3,4öre får jag där jag bor och kommer få 269kr i nätnytta om jag exporterar lika mycket som förra året.
 
Karrock
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt nät är nätnyttan noll. I en kommun öster om Göteborg är den negativ.
Vilken är det som har negativ nätnytta?
 
Karrock Karrock skrev:
Vilken är det som har negativ nätnytta?
Härryda. 2 öre kostar det att leverera när jag kollade innan jul.
 
Karrock
pacman42 pacman42 skrev:
Härryda. 2 öre kostar det att leverera när jag kollade innan jul.
Nä. 4 öre nätnytta och -2öre påslag (avslag?) på spotpriset.
Men det står ju förstås minustecken, teckenkonventionen är positiv när de får pengar och negativ när de ger.
 
Karrock Karrock skrev:
Nä. 4 öre nätnytta och -2öre påslag (avslag?) på spotpriset.
Men det står ju förstås minustecken, teckenkonventionen är positiv när de får pengar och negativ när de ger.
Det finns en FAQ där det står att de tar 2 öre för att leverera elen. När jag senast kollade innan jul (november kanske) fanns ingen information om nätnytta utan bara om 2-öringen de tog betalt för att leverera.

Edit: Jag inser vart jag gick bort mig, de har säkert separerat nätnyttan i elnätet från elabonnemangets elköp, en del bolag har gjort så.
 
Redigerat:
Ale el har följande regler (de betalar olika under dygnets olika timmar):

Ersättning för inmatning till elnätet, s.k. nätnytta för nätområde LED​

För närvarande får du 8,7 öre/kWh exkl moms för inmatning på elnätet under höglasttid (vardagar kl 06.00 – 22.00 under månaderna januari, februari, mars, november och december) samt 1,5 öre/kWh exkl moms för inmatning på elnätet under låglasttid (övrig tid).
Kungälv Energi skriver så här:
Vi köper din överskottsel
Om din solcellsanläggning producerar mer el än du använder kan Kungälv Energi köpa överskottselen. Ersättningen på producerad el baseras på Nord Pools timspotpris för det elområde som anläggningen ligger i.
Kungälv Energi betalar Nord Pools timspotpris för din överskottsel. Därutöver får du skattereduktion från Skatteverket för din överskottsproduktion. Vilket innebär att du får ersättning för den överskottsel som du matar in på nätet. Ersättningen i form av reducerad skatt är 60 öre/kWh för all el som matas in och max 18 000 kronor per år.
Mölndal Energi:
Hur mycket får man per såld kWh?
Den totala ersättningen per kWh består av flera faktorer. Staten ger en skattereduktion på 60 öre, elnätsbolaget bidrar med ca 5 öre för nätnytta och 73 öre enligt genomsnittligt spotpris hittills under 2023 i elområde SE3. Priset för såld solel ligger något under priset för att köpa in en kWh som villaägare.
Bara för att ge några andra exempel runt Göteborg, vi tar Göteborg energi också:

Småskalig produktion
Småskalig produktion gäller produktionsanläggningar anslutna till lågspänningsnätet vid 0,4 kV eller högspänningsnätet vid 10 kV. Elanläggningen ska ha en högsta inmatad timmedeleffekt som är mindre eller lika med 1 500 kW.
Ersättning
  • Överföringsersättning: 6 öre/kWh. (7 öre/kWh, 2023)
Avgifter
  • Fast avgift¹: 0 kr (6 360 kr/år) (5 760kr/år, 2023)
  • Mätavgift²: 1 500 kr/år
¹Fast avgift debiteras månadsvis och gäller producenter som enbart har ett elnätsavtal för produktion.
²Mätavgift är en fast avgift som debiteras månadsvis och gäller de producenter som har produktion och konsumtion i samma anläggning.
Notera att Göteborg också tar en fast avgift på 1500kr för att få sälja el. Låt oss räkna på försäljning av 12000 kWh el per år till 6 öre nätnytta, det ger i praktiken 720 kr in och 1500kr ut. I verkligheten så blir det då drygt 6 öre i kostnad per såld kWh...

Edit: Rättade på Ale el där tydligen verktyget gillade att editera åt mig.
 
Redigerat:
Du tycks blanda ihop nät och elhandel.
 
D Daniel 109 skrev:
Du tycks blanda ihop nät och elhandel.
Jag har försökt att ta de exempel där bolagen räknar med att de köper elen och också levererar nätnyttan. Som jag nyss ändrade rörande Härryda energi så har de tydligen separerat dessa, men de andra har inte gjort det.
 
Karrock
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har försökt att ta de exempel där bolagen räknar med att de köper elen och också levererar nätnyttan. Som jag nyss ändrade rörande Härryda energi så har de tydligen separerat dessa, men de andra har inte gjort det.
Jag har inte läst runt hur bolagen försöker kommunicera, utan bara kollat min egen elräkning.

Förvånande att grannkommunerna bakar ihop nät med handel. Det trodde jag skulle vara separerat.

Men det håller ju tillvaron spännande, lär bli ännu mer när effekttarifferna kommer på bred front. Där kan det hittas på både smidiga och vansinniga lösningar som inte går överblicka.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har försökt att ta de exempel där bolagen räknar med att de köper elen och också levererar nätnyttan. Som jag nyss ändrade rörande Härryda energi så har de tydligen separerat dessa, men de andra har inte gjort det.
Nätnyttan kommer från nätbolaget, inte elhandlaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Nätnyttan kommer från nätbolaget, inte elhandlaren.
Jag är väl medveten om detta, i dessa fall agerar de både elhandlare och nätbolag. Annars kan de ju inte berätta både vilket elpris man får och vilken nätnytta man får.
 
Konstigt då att någon enbart nämner nätdelarna, någon enbart elhanden och en annan någon typ av generell uppskattning.

Jag uppfattar det som helt olika typer av uppgifter.
 
Presenterar en nylig bild på en rätt icke-produktiv dag, dagens rätt såhyfsat sol stundtals så här början av mars, Graf som visar förbrukad och producerad solenergi under en dag med låga energiproduktionsnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det man ser här är:

Slapp köpa (blå area i skissen, egenproduktion) 6,9 kWh

Sålde (grön area i skissen) : 12, 3 kWh

Köpte: 15,9 kWh

Lätt att man missar viktiga poster i kalkylen. Nu är ju uppenbarligen alla dessa poster småpotatis men man ser mekanismerna rätt tydligt. Framåt vår, sommar, höst blir det givetvis att egenkonsumtion kommer att öka, såld el kommer att öka enormt, köpt el kommer att minska mycket pga att LLVP inte behöver användas för uppvärmning. Litet kyla kanske men det drar extremt litet.

PS. Värt att notera att när solcellsproduktionen kommer igång framåt lunch - em.-kväll i i denna västligt orienterade solanläggning så får vi typiskt ett mycket bra "headroom" för effekttoppar, och kan slippa att detta belastar vår effekttariff som gäller vardagar 07-20. Mycket praktiskt, man kan brassa på under em utan minsta bekymmer att slå i det tak man bestämt tex 2 kW.
 
Redigerat:
F
pacman42 pacman42 skrev:
Ale el har följande regler (de betalar olika under dygnets olika timmar):


Kungälv Energi skriver så här:

Mölndal Energi:

Bara för att ge några andra exempel runt Göteborg, vi tar Göteborg energi också:



Notera att Göteborg också tar en fast avgift på 1500kr för att få sälja el. Låt oss räkna på försäljning av 12000 kWh el per år till 6 öre nätnytta, det ger i praktiken 720 kr in och 1500kr ut. I verkligheten så blir det då drygt 6 öre i kostnad per såld kWh...

Edit: Rättade på Ale el där tydligen verktyget gillade att editera åt mig.
Så du menar att GöteborgEnergi tar 1500kr extra i avgift för att man säljer el?
 
F
Karrock Karrock skrev:
Jag har inte läst runt hur bolagen försöker kommunicera, utan bara kollat min egen elräkning.

Förvånande att grannkommunerna bakar ihop nät med handel. Det trodde jag skulle vara separerat.

Men det håller ju tillvaron spännande, lär bli ännu mer när effekttarifferna kommer på bred front. Där kan det hittas på både smidiga och vansinniga lösningar som inte går överblicka.
De (eller åtminstone GöteborgEnergi) bakar inte ihop nåt, det är separerat. De har inte nån mätaravgift heller som dom tar ut av mikroproducenter. Det har alltid varit viktigt för Pacman att visa påhittade kostnader som inte finns…
 
  • Gilla
Fogel74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.