Ja väldigt få nya bilar är ju utrustade med traditionella glödlampor, så att införa ett sånt krav idag känns ganska meningslöst.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Bilar som man inte relativt lätt kan byta halvljus på efter vägen borde inte få ha blivit typgodkända. Om ett halvljus slocknar t.ex. under mörker och dåligt väder kan det bli ett mycket farligt läge om det andra, som ofta är lika gammalt också slocknar.
Det har hänt mig en gång på 25 år av bilkörande.... Ganska spännande att hanka sig fram några mil på parkeringsljuset, till närmaste mack...
Som inte hade en torx T30 att låna ut, vilket krävdes för att lossa lampan... Eftersom hålet för att byta lampa satt på undersidan... Tillslut hittade de en vanlig flat mejsel som passade..

Sen dess ligger det extra lampor och verktyg i handskfacket....
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Bilar som man inte relativt lätt kan byta halvljus på efter vägen borde inte få ha blivit typgodkända. Om ett halvljus slocknar t.ex. under mörker och dåligt väder kan det bli ett mycket farligt läge om det andra, som ofta är lika gammalt också slocknar.
Om båda ljusen slutar att fungera under mörker får det bli bärgning, inga problem som inte går att lösa.😂
Så har det varit i alla tider att kan man inte köra vidare blir det bärgning.
Allt går att lösa om man bara "tänker" till.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Antisladd är intressant. Jag noterar att även den lilla enkla bilen vi har (en polo) har funktioner i antisladdsystemet för att ta mig runt en kurva som jag inte kan replikera själv. Svänger jag kraftigt runt en 90 graders böj där det är halt, så bromsar bilen automatiskt individuella hjul för att få bilen att svänga, något jag förstås inte själv kan göra med bara en bromspedal. Och visst, kanske kan jag teoretiskt ta mig runt kurvan snabbare mha handbroms och gas, men ni pratar vi om vardagskörning där bilen nu istället för att understyra rakt fram faktiskt svänger.

Finns ingen som helst anledning att tro att dessa system inte hjälper.
Nej, det kan du inte, varken teoretiskt eller praktiskt.
 
Unikt namn
A AndersS skrev:
Om båda ljusen slutar att fungera under mörker får det bli bärgning, inga problem som inte går att lösa.😂
Så har det varit i alla tider att kan man inte köra vidare blir det bärgning.
Allt går att lösa om man bara "tänker" till.
Mha dimljus och varningsblinkers kan man nog hanka sig fram en bit, även i mörkret.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
nino nino skrev:
Jodå har kollat och dubbelkollat 🙂
Ska prova mäta över säkringarna med min multimeter, har tyvärr bara en så kan inte både kolla strömmen och över säkringar.
Ska se om jag kan låna en
Du borde teoretiskt kunna ställa din multimeter på mV och mäta över säkringarna. Drar den så mycket att ett friskt fulladdat batteri är tomt på en helg så kommer du troligtvis att kunna förnimma ett spänningsfall över säkringen må mätbara mV.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja väldigt få nya bilar är ju utrustade med traditionella glödlampor, så att införa ett sånt krav idag känns ganska meningslöst.
Går väl att införa krav på hur nya lampor ska utformas.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Går väl att införa krav på hur nya lampor ska utformas.
Jo, men som MathiasS är inne på går ju väldigt få nya bilar som har ljuskällor man kan byta vid vägkanten oavsett utformning. Man vill ju inte åka runt med två kompletta strålkastare i handskfacket bara för att...
 
Tycker ändå det behövs regleringar även om man inte har med dom i handskfacket. Regleringar kan göra byten lättare samt få ner priserna också via standardisering.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Går väl att införa krav på hur nya lampor ska utformas.
…..givet livslängden på xenon och ännu hellre led-lampor så är det helt obefogat att införa sådana krav av trafiksäkerhetsskäl. Att halogen och gamla glödlampor ska kunna bytas är inte lika orimligt men ej heller relevant att lagstifta kring längre.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Går väl att införa krav på hur nya lampor ska utformas.
Är väl inga lampor i de flesta av nya bilar utan strålkastare utformade med LED. I många fall har även nya bilar helt andra funktioner än traditionell halv/heljus. (fins en lång dialog om det i tråden om elbilar)
Så i vår sjuåriga bil att ljusbilden även följer bilen i t.ex. kurvor.
 
Vet av flera som hamnat på dyra byten av LED lampor så det där tror jag inte på, att det inte behövs alltså. Säkert de håller längre, men jag tror inte på att det inte behövs reglering kring frågan.
 
A AndersS skrev:
Så i vår sjuåriga bil att ljusbilden även följer bilen i t.ex. kurvor.
Det gjorde väl Citroen DS redan på 70-talet utan vare sig Led eller Xenon?
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Mycket diskussion om reservlampor, men är det verkligen ett problem idag? Jag tycker det är väldigt sällsynt att jag möter nån med en trasig halvljuslampa - annat var det på 80-talet vad jag minns.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vet av flera som hamnat på dyra byten av LED lampor så det där tror jag inte på, att det inte behövs alltså. Säkert de håller längre, men jag tror inte på att det inte behövs reglering kring frågan.
Tro kan man alltid göra, men till 100% säker på att reglering aldrig kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.