G G.L. skrev:
En trädgårdsdesigner(förståsigpåare) har sina ideer oftast kostsamma sådana då denne inte behöver öppna börsen. Tro inte att denne är någon trädgårdsguru vars ord ska bliva din lag. Du behöver inte och kommer inte att ha glädje/nytta av allt som denna viktigpetter förespråkar i sin iver att vara speciell. Tänk istället vad som är praktiskt, snyggt och lätt att ta hand om och underhålla. Designern tänker knappast på det efterarbete som behövs för att dennes ideer ska bli långlivade.
Det där är inte ett trevlig inlägg som rackar ner på en hel yrkesgrupp. Där finns mer eller mindre yrkeskompetens som i alla andra yrken. TS har fått mängder av mer (eller mindre) tokiga förslag i denna tråd. Med en vettig gallring kan TS säkert plocka ut lite ideer som passar just för TS. Vi vet ju inte ens om det gäller omarbetning av befintlig trädgård eller ett nybygge. En duktig trädgårdsdesigner lägger upp en basplan som man utgår från och som under åren kan utvecklas i den riktning TS vill. Denna basplan är det viktigaste TS betalar för och som kan bespara TS många misstag - - - och slantar.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
G G.L. skrev:
En trädgårdsdesigner(förståsigpåare) har sina ideer oftast kostsamma sådana då denne inte behöver öppna börsen. Tro inte att denne är någon trädgårdsguru vars ord ska bliva din lag. Du behöver inte och kommer inte att ha glädje/nytta av allt som denna viktigpetter förespråkar i sin iver att vara speciell. Tänk istället vad som är praktiskt, snyggt och lätt att ta hand om och underhålla. Designern tänker knappast på det efterarbete som behövs för att dennes ideer ska bli långlivade.
Låter som rätt rent skitsnack från din sida. Har du själv haft dåliga erfarenheter från trädgårdsdesigner.
De dåliga egenskaper du radar upp låter snarast som dåliga personlighetsdrag som kan förekomma inom alla branscher och behöver inte nödvändigtvis vara någon norm för trädgårdsdesigner.

En duktig trädgårdsdesigner är givetvis lyhörd för kundens önskemål gällande både budget och framtida underhållsbehov. En dålig trädgårdsdesigner blir inte långlivad i branschen
 
Den viktigaste frågan att svara på innan mötet är såklart vad ni vill annvända trädgården till.,och hur mkt tid vill ni lägga på skötsel av trädgården

Är drömmen att ligga i hängmattan och läsa en bok/lyssna på musik.

Är drömmen att grilla och laga mkt mat utomhus under stora delar av året.

Är drömmen att odla mängder med ätbara grönsaker

Är drömmen att ha en stor pool.

Planera trädgården utifrån hur ni vill annvända den.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Grundfrågan är hur stor tomt ni har och hur den är i förhållande till omgivningarna.

Nästa fråga är hur ni är som personer. Sociala med stor bekantskapskrets, trädgårdspåtare, lugn o ro, gillar små projekt osv.

Budget.

Jag har nu bott i mitt hus i 15 år. Det är en äldre villa från 50-talet, så stora träd, häck, stort nedre förråd 30 kvm, kom på köpet så att säga. Framsidan av huset är mot bostadsområde med full insyn (där trivs jag inte alls). Baksidan däremot har utvecklats år efter år.

Att tänka till i förväg och göra saker så det blir lätt att underhålla dem är väldigt viktigt. Grus är bland det värsta jag vet. Plattor däremot är något bättre. Men då ska de vara 50x50 cm så det räcker med enkel rad så slipper man rensa ogräs mellan lika mycket. Blombänkar bygger jag uppåt med stadiga ramar 45x195 x2 trall med 28x120 ram ovanpå. Dels slipper man ogräs som växer in och det blir en bra "bänk" att sitta på för att rensa det som måste rensas ändå.

Vill man ha ätbara saker? Kryddland, grönsaksland, potatisland, bärbuskar o jordgubbar? Bygg även dem med ranverk, ordentlig duk (inte sån där plastväv) tidningar under och 1 dm täckbark på.

Vill man verkligen ha en badtunna/spapool? Testa köp ett billigare lazy-spa en säsong. Jag kom fram till.. nej. Inget för mig att pyssla på med hålla reda på ph, klor, pooltak, värme osv. Och sen går det inte tömma det hur som helst då klor dräper träd o växter.

Jag byggde däremot ett soldäck med blombänk o vindskydd (ca 20 kvm) utan insyn. Har inga horder av folk som kommer förbi så just nu klarar jag mig bra med en "ball of fire" från landmann som jag bär ut från förrådet vid behov.

Vad jag saknar är väl mer el o vatten draget. Har en majestätisk pil jag skulle vilja lysa upp. Planerar även att jämna ut en slänt klart så att jag ska kunna köra evt gräsklippartraktor eller ha en robotgräsklippare då min tomt är i två plan. Den här slänten har jag hålt på att naturligt plana i alla år med gräsklipp o tömning av krukor o jord. Nu har jag även haft tung presenning där i två år (dräpa brännässlor).

Sen har jag även växthus. Driver upp blommor på våren och har grönsaker där på sommaren).

Lustigt nog händer allt på husets baksida. Framsidan har jag däremot bara skalat bort saker från. Tog bort blombänkar, flyttade en stor rundel med pioner. Det är nu bara garagenedfart och gräsmatta. Har en låg balkong på den sidan, men ids inte ens sätta blommor i kruka på den. Sitter bara där när det går åska om åskan går från det hållet. Det går även fiber på min sida av vägen så jag får inte plantera häck eller sätta upp staket för att minska insyn för att få det att kännas mer som mitt och mysigt. Eller jo, jag satte faktiskt ett äppelträd där i höstas.. på mitten av området. Får se om det överlever.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Mycket klokt är redan skrivet, fokusera på vad ni gillar att göra i trädgården och se till att vara tydliga hur ert trädgårdsintresse ser ut och om ni har störande insyn ni vill få bort. Det jag vill trycka lite extra på är tiden, på flera sätt.

Tid i trädgård
Är ni morgonkaffe- eller eftermiddagsfikamänniskor, när använder ni trädgården mest idag?
Är det perioder under året ni är extra mycket i trädgården?
Är det perioder på året ni vill vara mer i trädgården men där trädgården hindrar? Typ inget soligt fikaställe efter 15.00 på hösten?
Är det perioder när ni inte är hemma alls? (Tänk ”vi tar ju alltid tre veckor utomlands/ i husbilen/ annat på försommaren)

Tid för trädgård
Hur många timmar i veckan vill ni lägga på trädgård?
Hur många timmar i veckan kan ni lägga på trädgård?
Är timmarna jämt fördelade under veckan eller är ni bara i trädgården på helgen?
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Suzy-Q Suzy-Q skrev:
Det går även fiber på min sida av vägen så jag får inte plantera häck eller sätta upp staket för att minska insyn för att få det att kännas mer som mitt och mysigt. Eller jo, jag satte faktiskt ett äppelträd där i höstas.. på mitten av området. Får se om det överlever.
Kanske kan du bygga något liknande upphöjt som du gjort på baksidan även på framsidan? Men även med botten. Typ stora träkrukor att plantera buskar eller klängväxter i med spaljé som häck? Låter tråkigt att inte använda framsidan.
 
H
Tackar så ödmjukt för all input! Som flera av er påpekat så är det än väldigt öppen fråga där inga förutsätttningar framgår, detta för att jag ville först höra andras erfarenheter, drömmar mm och inte vara låsta av hur det ser ut hos oss.

Här kommer lite förutsättningar:
- befintligt litet ställe som byggts ut, aldrig varit fokus på trädgården tidigare.
- Storleken är knappa 2500 m2.
- Inga grannar.
- ett vuxet barn så hopp om barnbarn inom 20 år finns.
- tät, uppvuxen skog runtomkring på 3 sidor så vi vill behålla en idyllisk känsla, slänter som lyfts fram, blåbär och ljung ska delvis finnas kvar på tomten.
- utsikt mot sjö.
- liten gräsmatta finns, vill inte ha så mkt större än nu.
- kuperad tomt med ibland berg i dagen som vi vill lyfta fram ej gömma.

På bilderna nedan ser man det mesta av tomten, saknas baksidan och där finns det nu grusplan som fungerar som avställningsytas och förvaring för alla byggvaror och hantverkarbilarna.
1, bild från andra sidan sjön, 2 från vår parkeringen och också högsta punkten på tomten, och sist är det nr 3 som är från altan mot lillstugan där vi vill lyfta fram berget, ljungen och tallar.
Enstaka hus vid vattnet, träd i bakgrunden, reflektion i vatten, lugnt, avskilt, natur, lantligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dimmig sjöutsikt, träd, kala grenar, huskant, grusmark, molnig himmel, stilla vatten, natur, ensamhet, fridfullt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stuga i skog vid sjö, kanot vänd uppåt, brygga, molnig himmel, fridfullt natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Tackar så ödmjukt för all input! Som flera av er påpekat så är det än väldigt öppen fråga där inga förutsätttningar framgår, detta för att jag ville först höra andras erfarenheter, drömmar mm och inte vara låsta av hur det ser ut hos oss.

Här kommer lite förutsättningar:
- befintligt litet ställe som byggts ut, aldrig varit fokus på trädgården tidigare.
- Storleken är knappa 2500 m2.
- Inga grannar.
- ett vuxet barn så hopp om barnbarn inom 20 år finns.
- tät, uppvuxen skog runtomkring på 3 sidor så vi vill behålla en idyllisk känsla, slänter som lyfts fram, blåbär och ljung ska delvis finnas kvar på tomten.
- utsikt mot sjö.
- liten gräsmatta finns, vill inte ha så mkt större än nu.
- kuperad tomt med ibland berg i dagen som vi vill lyfta fram ej gömma.

På bilderna nedan ser man det mesta av tomten, saknas baksidan och där finns det nu grusplan som fungerar som avställningsytas och förvaring för alla byggvaror och hantverkarbilarna.
1, bild från andra sidan sjön, 2 från vår parkeringen och också högsta punkten på tomten, och sist är det nr 3 som är från altan mot lillstugan där vi vill lyfta fram berget, ljungen och tallar.
[bild]
[bild]
[bild]
Fint ställe ❤️
Äger ni delar av skogen på de 3 sidorna med skog? Eller är den skyddad på annat sätt, exempelvis naturreservat?
Annars är mitt förslag att se över behovet av en egen stormtålig och snygg skogsridå upp mot skogen, det skyddar er upplevelse av stället om det finns risk för kalhygge i framtiden. Och bättre att göra planerat i god tid än i panik vid ett senare tillfälle.

Jag hade också sett till att det finns någon helt slät lite mindre gräsyta, den kan vara dold av oregelbundna former och stenblock (det ska alltså absolut inte se ut som en villamatta utan det ska fortfarande se ut som en naturtomt). Ovärdeligt när det eventuellt kommer barnbarn, så att inte alla leksaker hela tiden sakta rullar mot sjön. Skönt för att ligga och sola på en filt också 😊
 
  • Gilla
husdrommaren och 2 till
  • Laddar…
Drömmigt ställe och låter som att era planer är helt rätt!
Se bara till att hitta orkidéer, fladdermöss och sällsynta fåglar i skogen så kommer den få vara kvar ;)
 
H
T Torpfröken skrev:
Fint ställe ❤️
Äger ni delar av skogen på de 3 sidorna med skog? Eller är den skyddad på annat sätt, exempelvis naturreservat?
Annars är mitt förslag att se över behovet av en egen stormtålig och snygg skogsridå upp mot skogen, det skyddar er upplevelse av stället om det finns risk för kalhygge i framtiden. Och bättre att göra planerat i god tid än i panik vid ett senare tillfälle.

Jag hade också sett till att det finns någon helt slät lite mindre gräsyta, den kan vara dold av oregelbundna former och stenblock (det ska alltså absolut inte se ut som en villamatta utan det ska fortfarande se ut som en naturtomt). Ovärdeligt när det eventuellt kommer barnbarn, så att inte alla leksaker hela tiden sakta rullar mot sjön. Skönt för att ligga och sola på en filt också 😊
Vi äger inte några delar av skogen. Det är två olika ägare. Den som äger två sidor av skogen har avverkningsplaner, det har dock dragit ut på tiden då den första tidsplanen var att det skulle göras för några år sedan. Så vet inte när det kommer hända förutom att någon gång blir det av.
En hel del stora träd (runt 50 stycken) står på vår tomt, vi tänkte behålla de mesta för att inte få för mycket blåst när det blir kalhygge + skugga.
 
Såå trevligt! Här ska man väl göra så lite som möjligt för att bevara den underbara naturen. 99% av alla goda råd i tråden, mina inkluderat, faller ju! Jag tycket det låter mycket vettigt att ni tar in ett proffs som med känsla och lyhördhet ger er en struktur och där man behåller denna fina miljö.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
H
yonna yonna skrev:
Såå trevligt! Här ska man väl göra så lite som möjligt för att bevara den underbara naturen. 99% av alla goda råd i tråden, mina inkluderat, faller ju! Jag tycket det låter mycket vettigt att ni tar in ett proffs som med känsla och lyhördhet ger er en struktur och där man behåller denna fina miljö.
Fast det har varit många goda råd kring vad man ska tänka på och vad som är praktiskt att ha inklusive dina råd. För just nu har vi ”bara” en utsikt och en känsla och det räcker inte riktigt. Så en lång lista på vad vi vill ha för funktioner har det nu blivit efter alla råd och så hoppas jag att trädgårdsdesignern kan få till detta med bibehållen känsla. Vi har valt denna person pga vi tycker om vad de gjort under tidigare uppdrag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.