Ett stort träd med uttänkt placering.
Sydväst på tomten för att inte skymma kvällssolen, sydsidan för att ge delar av gräsmattan skugga. Stammen ska stå 4-5 meter från tomtgräns och 15 meter från huset så inget hänger över när trädet blir fullvuxet eller skuggar huset.
Hängbjörk för att den han ge en väldigt trevlig plats att sitta under när det är varmt, eller lönn för den har de enklaste löven att ta hand om när de faller av.
Ek rekommenderas inte alls, löven slår ut sent, faller sent och är svåra att ta hand om.
Sen som redan sagt, ett tak, carport eller liknande, alltid skönt med ett tak när vädret inte vill vara med, ställa cyklar, barnvagn mm, snickra i, pyssla med bilen.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Stor träd med en rejäl gren som håller för en gunga som rymmer två vuxna :)

Orangeri och växthus (två olika byggnader med olika funktioner och olika konstruktion)

En damm som inte känns krystad och malplacerad. (På en naturligt låg punkt)
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hur funkar det rent praktiskt? Min erfarenhet är att det är ett aber att dra dom om det inte är ett hårt underlag.

Däremot en sån där trädgårdsvagn med 4st lufthjul är väldigt smidig att frakta grejer med inte nu för att jag använder en sådan utan jag lastar skottkärran med grus, plattor ja sånt man fraktar under olika projekt.

Däcken till bilen har ju en fin finess där dom rullar väldigt lätt dit man vill ha dom.

Däremot förvarar vi endel saker på pallar men att ha stigar för att frakta dom med hjälp av palldragare ser jag som ren överkurs om man inte spenderar sin fritid med att flytta saker hela tiden.
Det var ett svar på någon som skrev "asfalt eller plattor". Och att då ha gångar i trädgården gjorda av dessa material så man KAN frakta runt grejor. Fördelen med att ha dessa grejor på pallar och flytta runt är ju att man slipper lasta upp dem i skottkärran, köra dem dit man ska och lasta av dem. Sen samma sak med nästa grej. Man förvarar dem på pallar och flyttar pallarna dit man ska använda dem. Kan ex. vara en tunna med matjord, en tunna med sand, en pall med överblivna plattor, reservpannor till taket, hjul till bilarna, lådor med byggmaterial, verktygs-skåp, en stapel trädgårdsstolar, hoppackade poolen mm...
 
  • Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
Uteplats med morgonsol för frukost. Uteplats med kvällssol sommartid för sena grillkvällar. Skuggad uteplats för eftermiddagshäng, gärna insynsskyddad.

Vi äter väldigt ofta utomhus under maj-augusti när vädret tillåter, och vår eftermiddags/kvälls-altan blir en förlängning av vardagsrummet sommartid.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
Bor ni nära trafikerad väg? Hur står huset på tomten, är trädgård på södersidan? Vilken växtzon (var bor ni i landet?)?

Några stora saker:
Vi har designat vår trädgård så att vi vid behov ska kunna köra bil på gräsmattan till baksidan. Dvs vi har inte lagt buskar, planterat träd el byggt mur så att bil inte kan passera. Det är inget man tänker på men praktiskt.

Vi har flyttat träd och växter från lugna platser till där de gör mer nytta, så att vi skärmar av trädgården mot den mer trafikerade vägen.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 3 till
  • Laddar…
Många fina svar med "vuxna" tips som flera uteplatser, skugga/sol, el, vatten och kunna köra med släp tillbaksidan osv.

Kom även ihåg köksträdgård om odling är intressant.

Har ni barn? Kom för guds skull ihåg lekytorna! Spela fotboll, studsmatta, spela krocket, basketkorg, plats för air track, skottramp för hockey (kan kombineras med föregående) mm :) Beroende på intressen är det kul att skapa utrymme för barnen att ta plats och ge möjlighet att utveckla olika färdigheter!
 
  • Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Minst 4 dammar med vattenspel/fontäner 😉🫣
 
  • Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
Plats för fågelbord i närheten av där ni sitter (inne i huset, ex matplats). Se till att fågelbordet är tillräckligt nära fönster, men undvik vid trätrall.

Set är SÅ mysigt att titta på fåglarna på vintern och det är SÅ tråkigt att städa trallen från allt fågelbajs. Hade jag fått välja hade jag satt vår på andra sidan där vi har gräsmatta.
 
  • Gilla
Kaja123 och 2 till
  • Laddar…
Kul!
Vi håller på att utveckla vår 2500 kvm gräsmatta och våra reflektioner hittills (nu inne på fjärde året):
- en riktigt bra arbetsplats utomhus för att plantera mm. Helst en stor rostfri yta. Vattenkran.
- flera vattentunnor på olika platser för att minimera släpande
- flera små dammar, eventuellt sammanlänkade med en bäck (vi har en sluttande tomt). Så bra för djur och skön att titta på för oss människor.
- en potager närmast huset, annars kanske du inte plockar den där salladen
- flera sittplatser som fångar olika utsikter eller sol/skugga beroende på tid på dagen
 
  • Gilla
Kaja123 och 3 till
  • Laddar…
En social trädgård. Möjligheter att samlas och äta middag. Underlättas av närhet till kök, utekök. Beroende på förutsättningar kanske med skydd för väder och vind?
Möjlighet att ha större kalas - plats för ett tält.
Enkel logistik, tex att kunna rulla in ett släp i trädgården.
Förvaring. Fordon, ved, trädgårdspryttlar…
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
B
En bröthög! För det spelar ingen roll hur snyggt man planerar att ha det. Och hur stort förråd/arbetsbod man har. Något skräp dyker alltid upp tex skottkärran när förrådet är fullt. de tomma krukorna man väntar med att plantera något i tills man varit och handlat trasiga pulkan och den där grejen som ska lagas nästa vecka när jag har mer tid och jord säckarna mm o mm. Många har sin bröthög längs garage väggen eller i/bakom växthuset. Men det går även att sätta den mer centralt typ emellan två mindre häckar och ordna ett arbetsbord där samt komposten mm.

Sittplatser i sol och skugga. Insynsskydd av något slag. Träd. Bevattning gärna en damm. Staket så vovve barn eller maka inte rymmer. Lättskött entre. Vinter snyggt ochså i former på rabatterna eller vintergröna växter eller snygg färg på stammen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Om 1,5 vecka så kommer en trädgårdsdesigner till oss för att göra ett förslag till hur vi kan utforma vår tomt när det gäller uteplatser, trappor, gångar, belysning, rabatter med mera. Vi ska innan dess fundera på vilka funktioner och vilken känsla som vi vill ha. Känslan är vi rörande överens om så den är klar men så var detta med alla olika funktioner. Här är vi mera tveksamma och tänker att med all säkerhet har vi missat en hel del.
Så min fråga är:
- vad/vilka funktioner vill du ha i din trädgård?
- Är det något speciellt som du är extra nöjd med?
- Är det något du saknar?
Alla tankar, idéer, input mottages tacksamt.

Vi hade en trädgårdsdesigner hos oss för 6 år sedan. Vi la fram våra tankar och dom kom med ett schysst förslag. Mycket buskar, mysigt, träd, rabatter, blommor. Skitfint. Vi körde rubbet.

6 år senare är jag beredd att rycka upp allt. Fy f*n vad ogräset växer snabbt. Buskar ska klippas, blommor som vissnar, det ska vattnas konstant etc etc. Det jag lärde mig var att trädgårdsdesigners nog gärna vill ha väldigt mycket buskar och träd, fine. Men om man ska ha det så ska dom gärna vara vintergröna, inga bär, och inte för en massa stora rabatter (om man nu inte gillar att lägga timmar med att plocka ogräs).

Tre år senare var dom här igen och ritade upp resten av trädgården. Då hade vi mer erfarenhet och det jag är mest nöjd med är att vi plockade godbitarna från deras förslag, t.ex. en gjuten, nedsjunken ”grillplats” mitt i trädgården där det alltid är lä. Sen har vi adderat stora krukor med prydnadsgräs, blommor och träd. Krukorna har vi ställt så vi skapar ”rum” i trädgården. Rummen gör att det blir mysigt och harmoniskt och inte bara en stor yta, eller det värsta, en stor plan trall på 500 kvm.

Har du möjlighet så bygg gärna i nivåer för att öka känslan av rum och att det händer något.

Gällande el - Istället för att försöka fundera ut var all el ska gå så sätt kabelbrunnar lite överallt med ett 50-rör mellan. Då kan du dra el till/från dessa om du behöver i framtiden för projekt du inte vet att du ska göra än.

Underskatta inte heller belysningen i trädgården. Alla bilder från Pinterest har en sak gemensamt och det är belysning på träd, i krukor, på insyns-/vindskydd mm.

Sist men inte minst - börja med att skapa trädgården där ni är. Börja inte längst ut och bygg in, gör tvärt om!

En sidohistoria: Vår trädgårdsarkitekt hade ritat in en ek på baksidan med en krona på 15 m diameter. Skitsnyggt på bild, men det tar ju 150 år för en ek att bli så stor.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
Bevattnignssytem som du kan styra på klockslag i olika zoner.
Detta oavsett om du kör kommunalt vatten eller egen brunn.
En eller flera zoner av droppslang till din häck (antar att det blir en sådan)

Egen brunn om du planerar för det nu eller i framtiden dra PEM slang från din kopplingsbox för bevattning till dit du tänker ha dig brunn i framtiden. Gör samma sak med förberett gul-rör för elen, tejpa ordentligt så att vatten och smuts inte kommer in i det.

Dra gul-rör för el till olika platser i trädgården. Då blir det lättare att i framtiden ha belysning lite här och där.

Du drar naturligtvis både PEM och gul-rör då pass djupt att du kan vertikalskära och lufta mattan med en spik rulla utan att du riskerar dessa.

Se till att lägga en rad plattor runt huset och eventuella staket så att du inte har gräs hela vägen till fasaden eller staketet. Då blir det lättare att klippa gräset och inte böka med trimmer längst med husfasad/staket.

Ligger din tomt granne med äng/kommunal mark, överväg att gräva ner en mur en halvmeter runt tomten. Den behöver inte vara högre än 20 cm ovan mark om du inte vill. Syftet är att stoppa grävlingar och andra att gräva sig in på din tomt och förstöra gräsmattan.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Jag skulle säga att det viktigaste för mig är fruktträd, bärbuskar, odlingsland och kompost. Sedan uppskattar barnen den nergrävda studsmattan, gunga, klätterlek och koja. Kan de integreras i trädgårdens gestaltning, är mycket vunnet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
En trädgårdsdesigner(förståsigpåare) har sina ideer oftast kostsamma sådana då denne inte behöver öppna börsen. Tro inte att denne är någon trädgårdsguru vars ord ska bliva din lag. Du behöver inte och kommer inte att ha glädje/nytta av allt som denna viktigpetter förespråkar i sin iver att vara speciell. Tänk istället vad som är praktiskt, snyggt och lätt att ta hand om och underhålla. Designern tänker knappast på det efterarbete som behövs för att dennes ideer ska bli långlivade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.