Hallå! Har precis flyttat in i hus och tänker nu uppgradera spisen till en med induktionshäll. Som med alla vitvaror är det en jungel att ta sig igenom, tänkte kolla om någon har lite tips för vad man vill ha, vad man inte vill ha, osv när man köper spis?

Tack!
 
Skaffa en som går på tre faser. Det ses lättast på att de har en effekt nära 11kW. Annars går hällen på en fas.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Det var ett svar på frågan om de går på 400V. Det gör de inte.
Men alla hällar går inte på två faser. Tex alla bosch och siemens spisar har hällar som går på en fas.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tex alla bosch och siemens spisar har hällar som går på en fas.
Stämmer verkligen det?

Elektriska kopplingsscheman för trefasströmbrytare, visar olika konfigurationer för olika spänningar och anslutningar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
När jag letar en induktionshäll så kollar jag framförallt på att den är lätt att styra, dvs ett reglage per zon och gärna en "slider" där man kan hoppa direkt från hög till låg effekt (el tvärtom) istället för pil upp och ner.

Ska du köpa en spis tror jag utbudet tyvärr är lite sämre än ifall du skulle köpa en häll och ugn. Svärföräldrarna har en induktionsspis från elektrolux där ugnen tyvärr har en väldigt högljudd fläkt som dessutom låter länge efter att matlagningen är avslutad. Ifall man inte har matplatsen i köket spelar det väl ingen roll.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Tomtom 79: Jag var också skeptiskt när jag hörde det första gången. Men jag kunde då inte hitta någon produkt som inte var sådan. Kan du?
 
Vi har en Siemens induktionshäll med med två rektangulära flexzoner som kan bli sammanlagt fyra ”plattor”, inte bara möjlighet att koppla ihop ett par runda zoner. Det funkar smidigare än man tror och är riktigt nice för den lite större stekpannan. Jag har inte kollat om det finns på spisar också, men jag skulle tro det.

Vår häll har även en funktion där den automatiskt håller rätt temperatur för stekning, med fem olika lägen anpassade för olika sorters matvaror. Vi använder den mer än jag hade väntat mig med tanke på att jag inte äter kött 🙂 Man slipper hålla på och finjustera effekten medan man steker, bara att välja rätt läge och slabba dit sin (vego)burgare i stekpannan.

I övrigt kan det vara smart att kolla manualer och instruktionsfilmer på nätet för att se om touchreglagen är vettiga. Om man nu inte hittar en spis med gamla hederliga vred och utan extra finesser 🙂
 
D Daniel 109 skrev:
Tomtom 79: Jag var också skeptiskt när jag hörde det första gången. Men jag kunde då inte hitta någon produkt som inte var sådan. Kan du?
Tyvärr är det inte helt entydigt i beskrivningarna men bilden jag länkade var en standard medelapparat från Bosch. De anger ju tydligt att man kan koppla den med två faser i Sverige. Detta är ju absolut helt onödigt om den inte kan använda två faser (mot nolla förstås).

Hade den bara kunnat köras på en fas hade den bara behövt tre anslutningspoler för nolla, fas och jord. Övriga hade då kunnat vara parkeringsplatser förstås men då har blecket mellan nollorna ingen funktion.
 
Ja, de går på två faser. En för ugnen och en för hällen.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, de går på två faser. En för ugnen och en för hällen.
Det är en spishäll... utan ugn.

Men nu såg jag ju att TS frågade efter en spis med induktionshäll och inte en induktionshäll.

Slarvigt läst av mig! :)
 
Vilket är något annat än vad tråden och mitt inlägg handlade om.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, de går på två faser. En för ugnen och en för hällen.
Vår inbyggnadshäll har två faser helt för sig själv. Ugnen har inget med den att göra. Sist vi hade spis (dvs häll och ugn i ett) var den trefas med en fas för ugnen och två faser för induktionshällen (två plattor på vardera). Man kunde köra boost på en av de högra plattorna och en av de vänstra plattorna samtidigt, men inte på tex båda vänstra plattorna samtidigt eftersom de gick på samma fas. Samma med vår nuvarande indbyggnadshäll.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilket är något annat än vad tråden och mitt inlägg handlade om.
Precis.

Ja, det är ett mysterium att de tillverkar spishällar som går på två faser, ugnar som går på en fas men när de kombinerar ihop dem så får spishällen nöja sig med en fas.
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Frågeställaren söker en spis som har induktionshäll.
Husqvarna/elektrolux har en hel del bra med vred eller touchkontroll. Det är väl bara behov och plånbok som avgör valet.
I värsta fall finns det endast 3 fasledare framdragna och en neutralledare måste till. Kanske även anslutningskabel och stickpropp till spisdosa saknas.
Det blir väldigt dyrt om man kopplar fel, gör inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.