A AntonP skrev:
Efter lite efterforskning så är det Sioo:X mycket riktigt....
Kontakta Sioox och fråga vad de rekommenderar. Har för mig att man måste underhålla regelbundet med deras produkter för att deras garanti ska gälla, i alla fall för trallbehandlingarna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Mögel konstateras genom mycket lite erfarenhet kombinerat med okulärbesiktning. Analys är helt bortkastat.
 
  • Gilla
hakangu
  • Laddar…
A AntonP skrev:
Ok, så man kan alltså skicka in för analys? Något tips på vart man kan skicka det?
ALS kan säkerligen göra en sådan analys; https://www.alsglobal.se/

Men av ditt inlägg låter det inte som du pratat med entreprenören ännu? Gör det först.
 
Rimligen så borde väl nån ha upplyst om vikten av att underhålla fasaden om det handlar om sioox ?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AntonP skrev:
Inget är min förhoppning, men om det stämmer att det är mögel så är min tanke är att ha det som underlag för att ta det vidare mot entreprenören som byggt husen.
Utgå ifrån att det är mögel och kontakta till entreprenören. Om dom tror att det är något annat får dom undersöka det vidare.
 
  • Gilla
chokonanana
  • Laddar…
D
Felet är nån påväxt av något organiskt mums, kanske kan spontanjäsa en öl vad vet jag.

Orsaken är avsaknad av takutsprång.

Välj om du för alltid vill åtgärda felet eller åtgärda orsaken.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Nej, att takfoten skulle spela en större roll är gammalt mumbo jumbo. Regnet blåser ofta på fasaden från sidan. Man behöver en fasad som tål vatten.
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Instämmer, felaktigt val av ytbehandling eller inte gjort enligt anvisning.
 
Vet inte om det är fotot som ger den effekten men på första bilden ser det ut som fält med mindre andel fläckar. Som band som sträcker sig över fasaden. Kan det vara köldbryggor? Sitter dock lite märkligt till?
Modernt hus, träbeklädnad, snörester, skymning, parkerad bil, staket framför, julkrans på dörren, bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chonguis och 3 till
  • Laddar…
Det är nog där det sitter reglar som panelen är spikad i. Det bli kondens på spikarna fuktiga morgnar när temperaturen stiger.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vilken skitprodukt. Min fasad med järnvitriol har suttit i 5 år och jag kan inte se tillstymmelse svartmögel på någon vägg. Har för visso lite mer utsprång på taket men huset står 30 meter från havet och det regnar ofta på tvären.

Järnvitriol brukar anses ge obefintligt skydd för träet så denna produkt måste ju ge ett negativt skydd.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Det kan väl även ha följt med sporer tillsammans med virket. Eller så mumsar möglet i sig det lignin som finns kvar, vilket borde innebära att möglet försvinner när träet väl "torkat" färdigt. Är den grå färgen slutet, eller räknar ni med annan färg efter ytterligare ett tag?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, att takfoten skulle spela en större roll är gammalt mumbo jumbo. Regnet blåser ofta på fasaden från sidan. Man behöver en fasad som tål vatten.
Nu vet jag att du skrivit artiklar om ämnet och pratat med experter men likväl går det inte att komma ifrån att att ett gavelsprång underlättar för fasaden att hålla sig torrare än den annars skulle vara. En torrare fasad gynnar inte den mikrobiella tillväxten.

Det är också flera faktorer samverkar till resultatet, vissa materialval är sannolikt sämre lämpade för utförande utan gavelsprång t.ex.
 
  • Gilla
sarsag och 4 till
  • Laddar…
Sioo:x är en undermålig produkt som inte borde få säljas och jag hoppas att TS lyckas få den som sålde huset att ersätta för den skadade fasaden.

Takfotens ev inverkan på fasaden tror jag är försumbar, men du får tro vad du vill. :)
 
  • Gilla
Mikedigitize och 3 till
  • Laddar…
Prickfri, blir tvärrent! Sen på med ngt riktigt giftigt.
 
  • Flaska märkt "Prick-Fri", rengöringsmedel mot mögel och alger för utomhusbruk, vit bakgrund, hemsida, produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.