Har idag gjutit in PEX 20mm slang i garageplattan och har fått tag på en värmare som jag tänk koppla in på detta.
Det är 2st slingor som är olika total längd på.
Det jag har idag är en liten tank med värmare i botten och en cirkulationspump ansluten. För att ansluta detta har jag kollat på minfördelare från LK 2 x 20, som även verkar ha flödesjustering inbyggt .
Men det jag undrar är hur man ska styra värmen på detta, vilka mer delar måste man ha i ett sådant system. Bifogar liten bild ritat över hur det ser ut. ( i bilden har jag ritat in dessa fördelare, tanken har även plugg upptill om man behöver det)

värmaren som sitter kommer skicka ut ca 40w/kvm och borde räcka till ett garage
 
  • Schematisk illustration av ett värmesystem eller kretslopp med rör, tank och pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på värmaren och cirkulationspumpen?

Vilka inställningsmöjligherer har värmaren?
 
Sätt en innegivare som styr antingen värmaren eller cirkpump.
 
Givet att värmaren har inbyggd termostat och stänger av/på sig själv så behöver du en fördelare med bypass för att cirkulationspumpen inte ska gå sönder om båda slingornas termostater är stängda (om inte cirkulationspumpen är tryckstyrd - då kan du skippa bypassen).

Sedan behöver du en termostat, trådbunden eller trådlös, samt 2 st ställdon. (Eller eventuellt två termostater om det är två skilda utrymmen som du vill kunna ha olika temperaturer i)

Du använder flödesjusteringen för att balansera slingorna sinsemellan.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Givet att värmaren har inbyggd termostat och stänger av/på sig själv så behöver du en fördelare med bypass för att cirkulationspumpen inte ska gå sönder om båda slingornas termostater är stängda (om inte cirkulationspumpen är tryckstyrd - då kan du skippa bypassen).

Sedan behöver du en termostat, trådbunden eller trådlös, samt 2 st ställdon. (Eller eventuellt två termostater om det är två skilda utrymmen som du vill kunna ha olika temperaturer i)

Du använder flödesjusteringen för att balansera slingorna sinsemellan.
Det är ett garage... Behöver nog inga termostater på slingorna.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Givet att värmaren har inbyggd termostat och stänger av/på sig själv så behöver du en fördelare med bypass för att cirkulationspumpen inte ska gå sönder om båda slingornas termostater är stängda (om inte cirkulationspumpen är tryckstyrd - då kan du skippa bypassen).

Sedan behöver du en termostat, trådbunden eller trådlös, samt 2 st ställdon. (Eller eventuellt två termostater om det är två skilda utrymmen som du vill kunna ha olika temperaturer i)

Du använder flödesjusteringen för att balansera slingorna sinsemellan.
Oj oj det blev krånligt å dyrt för ett garage
 
Det beror ju helt på vilken ambitionsnivå man har på sitt garage. Det kan bara TS svara på.

Vill man ha jämn temperatur så behövs antingen shunt och/eller termostater.
 
Kul med svar, budgeten så låg som möjligt kan man säga. Hemmabyggd golvvärme för att hålla kring 12-16 grader varmt i garaget.
Bägge slingorna är i samma platta/rum.
Värmaren har inga inställningar på sig utan den pluggas in direkt med kabel på 230v (typ en större modell av block värmare på bil)

Cirkpumpen tror jag var en klassisk grundfors, kan ta bilder på skapelsen för att vissa hur det ser ut.
Inte jag som byggt den,men varit i ett hus i källarplan förrut.
Ångrar jag la 20mm lk pex då det verkar svårt att hitta billiga anslutningar till dessa slangar.

Min tanken var att köra cirkpumpen konstant och kanske köra ett termostat styrt ellutag till värmaren och köra temp kabeln på returen och så får man gissa sig fram? Men antar man behöver göra något upptill på denna apparat. Typ en behållare för att hälla i vattnet och luft ska kunna bubbla ur upptill på samma gång.
 
Vilken effekt är elpatronen (vär.aren) på?

Hur stort är garaget?

Hur bra isolerat är golv/väggar/tak?

Ett kit liknande följande,
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...erset-till-push-12fluvia-push-12?v=86-5363706
Ja, den kan även styra en elpatron

Det går att ha ena eller bägge inkopplade (ställdon & elpatron), den kan växla mellan dessa automatiskt eller så ställer man det manuellt på den ena.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du behöver heller inte köpa LK’s fördelare och kopplingar bara för att det är deras slang. Finns betydligt billigare på golvvärmebutiken eller billigtvvs.se

Men du har en hel dela att beakta; om det inte finns i värmaren behöver du expansionskärl och säkerhetsventil också.
 
Golvet har 100mm eps under, väggar är 140mm minerall, tak 300mm lösull. Garaget är på 40kvm och värmaren är på 1500w, så 37.5w per kvm. Men tänker det ska räcka till ett garage o hålla kring 12-16 °c . Slingorna är en på ca 60m och 30m.
-Blir det inte samma med ett termostat styrd ellutag,bara mycket billigare?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver heller inte köpa LK’s fördelare och kopplingar bara för att det är deras slang. Finns betydligt billigare på golvvärmebutiken eller billigtvvs.se

Men du har en hel dela att beakta; om det inte finns i värmaren behöver du expansionskärl och säkerhetsventil också.
Okej,försökt hitta en billig lösning till detta,men då det är 20mm slang och har balansering av slingorna inbyggt på dessa fördelare så antog jag att detta var billigaste lösningen? Fördelarna ligger på 900kr. Alternativt verkar vara billigare fördelare för 16mm men då ska jag köpa 4st kopplingar för 20mm till detta o det verkar dyrare i slutändan? Kanske har missat någon lösning då?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver heller inte köpa LK’s fördelare och kopplingar bara för att det är deras slang. Finns betydligt billigare på golvvärmebutiken eller billigtvvs.se

Men du har en hel dela att beakta; om det inte finns i värmaren behöver du expansionskärl och säkerhetsventil också.
Behövs verkligen expansionskärl o säkerhetsventil? Tänker att jag sätter en rörstumt högst på denna tank och så en öppen behållare för vattnet(alltså öppet system). En byta eller cylinder upptill som kanske är halvfull när systemet är fyllt o kan expandera i denna behållare,kanske ett enkelt lätt litet kakburkslock uppepå så inget skräp åker ned,men kan ändå släppa ut luft vid tryck🤔
 
Ta fördelare för 20 slang, det kostar nästan mera för att ha övergångar till 16 mm. Sen en liten pump. Behövs inge stor för över 1000 kr, räcker med en sådan här enligt länken
Du tar en liten VVB billigt, 10 -15 L räcker, som du ställer in lägsta tempen på Ca 20 C ut och en termostat på utsidan som när tempen ute går upp till ca 15 C så stängs VVB av och pumpen kan även den stängas av, men den kan kärva till efter att ha stått still över sommaren och måste hjälpas igång eller att den startas någon gång i månaden. I början på höst/vinter med nerkyld platta kan det ta ett par dygn innan termostaten slår av.
https://www.amazon.se/CHM-GmbH®-Cir...9&psc=1&mcid=625c469bf4ba33aa9a318b2229c3e0aa
 
uppdaterade bild med lite mer saker.

Men skulle man kunna styra ett system på detta sätt? Blir en enkel och billig lösning om det fungerar.
Det jobbiga är att hitta hur man ska ställa in MIN och MAX tempen på uttaget, sen även om det är ett bra ställe att sätta givaren/sensorn på.
 
  • Schematisk bild av en termostatstyrd värmesysteminstallation med cirkulationspump, expansionskärl och anvisningar för koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.