttaget och JFB ändå löste, så hade den inte använts på länge.

Men den kan sitta i det ojordade uttaget veckovis, och användas dagligen utan att JFB löser.

Tycker också att detta felet är diffust. Är enkelt att tänka ”det är nåt med mikron” och köpa en ny. Men jag vill få det helt uteslutet att det är något övrigt i anläggningen som felar.
 
V Vardagsrum skrev:
Antar att även ljuskällor ska pluggas ur?
Nja, de bör inte bidra signifikant.
V Vardagsrum skrev:
Om ett sådant är inblandat, är det rimligt att det/den inte löser JFB då den är ansluten till ett ojordat uttag?
Ja. Felströmmen, om man kan kalla EMC-filterströmmen så, har ingen väg att gå för att kunna lösa ut en JFB.
V Vardagsrum skrev:
Jag tror att detta går att återskapa igen, har provat flera ggr idag. Vänd åt ena hållet, löser inte JFB, oavsett om man låter mikron gå/värma eller ej.
Det var synd, för då låter det som att det finns två fel. Ett fel i mikron, och ett annat okänt fel.
V Vardagsrum skrev:
Menar du att om det finns flera apparater med EMC-filter inkopplade så kan något/några av dem behöva kopplas ur innan man kan återställa JFB?
Ja. Tillsammans kan EMC-filter lösa JFBn och startströmmen lösa en säkring. Detta gäller främst datorer med lite kraftfullare switchnätdelar.

Har du fler lite tyngre förbrukare som en vattenkokare eller kaffemaskin? Detta för att utesluta fel mellan N-PE någonstans.

Därefter skulle jag försöka utesluta mikron genom att helt enkelt inte använda den, eller använda den i ett ojordat uttag under lite kontrollerade förhållanden (inga skyddsjordade delar inom räckhåll).
 
Megger/isolationsprovare är allt du behöver, och en som kan använda den såklart
 
Tack snälla för era svar!
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var synd, för då låter det som att det finns två fel. Ett fel i mikron, och ett annat okänt fel.
Så att fenomenet bara går att återskapa med stickproppen vänd åt ett håll, tyder på att det kan finnas ett okänt fel i anläggningen..?

Menar du att man hade kunnat ”peka helt” på mikron som enda felkälla om JFB hade löst oaktat vilket håll man vänder stickproppen åt?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du fler lite tyngre förbrukare som en vattenkokare eller kaffemaskin? Detta för att utesluta fel mellan N-PE någonstans.
Jag har provat att köra vattenkokare tillsammans med kyl och frys. Då ligger belastningen nära gränsen för säkringen. Inget märkbart skedde i anläggningen. Men då hade jag inte mikron i det jordade uttaget vid tillfället. Borde jag haft det kanske?

Detta torde väl inte ha med med felet att göra, men en sak som slog mig var att dagen innan fenomenet uppträdde, byttes passbotten i säkringshållaren på gruppen som matar 2 av de 4 jordade uttagen i köket. Tidigare var det avsäkrat med 6A, nu 10A.

Innan bytet så lossades fasledaren tillfälligt från sin förskruvning och kontrollmättes med skjutmått för att säkerställa att arean inte var mindre än 1.5mm2.

J Johan456 skrev:
Megger/isolationsprovare är allt du behöver, och en som kan använda den såklart
Tack!

Och om ett isolationsprov inte skulle visa på några anmärkningar? Vad skulle felet kunna vara då?

Bör jag be elektrikern om något särskilt, eller räcker det att be om ett fullständigt isolationsprov av hela centralen, eller ngt specifikt test av enskilda grupper?
 
Provet med vattenkokaren var bra att du gjorde utan mikron inkopplad. Resultatet indikerar att det inte finns något isolationsfel i själva installationen. OM det hade funnits ihopkoppling av nolla och jord någonstans, som ger en felström med mikron, så borde det blivit ännu större felström med vattenkokaren. Detta ger ytterligare stöd för att du har ett fel i mikron. Det enda skumma är att du fått jfb att lösa ut även när mikron inte var inkopplad på jordat uttag.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Så att fenomenet bara går att återskapa med stickproppen vänd åt ett håll, tyder på att det kan finnas ett okänt fel i anläggningen..?
Inte nödvändigtvis skulle jag säga. Om det är avstörningsfiltren som spökar i mikron så tyder det på att ett av dem är suspekt. Det är kopplat filter mellan nolla och jord, och fas och jord i mikron. Detta eftersom man inte kan veta vilket som blir fas eller nolla när du kopplar in den med stickkontakt.

Så med kontakten vänd åt ena hållet så är den trasiga filterkondensatorn kopplad mellan nolla och jord, och då blir det ingen felström eftersom nollan och jorden håller i stort sett samma spänning. Men med stickproppen vänd åt andra hållet så kommer samma filterkondensator att ligga mellan fas och jord, och då blir felströmmen för stor och JFBn löser ut.

Speciellt om du redan har andra felströmmar (läckage) och du här får lite till som puttar JFBn över gränsen.

Nu är det här ett mycket ovanligt fel skall sägas, men inte omöjligt på något sätt.

Så jag förstår inte riktigt vad Bo menar när han citerar så. Men han kan en hel del mer än mig om det här, så jag är beredd att ödmjukt böja på nacken inför kunskapen. ;)

Men som hempularen skriver; det är underligt att du fått JFBn att lösa utan mikron inkopplad alls. Det tyder på att du har något annat som spökar också. Men det är antagligen inte överledning mellan jord-nolla någonstans eftersom vattenkokaren antagligen skulle fått det att lösa. Du har inga andra maskiner (tvätt el. dyl.) som kan ha varit på när JFBn löst? Dessa är kända bovar när det kommer till läckström.
 
V Vardagsrum skrev:
Så att fenomenet bara går att återskapa med stickproppen vänd åt ett håll, tyder på att det kan finnas ett okänt fel i anläggningen..?
Tvärtom, det tyder på ett fel i mikron. Isolationsfel i en apparat kan ligga nära ena polen, och då gör det skillnad på hur stickproppen är vänd.

Sedan att JFBn även löser med mikron i ett ojordat uttag tyder på ett annat fel i anläggningen, eller för mycket elektronik med jordad stickpropp.
V Vardagsrum skrev:
Menar du att man hade kunnat ”peka helt” på mikron som enda felkälla om JFB hade löst oaktat vilket håll man vänder stickproppen åt?
Tvärtom som sagt. Om stickproppens riktning spelar roll så är det en stark indikation på fel i just mikron.
V Vardagsrum skrev:
Jag har provat att köra vattenkokare tillsammans med kyl och frys. Då ligger belastningen nära gränsen för säkringen. Inget märkbart skedde i anläggningen. Men då hade jag inte mikron i det jordade uttaget vid tillfället. Borde jag haft det kanske?
Nä det är ok. Det provet skulle se ifall det fanns fel mellan N-PE i anläggningen.
V Vardagsrum skrev:
Innan bytet så lossades fasledaren tillfälligt från sin förskruvning och kontrollmättes med skjutmått för att säkerställa att arean inte var mindre än 1.5mm2.
Det ska inte ha betydelse, även om man slarvade med inkopplingen.
Men det tyder på att du har gamla ledningar, men kanske inte så gamla så att det är gummiisolerad kulo?
V Vardagsrum skrev:
Bör jag be elektrikern om något särskilt
Jaha, om du tänker ta hem en elfirma så be dem felsöka symptomen. Du ska inte behöva detaljstyra dem. Förutom en isolationsmätare och JFB-testare så tror jag att en läckströmstång är värdefull.
 
Enligt mig tyder allt på jordfel i mikron. Det tycks ebart vara mikron som hela tiden gör att JFB löser ut. Om den sitter i ett jordat uttag, vartsomhelst i huset, så löser den. Jag tror att JFB även skulle lösa ut när den är kopplad till ett ojordat uttag, om TS samtidigt vidrört mikron.
Att det fungerar bättre när man vänder på stickproppen förklarade Bo i inlägget ovan.
 
V Vardagsrum skrev:
Tack snälla för era svar!

Så att fenomenet bara går att återskapa med stickproppen vänd åt ett håll, tyder på att det kan finnas ett okänt fel i anläggningen..?

Menar du att man hade kunnat ”peka helt” på mikron som enda felkälla om JFB hade löst oaktat vilket håll man vänder stickproppen åt?

Jag har provat att köra vattenkokare tillsammans med kyl och frys. Då ligger belastningen nära gränsen för säkringen. Inget märkbart skedde i anläggningen. Men då hade jag inte mikron i det jordade uttaget vid tillfället. Borde jag haft det kanske?

Detta torde väl inte ha med med felet att göra, men en sak som slog mig var att dagen innan fenomenet uppträdde, byttes passbotten i säkringshållaren på gruppen som matar 2 av de 4 jordade uttagen i köket. Tidigare var det avsäkrat med 6A, nu 10A.

Innan bytet så lossades fasledaren tillfälligt från sin förskruvning och kontrollmättes med skjutmått för att säkerställa att arean inte var mindre än 1.5mm2.


Tack!

Och om ett isolationsprov inte skulle visa på några anmärkningar? Vad skulle felet kunna vara då?

Bör jag be elektrikern om något särskilt, eller räcker det att be om ett fullständigt isolationsprov av hela centralen, eller ngt specifikt test av enskilda grupper?
Finns ett fel så hittar isolationsprovaren det. Har felsökt rätt mycket och aldrig gått ifrån utan att lösa problemet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack igen, alla som svarar!

Kan jag möjligen mäta mig till något med en vanlig multimeter? Antingen i (spänningslös) central, uttag eller anslutna apparater? Kan resistans mellan t.ex nolla och fas, eller avsaknad av resistans någonstans möjligen säga något?

Eller om jorden är korrekt i både central och uttag..?

Kom också att tänka på att en del kablar runt om i huset har biledare, kan en på något sätt felaktigt ansluten sådan vara bidragande till problemet? Tänker om en biledare kommer åt en nolla, eller på något vis inte sitter som den ska?
H hempularen skrev:
Provet med vattenkokaren var bra att du gjorde utan mikron inkopplad. Resultatet indikerar att det inte finns något isolationsfel i själva installationen. OM det hade funnits ihopkoppling av nolla och jord någonstans, som ger en felström med mikron, så borde det blivit ännu större felström med vattenkokaren. Detta ger ytterligare stöd för att du har ett fel i mikron. Det enda skumma är att du fått jfb att lösa ut även när mikron inte var inkopplad på jordat uttag.
Ja det är skumt och det stör mig att jag inte lyckats återskapa detta!

Ny info är att en hårtork hade tydligen använts via grenkontakt från ett jordat uttag i köket en stund innan den slog ifrån. Men hårtorkandet var då avslutat och kontakten utdragen. Den drar heller inte lika mkt som en vattenkokare..

Den misstänkta gruppen försörjer även ovanvåningen, där är vägguttagen ojordade.

Är det rätt uppfattat att ett elektriskt fel i en apparat i ett ojordat uttag, inte löser JFB, om ingen person rör vid apparaten som har felet?

Det mesta som sitter inkopplat på uttagen i köket är dubbelisolerade förbrukare i stil med lampor och växtbelysning.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Inte nödvändigtvis skulle jag säga. Om det är avstörningsfiltren som spökar i mikron så tyder det på att ett av dem är suspekt. Det är kopplat filter mellan nolla och jord, och fas och jord i mikron. Detta eftersom man inte kan veta vilket som blir fas eller nolla när du kopplar in den med stickkontakt.

Så med kontakten vänd åt ena hållet så är den trasiga filterkondensatorn kopplad mellan nolla och jord, och då blir det ingen felström eftersom nollan och jorden håller i stort sett samma spänning. Men med stickproppen vänd åt andra hållet så kommer samma filterkondensator att ligga mellan fas och jord, och då blir felströmmen för stor och JFBn löser ut.

Speciellt om du redan har andra felströmmar (läckage) och du här får lite till som puttar JFBn över gränsen.

Nu är det här ett mycket ovanligt fel skall sägas, men inte omöjligt på något sätt.

Så jag förstår inte riktigt vad Bo menar när han citerar så. Men han kan en hel del mer än mig om det här, så jag är beredd att ödmjukt böja på nacken inför kunskapen. ;)

Men som hempularen skriver; det är underligt att du fått JFBn att lösa utan mikron inkopplad alls. Det tyder på att du har något annat som spökar också. Men det är antagligen inte överledning mellan jord-nolla någonstans eftersom vattenkokaren antagligen skulle fått det att lösa. Du har inga andra maskiner (tvätt el. dyl.) som kan ha varit på när JFBn löst? Dessa är kända bovar när det kommer till läckström.
Tack för en bra förklaring om EMC-filter!

Tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare var anslutna i andra rum i huset, alla till jordade uttag. Dock kördes ingen av dem vid tillfället.

De enda jordade apparaterna jag kan komma på som var anslutna till den misstänkta gruppen var en kaffemaskin. Den kan ev ha varit på, oklart. Den används av somliga för att bereda varmvatten till Té.

Även två jordade s.k smartpluggar för energimätning är ikopplade sedan två år och kyl/frys går genom dessa.

Jag antar att dessa apparater inte kan avskrivas helt, men de sitter i köket och används dagligen, så man tycker att felet isf borde ge sig tillkänna oftare..

Såvida nu inte det skulle vara ”stickproppsrelaterat” även i någon annan apparat, men nu är vi inne på väldigt höga odds, att två sådana fel skulle uppträda relativt samtidigt på två olika apparater..
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan att JFBn även löser med mikron i ett ojordat uttag tyder på ett annat fel i anläggningen, eller för mycket elektronik med jordad stickpropp.
För mycket elektronik med jordad stickpropp..? Menar du runtom i huset? Det finns nog en del sådant.. 7-10 apparater vad jag kan erinra mig i hasten. Men det är sådant som är inkopplat hela tiden. Då borde det hända oftare tycker man..?

JFB är förvisso gammal, förmodligen är den från -93. Vill minnas att du en gång skrev i en annan tråd, att det var en gammal typ A, som bara tog rena AC-fel. Den är i vart fall bara märkt med sinusformen.

Om så är fallet, så bör den bytas ut. Det bör den nog ändå mtp dess ålder. Det är en av de saker jag har på listan till elektrikern. Tyvärr är det en del att få gjort runt huset innan sådan tillkallas, så det har inte blivit av något byte än. Dåligt av mig kan jag själv tycka.

Se gärna bilder på JFB nedan.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ska inte ha betydelse, även om man slarvade med inkopplingen.
Men det tyder på att du har gamla ledningar, men kanske inte så gamla så att det är gummiisolerad kulo?
Jag vet faktiskt inte vad det är för ledningar..? Men då röda ledare använts till skyddsjord så torde de som yngst vara från 1978..? Då huset är byggt -65 så kan det mkt väl vara original. Sen vet jag att man inte kan eller bör lita för mkt på att gällande färgkodning följts i installationer.

Jag vet inte om man på bild kan utläsa vad för typ av ledare det rör sig om, men se gärna bilder på centralen nedan.
A AG A skrev:
Enligt mig tyder allt på jordfel i mikron. Det tycks ebart vara mikron som hela tiden gör att JFB löser ut. Om den sitter i ett jordat uttag, vartsomhelst i huset, så löser den. Jag tror att JFB även skulle lösa ut när den är kopplad till ett ojordat uttag, om TS samtidigt vidrört mikron.
Att det fungerar bättre när man vänder på stickproppen förklarade Bo i inlägget ovan.
Ja, jag håller helt med dig (och de andra som också varit inne på det) om att det är ngt fel på mikron. Det är inte osannolikt att JFB hade löst om någon vidrört den (och jord någonstans väl..?) medan felet var aktivt s.a.s.. Det har inte hänt ännu iaf, men kan ej uteslutas så det är bestämt att mikron ska skrotas.

JFB och översikt av centralen:

Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare och ledningar på en vägg. Tejpade etiketter och testdatum synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med öppen kabelkanal och exponerade elektriska ledningar och komponenter. Lutande perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk säkerhetsbrytare och automatsäkringar monterade på vit vägg, elektriska ledningar anslutna, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutningsskena med oskyddade, ihoptrasslade kablar och koppartrådar, potentiell elrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med flera säkringar och varningsdekal. Kablar och anordningar för elektrisk distribution.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trång elektrisk anslutningspunkt med många kablar och säkringshållare, stående på industriellt eller verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplex elektrisk kopplingspanel med säkringshållare, ledningar och anslutningar. Färgkodade kablar syns. Säkerhetsproblem möjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskindelar, kablar, färgmarkeringar, metallkomponenter, tekniskt komplex, industriellt, underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Är det rätt uppfattat att ett elektriskt fel i en apparat i ett ojordat uttag, inte löser JFB, om ingen person rör vid apparaten som har felet?
Normalt ja om inte apparatens hölje redan har kontakt med jord på något sätt.

Du har en äldre jordfelsbrytare typ AC. Be elektrikern byta den till en modern typ A när/om du tar dit hen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.