K karlmb skrev:
Samsung har släppt en Luft/luft nu. Som Useless skriver så är riskerna kraftigt överdrivna. Det är även mkt sällan som en värmepump läcker ut hela laddningen på en gång. Istället är det vanliga ju läckage över flera månader/år, och då blir koncentrationen som ansamlas löjligt mkt mindre.
Har inte sett någon spec på Samsungs luft/luft.
hur mycket fyllning har dom ?
Risken för läckage om konorna och momentdragning är ok är nog väldigt liten.
Kruxet är om dom säljs till kreti och pleti som inte har koll på momenten vid anslutning , är anslutningen/kopplingen utomhus är det liten risk men någon kanske misslyckas i ett mindre rum inomhus.
Dom kanske kommer med idiotsäker snabbkoppling , förhoppningsvis bättre än dagens då det förekommer en hel del inlägg angående läckage.
Ligger själv och sover på ca 20kg gasol i husbilen och hoppas det inte läcker 😇
 
P
electroluxaren skrev:
FN har väl en bättre spåkula än vad jag har då....
Det är lite oklart. Du har inte berättat vilken spåkula du använder.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Då blir det ju orättvist för de som klarar en snabbkoppling och de som inte gör det.
Man brukar lösa problemet med att något kan påverka andra negativt genom att licensbelägga det. Bilkörkort och flygcertifikat har nämnts i tråden redan.

Även certifikat för att hantera F-gaser finns ju, så det enklaste är väl att den som vill installera apparater som använder F-gaser certifierar sig? Då slipper vi förhoppningsvis att de som har tummen mitt handen gör bort sig.

Certifieringen borde kanske finnas i olika nivåer och att den enklare, och billigaste, certifieringen räcker för att montera okomplicerade apparater.
 
P
K karlmb skrev:
Vad bra att det nu äntligen börjar komma pumpar med propan. Då kan de elda upp den där F-gasförordningen.
Jula borde titta efter dessa produkter.
Propan tillverkas väl allra oftast av fossilt material?
 
P
Rosling var ganska övertygande i sina föredrag. Jag saknar honom också.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Propan tillverkas väl allra oftast av fossilt material?
Ja, ekvivalent med 3 CO ekv. Dvs långt under de bästa F-gaserna som ligger på flera hundra koldioxidekvivalenter.
 
B BSOD skrev:
Har du en modellbeteckning? Hittar bara deras r290 monoblock. Vore intressant att se en luft luft
Du kanske har rätt, var kanske en monoblock jag såg.
 
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns det något ni inte vill reglera? Känns som att det finns folk på Byggahus som har någon slags fetisch för att bestämma över folk. Allt från installation av värmepump till staket till dörröppningar och nu lägger vi till antal barn till listan....

Min uppfattning är att minst hälften av alla regler bara kan strykas rakt av utan att vi förlorar något.
Var det någon som verkligen ville reglera, lagstifta?
Jag kanske missade ...

Men oavsett, så är det en sanning i detta - en befolkning world wide som är t.ex. hälften av dagens skulle slita enormt mycket mindre på naturresurserna, då skulle vi förbruka bara 2 jordklot om året ifall hela världen förbrukade naturresurser som vi gör i Sverige idag. Idag skulle vi förbruka 4 jordklot om året ifall alla levde som vi i Sverige.

Och befolkningsminskningen då, hur ska det rent teoretiskt gå till?
Lagstiftad enbarnpolitik. Har provats i Kina, de lyckades bra, men de kommer samtidigt lida av det i några generationer framåt. Men de hade också lidit av att inte ha stoppat sin befolkningsutveckling, det är inte lätt.

Det självklara svaret är att öka demokrati, sjukvård, kvinnors rättigheter och friheter, välstånd. All empiri visar att det automagiskt sänker födelsetalen.
Det är förvisso den långa vägen, en lång tidshorisont, men det skulle vara den bästa vägen framåt i befolkningsminskning, anser jag.

Jag tror inte att det finns ett enda Europiskt land som har födelsetal över 2 idag, snittet ligger på något runt 1,5 vilket betyder att befolkningen halveras efter några generationer, efter 2 generationer är det knappt hälften så många som föds, men då det fortfarande finns stora skaror med äldre så har inte befolkningen minskat med hälften än.

Lite statistik över födelsetal i Europa
https://www.scb.se/hitta-statistik/...nd-de-lander-i-europa-med-hogst-barnafodande/
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det är lite oklart. Du har inte berättat vilken spåkula du använder.
den näst bästa?
 
A
P pmd skrev:
Man brukar lösa problemet med att något kan påverka andra negativt genom att licensbelägga det. Bilkörkort och flygcertifikat har nämnts i tråden redan.

Även certifikat för att hantera F-gaser finns ju, så det enklaste är väl att den som vill installera apparater som använder F-gaser certifierar sig? Då slipper vi förhoppningsvis att de som har tummen mitt handen gör bort sig.

Certifieringen borde kanske finnas i olika nivåer och att den enklare, och billigaste, certifieringen räcker för att montera okomplicerade apparater.
C Comfort Thomas skrev:
Har som sagt dålig koll på dels vilka mängder luft/luft kommer innehålla och vilka krav som ställs.
R32 klassas som brandfarlig men det är tusan sjukt svårt att få eld på den, bar mycket ståhej när den soppan kom och inte ens åkerierna visste först inte vilka krav som ställdes för att transportera en viss mängd värmepumpar.

finns säkert någon som har koll på vilka arbetstryck det är i luft/luft med propan , mängden och vilka krav som kommer ställas som kan inflika i tråden.
Kanske blir helt fritt att montera så dom snart säljs i varenda mataffär 😃
kolla i R290 logP diagram
 
A
K karlmb skrev:
Samsung har släppt en Luft/luft nu. Som Useless skriver så är riskerna kraftigt överdrivna. Det är även mkt sällan som en värmepump läcker ut hela laddningen på en gång. Istället är det vanliga ju läckage över flera månader/år, och då blir koncentrationen som ansamlas löjligt mkt mindre.
Samsung är alltid en stor risk!

Men jag tycker likadant när det gäller bilkörning, backa på folk med barnvagn lite då och då är bättre än att köra med full fast in i ett dagis
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo men med den här nya lösningen så hävdar ju kineserna och återförsäljare att det ska vara "leak-proof".
men inte idiotsäkert
 
P
K karlmb skrev:
Ja, ekvivalent med 3 CO ekv. Dvs långt under de bästa F-gaserna som ligger på flera hundra koldioxidekvivalenter.
En klar förbättring, alltså.
Vilka nackdelar finns det med propan? Sämre värmekapacitivitet?
 
B
K karlmb skrev:
Du kanske har rätt, var kanske en monoblock jag såg.
Jag tror att nuvarande begränsningar pga brandskyddsregler/fyllnadsmängd gör att det är svårt att få fram en luft/luft med tillräcklig effekt.

Men konceptet känns rätt, det borde gå att få till bra prestanda på en sådan med propan.

Har hittat rykten på nätet om att det skulle komma till Europa, men har inte hittat nån sådan till försäljning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.