imported_Benno imported_Benno skrev:
Nej. Man får skaffa en Volvo amazon eller 142:a :)
Så är det nog.
Undra vad frugan säger om hon får åka runt i en 142, eller 244 om man ska lyxa.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Såg en fin 245a i förrgår, fin bil, synd bara på bränsleförbrukningen på gamla volvos.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
galento
fgo fgo skrev:
Så är det nog.
Undra vad frugan säger om hon får åka runt i en 142, eller 244 om man ska lyxa.
Är väl mer lyxa med 142 eller 244 än alla nyare bilar man inte ens lägger märke till 😉
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en 142 som bruksbil många år. Lyxåk, deluxe. Automat tresteg. Snitt 1,2 både i stan och på motorväg. Åkte långt ut i Europa med den också.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag hade en 142 som bruksbil många år. Lyxåk, deluxe. Automat tresteg. Snitt 1,2 både i stan och på motorväg. Åkte långt ut i Europa med den också.
Hade ett svagt tillfälle i livet (bytte in den mot en stereo) en 145a auto med dubbla förgasare, kanske var det en DeLuxe ??
Trött, törstig o vinglig, men grymt bra värme.
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja om man hade det ändå , med lyft och annan utrustning. Får se om det kan bli
isolering och värme i garaget. Hojarna har det varmt och gött iallafall 😎
Peters Place har den häftigaste kåken man sett hittills , vilka utrymmen ✌️👌

[bild]
'66 Bonneville wagon mitt i bilden. En sån hade jag för några år sen. Rymliga och trevliga bilar.
Vit '66 Bonneville station wagon parkerad vid en landsväg med sjö och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Jag hade en "drös" Ford Taunus. Den första innan körkortet att övningsköra själv i skogen med var en röd 66a 20M med V6 (såklart). Eftersom delarna var i stort sett samma i alla 17M och 20M från 65 till 71 blev det många fler. 17M -65, 20M -67, 20MXL -70, 17M -70, en 15M, En 17M -62 och -63 och en 17MRS Coupe som blev den sista jag hade tills studierna kom i vägen. Eller var det bilarna som kom i vägen? Gemensamt för dessa Fordar var att de var väldigt lättskruvade och delar fanns hur mycket som helst på bilskrotarna som alla hade självplock på den tiden. Det enda som köptes nytt var bensin, olja och tändstift (ungefär).
Några andra bilmärken fanns det också på tomten. :) Man står vid blå bil, grusväg, skog, soligt, retro stil, vintagekänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blazermannen och 10 till
  • Laddar…
Lexusens ena bakbroms ligger på. Fick med kvitto från verkstad "Uppsörjning av bakbromsar"
Klossarna gick fint att få ut och var smorda, men glidoket sitter tvärfast. Närbild på en använd bromsok av ett fordon med slitage på bromsbelägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en fastsatt bakbromskomponent på en Lexus som behöver uppsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lexusens ena bakbroms ligger på. Fick med kvitto från verkstad "Uppsörjning av bakbromsar"
Klossarna gick fint att få ut och var smorda, men glidoket sitter tvärfast.[bild][bild]
Smörjde dom upp glidstiften med olja? Jag trodde i min enfald att Lexus inte tog i skit som glidok :(

kollade hur det gick för dom att köra 100mil med elbil, inte för att jag skulle göra det ofta eller aldrig men släng på släp på några ton så är det väl likvärt. Ser inte kul ut alls


Och för er som inte vill kika har vi här resultatet

Elbilar jämförelse, totaltid, laddtid och förbrukning, vinterlandskap bakom tabellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fgo fgo skrev:
Bytte ballast på bilen idag.
Man blir bra snopen när strålkastaren måste lös och för att få lös strålkastaren ska fronten bort.
När väl strålkastaren är lös sitter ballasten med två torx15 och hur enkelt som helst att byta.
Sen ska skiten tillbaka.
Har suttit o surat över det där nu och kände att jag ville skriva av mig lite...

Det här är sista bilen jag skruvar på.😤😤
Det är sista bilen du skruvar på fram till du får veta att det kostar 10-15 tusen för att byta den där ballasten på märkesverkstan för att de har byggt bilen för att du ska sura för att den är så jobbig att skruva med och betala 15 tusen för att byta en ballast eller en xenon lampa.

Mazda är lika efterblivna. 2010 års modell så kan du inte byta ballasten, då kostar det 15-20 tusen för att få en fungerande lampa igen.
Om du inte hittar en löddnörd som löddar och har sig :D
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är sista bilen du skruvar på fram till du får veta att det kostar 10-15 tusen för att byta den där ballasten på märkesverkstan för att de har byggt bilen för att du ska sura för att den är så jobbig att skruva med och betala 15 tusen för att byta en ballast eller en xenon lampa.

Mazda är lika efterblivna. 2010 års modell så kan du inte byta ballasten, då kostar det 15-20 tusen för att få en fungerande lampa igen.
Om du inte hittar en löddnörd som löddar och har sig :D
Du har helt rätt...
Står nog o skruvar på nästa bil också.

Nu har jag släppt eftermiddagens pina. Så nu ska jag gå igenom vad som behövs åtgärdas inför försäljning.
Sen är det bara att börja beta av allt.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
galento
Keiller Keiller skrev:
'66 Bonneville wagon mitt i bilden. En sån hade jag för några år sen. Rymliga och trevliga bilar.
[bild]
Härliga bilar , har alltid gillat dessa åk 🙂

Ja Benno , Taunus har funnits här också ,
4 st som jag kommer på nu 🙂
 
Isakare Isakare skrev:
Lexusens ena bakbroms ligger på. Fick med kvitto från verkstad "Uppsörjning av bakbromsar"
Klossarna gick fint att få ut och var smorda, men glidoket sitter tvärfast.[bild][bild]
Den har kärvat för mig också, men lite fett för några år sedan så.. jag försökte byta hjullager på min igår men lyckades ha sönder en bromsback till handbromsen :p
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Så är det nog.
Undra vad frugan säger om hon får åka runt i en 142, eller 244 om man ska lyxa.
164 om man ska lyxa till det. Eller 262c fast då blir det kanske inte så mycket åka.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Smörjde dom upp glidstiften med olja? Jag trodde i min enfald att Lexus inte tog i skit som glidok :(
Riktigt bra och stadig konstruktion för att vara ett glidok, att det kärvade beror bara på verkstadsfusk, fanns inte spår av fett eller olja, och man har inte tryckt på oket ordentligt så gummitätningen hoppat i spåret och tätar.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.