L lordi skrev:
Gissar på att det är en Wilo-pump. Sitter den monterad i tillåten position enligt installationsanvisningen? Annars fungerar inte avluftningsläget.
Vet inte, men gissar det. Försökte snabbt läsa mig till men hittar inte något avvikande. Glömde bifoga filmen
 
G Gustav.89 skrev:
Vet inte, men gissar det. Försökte snabbt läsa mig till men hittar inte något avvikande. Glömde bifoga filmen
Pumpen sitter rätt. Om du inte får ur luften efter att ha kört avluftningsprogrammet så är det något som hindrar flödet troligtvis.
 
Ett foto så hela fronten syns, nu fattas en del.
 
J jonaserik skrev:
Ett foto så hela fronten syns, nu fattas en del.
Ganska trångt så svårt att få med allt. Men här är några bilder.
 
  • Rörinstallation med kopparledningar och avstängningsventiler, etiketterade för olika funktioner, mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålrör med flänsar och bultar under en vit struktur, sannolikt del av en större installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med mätare, pump, ventiler och rörledningar installerade på en vägg inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med att ställa om vredet till märkningen med 3 streck till att böja med. Maxfart konstant. Då du inte har ställdon på systemet så bry dig inte mer, pumpen har alltid ett flöde över sig och det ska den ha, annars pajar den. Vänta något dygn och kom tillbaka vad som resultatet blev.
 
J jonaserik skrev:
Prova med att ställa om vredet till märkningen med 3 streck till att böja med. Maxfart konstant. Då du inte har ställdon på systemet så bry dig inte mer, pumpen har alltid ett flöde över sig och det ska den ha, annars pajar den. Vänta något dygn och kom tillbaka vad som resultatet blev.
Ändrade till 3 streck!

Det här med att få ut luften, ska skruvarna lossas när den är igång? Har lossat lite på kopplingen direkt ovanför pumpen för att försöka få ut luften för men utan framgång…
 
Luft, fräser det i pumpen då, brukar göra det om det är luft i den.
G Gustav.89 skrev:
Ändrade till 3 streck!

Det här med att få ut luften, ska skruvarna lossas när den är igång? Har lossat lite på kopplingen direkt ovanför pumpen för att försöka få ut luften för men utan framgång…
Då har du gjort rätt, var pumpen igång då eller. Stäng av pumpen vänta 10 minuter och sätt igång den igen. I bland gäller det få fart på flödet. Allt vad som finns ska vara öppet. Sen talar du om GV och element, en klassiker med problem. Flödet går lättare i elementen och det blir som kortslutning i systemet. Vid olika uttag av värme/flöde till något, så stjäl det flöde som ska gå till annat håll.
 
Vi har bara radiatorer på fjärrvärmen.

Dock fortfarande problem med cirkulationspumpen, den låter mycket och har tappat i effekt vid max, från 29W till 24W. Någon som har en ide varför det är så? Något som kan vara trasigt ?
 
Jag tror att du fortfarande kan ha luft i systemet. När VVS-firman sköljde igenom systemet så ersattes gammalt avluftat vatten med nytt vatten som kan innehålla en betydande mängd luft.

När jag hade fyllt vårat radiatorsystem efter att ha bytt alla gamla radiatorer till nya större (konvertering från högtemperatur till lågtemperatursystem) så tog det mig drygt 3 månader att få ur all luft ur systemet.

Vi har samma cirkulationspump som ni, Wilo Yonos Pico 25/1-6 (grövre anslutningar men samma specifikation på pumpen). Luftningsfunktionen som pumpen har fungerar bra men luftning behöver upprepas många gånger med någon eller några dagars mellanrum tills alla luft är borta ur vattnet. Här tenderade luft att främst samlas i de två sista radiatorerna i varje slinga.

Vi har också enrörsystem med 12 mm prisolrör. Det är tre slingor med 5 radiatorer på varje slinga i boendevåningen och en slinga med 2 radiatorer i garagen i suterräng. De längsta slingorna är drygt 40 meter. För att få lagom fördelning av värmeeffekten så måste troligen de kortare slingorna strypas för att skicka tillräckligt mycket vatten genom de längre slingorna. Vanligtvis är slingstrypventilerna i enrörsystem placerade på returledningarna.

En idé som jag inte har provat är att använda pumpens inbyggda funktion som rapporterar vattenflödet. Om man stänger alla utom en slinga i taget och stegvis ökar differenstrycket som pumpen ger och registrerar det resulterande flödet vid olika tryckfall för alla slingor så skulle det gå att ur den informationen räkna ut hur strypventilerna ska justeras. Pumpens flödesmätning har dålig upplösning, 0.1-0.6 m³/timme och okänd onoggrannhet. Förhoppningsvis så är repeterbarheten tillräckligt bra för att ge användbara resultat.

Jag har använt Purmo Calculator för att både beräkna effektbehovet per rum samt dimensionera alla nya radiatorer. Med hela systemet inmatat så rapporterar Calculator vilken inställning strypventilerna ska ha för att ge önskat flöde i alla slingor. Troligen så är det alldeles för mycket jobb att mata in hela radiatorsystemet i Calculator bara för att få fram Kv för strypventilerna. Det är ju inte jättesvårt att justera allt "på känn".

Att Wilo Yonos Pico skulle vara defekt utan att ge någon felkod är osannolikt.

Har du koll på fabrikat och typ för alla era strypventiler? De två som bara delvis kan skymtas på bild 2 i inlägg #34 liknar IMI TA typ AHA TRIM som slutade tillverkas 1984. Ventilerna med röd ratt ner mot golvet har jag aldrig sett. Det kan finnas en präglad märkning på ventilernas hus om du inte redan vet vad det är.

Med rätt flöden och frihet från luft så ska alla radiatorer bli varma över hela deras bredd förutom när termostater stryper radiatorventiler.
 
Vilket superinlägg, tack! Mycket matnyttigt som är bra att ta hänsyn till. Ska fortsätta lufta, provade att lyfta lite mer där jag luftat radiatorer och frugan fyller på systemet, det gav effekt och luften försvann tillfälligt i alla fall från cirkulationspumpen, ett par omgångar av det borde göra susen.

Ventilerna på slingorna nedan är nya och man kunde ställa in flödet på de. Har fått uträkningar så det ska gå.

Men ställer mig fortfarande frågande till varför effekten har sjunkit?

Såg även bifogad bild i instruktionsboken, huset har 20 radiatorer och 220kvm som ska värmas upp så är ju verkligen Max för 1-6 pumpen.
 
  • Tabeller som visar rekommenderat antal radiatorer och uppvärmd yta för olika typer av cirkulationspumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.