Appropå Logosol 260, min bevakning på Blocket säger mig att det nyss dök upp en dito i Värnamo för 55kkr ;)
 
mattiasp skrev:
Det kan jag visst, eftersom jag båda angav källan och länkade till den. Dessutom reserverade jag mig för eventuella missförstånd. Hur är det då med maskinen? Det var en HC260 C du hade, eller? Är du nöjd eller inte med planhyvelsfunktionen?

Vad har de för sorts ström i Australien?
Det var då märkligt, jag kan inte hitta din källa som säger att den är gjord i kina. Hävdar fortfarande att dina källor enbart består av förvirrade hockeyfrillor. Jag reserverar mig också ,ähumm.
hc 260 m. heter modellen. Men.. den har ben...
Jag kan tyvärr inte yttra mig om prestandan, eftersom jag ej använt den.

//R.
 
Var på Classe idag och köpte deras kineshyvel. Får se när jag har tid att packa upp och provköra den, återkommer med rapport!
 
För mig blev det en begagnad Morten RPH 330 i mycket gott skick. Byggår 1987. Säljaren blev en aning fundersam när jag dök upp diverse mätinstrument för att besiktiga hyveln före köp. Vet någon om det är en fördel med hyvlade gjutjärnsbord, framför vanligt planfrästa?

Nu har jag ett flertal alternativ hur jag skall göra med hyvelstålen. Jag startar en ny tråd om detta.
 
Ah, så du plockade Morten-hyveln i Örebro ;) Hade jag bott i krokarna hade jag varit hugade spekuland på den ;)
 
Den fanns i Västerås, men vi pratar nog om samma hyvel. Jag har inte sett någon i Örebro, och då har jag haft koll på Blocket ett tag. Lite lustigt var det när jag hade ondgjort mig i den här tråden över att det inte fanns några vettiga planhyvlar, så dök den här upp på Blocket, ca 3 km från där jag bor!

Jag hade redan börjat lägga undan pengar och börjat försöka formulera en strategi för att övertyga hustrun att det är rimligt att lägga 25000 på en ny hyvel. Nu slapp jag det där svåra...!
 
Aha, den hade jag också koll på. Det var ett bra pris! Men det är fortfarande inte en separat släpbar planhyvel.... ;)

Fick min igår dw735:a förresten, ser gedigen ut. Har dock inte hunnit köra den, väntar på trafo. Återkommer när jag provat den, förväntar mig detsamma från dig Mattias... :)
 
Den stod som Örebro på Blocket men det lär varit samma hyvel. Fint pris, hade slagit till om jag haft möjligheten.

Hehe, tre helt olika hyvlar som ska testas ;)
 
Nu har jag kollat blocket igen. Det var inte den i Örebro. Den ligger kvar på Blocket, så kanske kan någon annan knipa den snabbt? Jag fick ge 8000 för min. Det kändes som marknadsmässigt. Jag har gett upp mina tankar på det stora klippet på Blocket.

Nu betalade jag ett marknadsmässigt pris efter att ha fått tid till att gå igenom maskinen ordentligt. Alla borden var plana inom 0,05 mm. Lagerspelet i kutterlagren var så litet att visaren på min mekaniska mätklocka med upplösningen 0,01 mm inte rörde sig alls. Spelet kan således inte varit mer än ett par mikrometer. Motorn tog lika mycket ström på alla tre faserna.
 
Lät som om du besiktigade hyveln lite mer än gemene köpare, amatör såväl som hantverkare ;)
 
Yes, här kommer mina första intryck av kineshyveln från Classe:

Hyveln ger ett skapligt gediget intryck när man plockar ur den ur kartongen. Pjäsen väger in på strax över 30kg och vikten verkar komma från gjutet gods som förhoppningsvis ger lite stabilitet och därmed skaplig precision. Överst i kartongen ligger manualen vilken faktiskt imponerar. Inte den vanliga hål-i-huvudet-manualen som följer med de flesta kinesmaskiner. Så långt är allt bra.

Det första jag märker när jag monterar veven för att justera höjden på kuttern är att den kärvar en aninges varje varv. Kärvandet verkar komma från någon av de fyra 45-graders plastkugghjul som sitter under hyvelbordet och som länkar ihop de båda gängstängerna som höjer/sänker kuttern. På något vis verkar länkstången mellan gängpelarna skjutas lite i sidled varje kuggvarv, förmodligen för att någon av kugghjulen är ovala eller har gjutskägg eller annan dynga i någon av kuggarna. Får titta närmare på det.

Nu till hyvlandet... vilken besvikelse! Varje brädbit jag matar igenom hyveln får en ordentlig "snipe" i starten och en lite mindre i slutet! Snipen är i storleksordningen 1mm och slutar ungefär 70mm in från ändarna. Skumt tycker jag, vad jag förstått kommer snipe huvudsakligen av att man inte stöttar brädan när den matas in och ut ur hyveln. När jag tittar närmare ser jag att hela paketet med kutter och matningsvalsar hoppar ner mer än 1mm när brädan matas ut ur hyveln. DET är inte rätt, visst saknar hyveln låsning för kutterpaketet men inte ska det röra sig så mycket, inte undra på att det blir snipe!

Känner lite på gummivalsarna för matningen och inser att något inte är som det ska. Valsen för inmatning fjädrar uppåt rätt lätt på höger sida men är helt stum på vänstersidan. Utmatningsvalsen är helt stum på båda sidorna. Pillar itu hyveln lite och ser att båda sidorna på båda valsarna är fjäderbelastade för att kunna ge ett lagom tryck mot brädan, men det sitter en uppenbart annan typ av fjäder på den sidan som fjädrar lätt. Med en skruvmejsel som hävarm går det att få de andra tre sidorna att fjädra men definitivt inte med handkraft. Inte undra på att hela kutterpaketet rör sig -- det pressas ju upp av brädan när den matas igenom!

Blir ett samtal till Classe i morgon, tror jag ger deras hyvel en chans till under förutsättning att jag får en nytt exemplar.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Fick min igår dw735:a förresten, ser gedigen ut. Har dock inte hunnit köra den, väntar på trafo. Återkommer när jag provat den, förväntar mig detsamma från dig Mattias... :)
Vad blev det för trafo du beställde? Funderar på att plocka på en trafo och en kexfräs inom kort!
 
Inne på andra hyveln från Classe nu. Den här beter sig mycket bättre än den förra. Resultatet blir till och med riktigt OK, dock fortfarande med någon tiondels snipe i början och slutet av arbetsstycket. Lär bero på att hela kutterpaketet fortfarande lyfter sig lite gran när man matar igenom arbetsstyckena. Ger inte mycket för grundinställningen på borden samt kutterpaketet, men efter lite justerande blir resultatet acceptabelt.

Dock undrar jag fortfarande om jag måste räkna med att få snipen på de billigare maskinerna? Att tappa 50-60mm i varje ände på träbitarna tycker jag är lite väl mycket. Visst kan man dra dem över planen en gång till men det är ju oxo ett jäkla bök...

Får se om jag behåller maskinen eller lämnar tillbaka den. Missade tyvärr en potentiellt vettig planhyvel på Blocket bara för att jag tyckte den såg för stor ut på bilden vilket var fel ;/
 
Dr_Jerkyll skrev:
Aha, den hade jag också koll på. Det var ett bra pris! Men det är fortfarande inte en separat släpbar planhyvel.... ;)

Fick min igår dw735:a förresten, ser gedigen ut. Har dock inte hunnit köra den, väntar på trafo. Återkommer när jag provat den, förväntar mig detsamma från dig Mattias... :)
Du får ge dig till tåls ett tag till. Jag har tagit isär maskinen i molekyler, rengjort, smort upp och börjat sätta ihop igen. Utmatningsvalsen var lite repig, så den åkte ur. Efter ett finskär i svarven på ca 0,1 mm och lite efterföljande smärgling på låg hastighet, lite fram och tillbaka, så att det blev lite "kryssade" slipränder, är den nu tillbaka monterad i hyveln. Nya kutterkilar och ny inmatningsvals är beställda. Allt fanns på lager i Östersund. Till en 20 år gammal hyvel!

Borden har jag rengjort och vaxat med Sonax bilvax. Kuttern och alla tre borden är inställda med mätklocka och magnetstativ.

Hårdmetallknivarna är nu slipade och två uppsättningar snabbstålsknivar är beställda från Toolbox.

I originalutförande drivs matarverket via en kedjeväxel av kuttern. Den konstruktionen kommer jag att modifiera så att matarverkat får en egen drivning med en trefasmotor på 0,18 kW, en snäckväxel, modifierad kedjeväxel och en frekvensomriktare. Frekvensomriktaren gör att jag kommer att kunna reglera matningen steglöst mellan 1,9 och 8,7 m/min. Allt från finlir till produktivitet. Det kommer att ge spåntjocklekar från 0,18 mm till 0,82 mm med min kutterhastighet på 5335 rpm vid motorns märkvarvtal på 2860 rpm. Jag har alla grejorna utom ett 19 kuggars kedjehjul hemma. Det bör komma i början på nästa vecka.

Jag har även funderingar på att montera in en elektronisk avläsning av planbordets läge. Vi får se om jag får tag i några uttjänta lägesgivare.

Jag får väl ta några bilder på bygget när det blir klart.

Edit: Det är egentligen inte spåntjocklekarna som blir 0,18-0,82 mm, utan matningen per skär. Om man skulle ta ett skär på halva kutterdiametern, skulle spåntjockleken variera från noll till skärmatningen ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.