Jag har ett rum på 3,70 x 5 och vill lägga att spontat furugolv utan lister vid väggarna. Plankorna jag funderar på och köpa är 3,80 men pga att dom rör sig med temperatur variation undrar jag kan kompensera för utvigdning genom att inte lägga full längd och sen foga med något passande(svart latex/silkon). Kan man göra så? Under är en betongplatta, den är helt platt då jag skulle helst lägga utan reglar direkt på passande underlag då rummet redan har låg takhöjd. Tacksam för hjälp, kan tåla lite duve en idiot Kommentarer då jag är ny i gamet men tacksam för tipps. Martin,
Västra Karaby
 
Välkommen till forumet!

Brädor tenderar att krympa på bredden, längden varierar obetydligt.
 
  • Gilla
Martin Bodestedt och 1 till
  • Laddar…
R
Den enda bra lösningen är att få golvet under gipsen, säg ca 5mm in under för då har du 7mm kvar till regeln eller om du har osb eller liknande innanför gipsen..
 
  • Gilla
Martin Bodestedt och 2 till
  • Laddar…
Hus eller lägenhet. stor skillnad.
På längden blir dom kanske om oturen är framme ca 3 - 5 mm längre , det är på bredden dom rör sig med årstider och fuktighet i luften. Tänkte du då att lägga på tvären rummet och direkt på betongen, utan att fästa det, flytande då, att bara slå ihop kommer inte att gå bra, dom måste limmas i varje not, vad finns under den. Så kan du få problem, det blir många bitar på det sträckan och det kan svälla rätt bra, samt torka med. Skulle nog lägga golvet och vänta med dom sista bitarna och se hur det uppför sig, skriv måttet så du kan se hur mycket det rört sig. Klar ett rent furugolv är snyggt lackat, men tror du får problem, kan du tänka dig ett klick med furu på, så är det nog en bättre väg att gå. Det flyter i sin hela del och exspanderar det med på alla sidor. så utan sockel blir det malfunktion oavsett vad du väljer.
 
  • Gilla
Martin Bodestedt
  • Laddar…
Tack, grabbar och tjejer, har redan lärt mig en massa.
R Rejäl skrev:
Den enda bra lösningen är att få golvet under gipsen, säg ca 5mm in under för då har du 7mm kvar till regeln eller om du har osb eller liknande innanför gipsen..
Hej, tog ett tag innan jag förstod vad du menade. Ja det hade nog funkat men väggarna är klara redan. Jag renoverar ett gammalt fritidshus och har behållit innerväggarna som det är.
 
J jonaserik skrev:
Hus eller lägenhet. stor skillnad.
På längden blir dom kanske om oturen är framme ca 3 - 5 mm längre , det är på bredden dom rör sig med årstider och fuktighet i luften. Tänkte du då att lägga på tvären rummet och direkt på betongen, utan att fästa det, flytande då, att bara slå ihop kommer inte att gå bra, dom måste limmas i varje not, vad finns under den. Så kan du få problem, det blir många bitar på det sträckan och det kan svälla rätt bra, samt torka med. Skulle nog lägga golvet och vänta med dom sista bitarna och se hur det uppför sig, skriv måttet så du kan se hur mycket det rört sig. Klar ett rent furugolv är snyggt lackat, men tror du får problem, kan du tänka dig ett klick med furu på, så är det nog en bättre väg att gå. Det flyter i sin hela del och exspanderar det med på alla sidor. så utan sockel blir det malfunktion oavsett vad du väljer.
Hej, det är ett fritidshus från 1929. Jag hade tänkt lägga på tvären i rummet, men eftersom jag lärt mig att de sväller på bredden (borde jag fattat) lägger jag dem nog på längden istället för och minimera utvidgningsproblemet. Jag inser att klick med furo varit enklare men ett äkta brädgolv passar bäst i det här huset. Det har jag på hela ovanvåningen och det är jättefint. Efter era råd har jag funderat hur det hela kanske kan funka. Skriver det nedan.
 
Vad tycker ni om följande:
1) jag limmar inte alle brädor utan lämnar 2mm mellan ca vart femte bräda. Tänkte använda såna plastkors man har när man sätter kakel för det.
Jag slipar till fogarna där det inte är limmat så att det kan röra sig in och ut ur det fogen.
2) lägger det simmande med något det kan glida på direkt under
3) vad som ska direkt på betongen vet jag inte. Känns som en korkmatta hade varit bra som isolering och dämpning. Under korken eventuellt nån fleece.
4) vid väggarna lämnar jag några mm plats men fogar med något flexibelt, kanske färgat silikon, fast jag tror det finns nåt bättre
 
M Martin Bodestedt skrev:
Jag hade tänkt lägga på tvären i rummet, men eftersom jag lärt mig att de sväller på bredden (borde jag fattat) lägger jag dem nog på längden istället för och minimera utvidgningsproblemet.
Brädorna kommer att KRYMPA på bredden.
 
M Martin Bodestedt skrev:
1) jag limmar inte alle brädor utan lämnar 2mm mellan ca vart femte bräda. Tänkte använda såna plastkors man har när man sätter kakel för det.
Jag slipar till fogarna där det inte är limmat så att det kan röra sig in och ut ur det fogen.
Slå ihop golvet ordentligt, lämna inga glipor.
 
F fribygg skrev:
Brädorna kommer att KRYMPA på bredden.
För att trät och inte är torrt när jag köper det då antar jag?
 
F fribygg skrev:
Slå ihop golvet ordentligt, lämna inga glipor.
Ok. Ja om dom framförallt krymper fattar jag det. Bra. Jag slår ihopa allt och limmar allt utom en. Ser till att ha lite reservplankor och kollar vad som händer på ett par år. Vad tycker du jag ska ha mellan golvet och betongen?
 
M Martin Bodestedt skrev:
3) vad som ska direkt på betongen vet jag inte.
blå platonmatta
 
Får man fråga varför du vill skippa listerna?

I ett modernt minimalistisk nybygge kan jag förstå om man vill skippa lister som en design-grej. Men i ett fritidshus från 1929 med äkta brädgolv känns det varken praktiskt eller passande
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Får man fråga varför du vill skippa listerna?

I ett modernt minimalistisk nybygge kan jag förstå om man vill skippa lister som en design-grej. Men i ett fritidshus från 1929 med äkta brädgolv känns det varken praktiskt eller passande
Det är verkligen en väldigt berättigad fråga. Vi väljer färger och material för att behålla fritidshus/torp eller snarare gammalt hus känslan. Men lister alltså... Renoverade ett hus från 1915 i Tyskland med mit ex och det funkade aldrig med listerna. Man får inte fast dom i dom gamla väggarna, här har jag nån slags isoleringsplatta i väggarna som man knappt kan hänga upp en tavla i. Att få fast listerna utan Super-Glue e bara och glömma. Dessutom är dom i vägen när man ställer möbler. Och inte snygga heller tycker jag. Jag tycker det är ett störande moment rent optiskt. Jag har gammalrosa väggar och furugolv, i vilken färg skulle listerna va?. Trä?rosa? vit? För många problem. Lägger hellre golvet utan lister men på nåt smart vis och med en flexibel fog mot väggarna. Om det nu går. Får se. Men dom sagt, jag är kanska lite oresonlig där. Min tjej har ställt samma fråga...
 
Vita lister.

Jag har satt golvlister (och alla övriga) med Tec7, gick alldeles utmärkt på betongvägg. Kräver lite tänk kring hur man håller fast dem bra tills limmet torkar (några tunga böcker, brädor i spänn osv), men annars inga problem. Bodde dock inte kvar tillräckligt länge för att behöva oroa mig om att kunna ta bort dem igen 😅

Edit: kan förstå att man inte vill ha lister av de skäl du beskriver, frågan är hur mycket extra jobb det är värt. Kan förstås bara du själv svara på 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.