H HenrikHuslöse skrev:
Det här har jag inte tänkt på. Måste alla centraler man passerar från solpanelerna till mätarskåpet avsäkras?
Nej, bara de ledningar och elcentraler som inte tål den sammanlagda strömmen från nät och sol.

Du skriver mellan växelriktare och och mätarskåp men jag vet inte om du menar det. Det spelar egentligen ingen roll. I detta exempel är växelriktaren inkopplad ganska långt in på huvudledningen. De ledningar jag markerat med brunt riskerar här att bära den sammanlagda strömmen och behöver därför dimensioneras för det.
Schematisk bild av elektrisk fördelning med mätning och konsumenter anslutna till två elcentraler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-av-vaexelriktare-i-elcentral.482790/

Ledingen behöver ha en area för strömmen och komponenter i elcentralen som HB och JFB behöver ha en märkström som överstiger den sammanlagda. Kanske behöver även fasskenor och interna förbindningar i elcentralen uppgraderas.

En enkel lösning på allt detta, om man nu inte behöver den sammanlagda strömmen, är att sätta ett överströms i början på ledningen.

I TS fall är växelriktaren inkopplad i mätarskåpet och då ser det ut så här. Säkringen placeras då vid den svarta pilen.

El-schema överkoppling mellan produktionsanläggning, mätarskåp och två elcentraler med förbrukare, inklusive ledningsdimensioner och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, bara de ledningar och elcentraler som inte tål den sammanlagda strömmen från nät och sol.

Du skriver mellan växelriktare och och mätarskåp men jag vet inte om du menar det. Det spelar egentligen ingen roll. I detta exempel är växelriktaren inkopplad ganska långt in på huvudledningen. De ledningar jag markerat med brunt riskerar här att bära den sammanlagda strömmen och behöver därför dimensioneras för det.
[bild]
Bild från [länk]

Ledingen behöver ha en area för strömmen och komponenter i elcentralen som HB och JFB behöver ha en märkström som överstiger den sammanlagda. Kanske behöver även fasskenor och interna förbindningar i elcentralen uppgraderas.

En enkel lösning på allt detta, om man nu inte behöver den sammanlagda strömmen, är att sätta ett överströms i början på ledningen.
Precis som du har ritat blir det hos mig, även om de bruna kablarna bara är interna i centralerna. Det blir väl till att sätta överströmskydd i respektive central mellan inkommande ledning och grupperna. Blanda sen in JFB också.

Alternativet är grävmaskin.
 
Varför skulle det vara orimligt med 24 kW effektuttag? Antag två laddstolpar för elbil, så är du snabbt uppe i det. Normalt kommer lastbalansering att hålla ned strömmen. men får man ex. 20A från solcellerna, så kommer balanseringen att se en rimlig ström in från elnätet. Den sammanlagda strömmen blir för hög.
 
  • Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det går förmodligen att montera en 3-polig 25A automatsäkring(bygger i bredd 54 mm) genom att såga upp litet i plåten eller sätta den på ledig plats. Jag antar då elkabeln är 5x6 mm2 och inte alltför lång. Se bild.

Det kan hända att elkabeln från kundplinten till elcentralen inne i huset, att den måste förlängas en aning för att räcka till. Särskilt om 25A automatsäkringen placeras enligt vänstra förslaget, skarvas ca 25 cm.
Jag hörde av mig med bilden och beskrivningen i ditt inlägg och de säger nu att det inte ska vara några problem att göra så.
Så slipper jag ett extra skåp med säkringar.
Tusen tack för hjälpen!

Och tack till alla andra för era svar också. Ni är fantastiska!
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
O OlaMalmo skrev:
Tack för svar.
Den är ansluten som på bilden i förra inlägget. Direkt in i mätarskåpet.
Att döma av bilderna ser det ju ut att vara helt godkänt enligt reglerna. Solcellerna är ju avsäkrade och kräver ingen separat box.

Tror att besiktningsmannen behöver läsa på
 
P Putte 9497 skrev:
Att döma av bilderna ser det ju ut att vara helt godkänt enligt reglerna. Solcellerna är ju avsäkrade och kräver ingen separat box.

Tror att besiktningsmannen behöver läsa på
Har du läst tråden?
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Har du läst tråden?
Ja
 
P Putte 9497 skrev:
Ja
Så 50 A på sex kvadrat inga problem??
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Så 50 A på sex kvadrat inga problem??
Hur får du 50 A?
 
P Putte 9497 skrev:
Att döma av bilderna ser det ju ut att vara helt godkänt enligt reglerna. Solcellerna är ju avsäkrade och kräver ingen separat box.

Tror att besiktningsmannen behöver läsa på
Handlar om dubbel matning, inte huruvida solcellerna är avsäkrade
 
C cullberg skrev:
Handlar om dubbel matning, inte huruvida solcellerna är avsäkrade
På vilket sätt får du dubbel matning???
 
Matning från både elnät och solceller.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Är väl inte så svårt att förstå att om du har ett scenario där du har 16A huvudsäkringar, och du drar dessa fulla 16 A från nätet via förbrukare, och samtidigt producerar solcellerna säg 10 A. Då kan du åtminstone teoretiskt dra 26A från förbrukare på din central utan att smälla dina 16A huvudsäkringar.

För att detta ska vara möjligt krävs att anläggningen dimensionerats för 26A. Möjligen förstår jag det fel men så enkelt ser jag det.
__
PS. Kan tillägga att åtminstone i vårt fall är det en akademisk fråga, vi har säkrat ner från tidigare 25A till 16A efter installation av fjärrvärme för en 15 år sedan. Anläggningen ska vara dimensionerad för 25A.
 
Redigerat:
  • Gilla
nisseklossen
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Ja
Men du tycker inte det
P Putte 9497 skrev:
På vilket sätt får du dubbel matning???
genom att du har en helvetes förbrukning i huset samtidigt som solcellerna producerar på gränsen för sin säkring. 25A matning i från nätet och 25A från solcellerna. 50A över 6 kvmm kabeln in till undercentralen.
 
  • Gilla
Rel2 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men du tycker inte det

genom att du har en helvetes förbrukning i huset samtidigt som solcellerna producerar på gränsen för sin säkring. 25A matning i från nätet och 25A från solcellerna. 50A över 6 kvmm kabeln in till undercentralen.
Men nu är det ju så att solcellerna är kopplade till huvudsäkringarna och elmätaren precis som den inkommande servicen. Du kan ALDRIG få dubbel matning in till huset om du inte kopplar solcellerna förbi huvudsäkringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.