D Danne824 skrev:
Som jag skrev tidigare i tråden, installera en fönsterventil.
Det finns även med ljuddämpning om du är orolig för ljudintrång.

Flödet i en fönsterventil är 7 l/SEK

Justera utflödet med det värdet 7 l/sek i returdonen i kök/badrum, om det behövs -troligen inte.

Hyr en luftfödesmätere eller ta dit en ventilations firma som får mäta om du är osäker.

Se till att det finns en luftspalt under dörren alternativt montera en ÖD ovanför dörren till det nya rummet.

Det är inte en raketforskning det är frågan om.

Om nu mot all förmodan brf,en beklagar sig över att verkningsgraden på FTX systemet blir sämre, utan att jag har räknat på det men gissar på 0.0001% kan du erbjuda att du höjer din avgift med 1 kr i månaden.

Om du är ute efter att stämma säljaren och/eller mäklaren så skulle inte jag ta några svar här på allvar även om det finns personer här med väldigt goda kunskaper i Juridik.

Problemet är att all fakta måste fram och läsas, ert köpe avtal, hur annonsen var exakt formulerad, finns det annan dokumentation som du inte har redovisat osv.

Tycker nog att det här har blivit en höna av en fjäder.
1. I ett FTX-system är undertrycket ofta för lågt för att det ska bli tillräckligt med tilluft via en fönsterventil eftersom det är avsett för mekanisk tilluft.
2. Det skall underkännas vid en OVK eftersom det ska kontrolleras att ventilationssystemet i övrigt fungerar på det sätt som är avsett samt att egenskaperna hos ventilationssystemet i huvudsak överensstämmer med de föreskrifter som gällde när systemet togs i bruk(FTX).

@Tosel kan säkert bekräfta.

@Milliemay - Undvik denna typ a lösning. Även om en kontrollant skulle godkänna det kanske nästa inte godkänner och då sitter du där med problemet igen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Det kan väl inte vara svårt att ordna ventilation i det tredje rummet? Eftersom det är ett sovrum vill du ha tilluft där, så du behöver inga fläktar el likn. Frånluften tas ju ut från badrum och kök. Och visst fanns det fönster i rummet? I våra sovrum (lgh från 1974) har vi ventilationsöppningar i fönsterkarmarna. Funkar utmärkt.
TS har ett FTX-system. Ventilationsöppningar i fönsterkarmarna som du beskriver låter som F-ventilation. Det är inte samma sak.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska säga att när jag bodde i Tyskland så fanns ingen ventilation alls i lägenheten. Förutom badrummet som hade en frånluftsfläkt som gick igång när man tände lampan i badrummet. Man fick vädra helt enkelt.

Det är något med svenskar att de inte förstår det där med att vädra längre. Förlorad kunskap i miljonprogrammet.
Jag har också bott i andra europeiska länder som tagit lätt på det där med ventilation. Flyttade in i en nyrenoverad lägenhet en gång. Efter tremånader såg vi lite mögelpåväxt i taket. Hyresvärden skickade en målare som målade över mögelpåväxten. Att vädra löser inte problemet med fukt och mögel inomhus. Jag föredrar svensk ventilation alla dagar i veckan...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det något annat tekniskt problem med det nya tredje rummet förutom att det saknar acceptabel ventilation? Är det tillräckligt stort och har det dagsljus?

Det finns inget bygglovskrav för att avdela ett rum i två så det krävs ingen ansökan till myndighet för att skapa nya rum. Inte heller krävs bygganmälan. Det är något som kan ordnas utan myndighets inblandning.
En paragrafryttare kan säkert hävda att det krävs en bygganmälan eftersom ventilationen påverkas negativt. Således är det inte glasklart att det inte krävs en bygganmälan. Paragrafryttare finns det gott om på kommunernas bygglovsavdelningar.
 
Claes Sörmland
G GrenBo skrev:
En paragrafryttare kan säkert hävda att det krävs en bygganmälan eftersom ventilationen påverkas negativt. Således är det inte glasklart att det inte krävs en bygganmälan. Paragrafryttare finns det gott om på kommunernas bygglovsavdelningar.
Paragrafryttaren saknar lagstöd för detta. Det som är anmälningspliktigt är väsentlig ändring av anordning för ventilation. D v s det är själva ledningarna, fläktarna eller deras styrning som ska ändras på för att det ska vara anmälningspliktigt. Det är också dessa exempel som Boverket ger i de allmänna råden kring vad som är anmälningspliktigt.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
...
Å andra sidan verkar du ju inte ha tillträtt och betalat för bostadsrätten ännu. Kanske dags att spela hard ball och meddela mäklaren att säljaren inte uppfyller sin del av avtalet om inte ventilationen av rummet är löst senast vid tillträdet. Annars vill du ha 300000 kr i nedsatt pris. Borde täcka en venttrumma med råge tänker jag.
Att flytta tilluftsflöde är i normalfallet inget jätteprojekt. Det är relativt enkelt och ökar inte bullret om det görs korrekt(med ljuddämpare), snarare minskar ljudet eftersom flödet sprids ut på fler tilluftsventiler. (I vissa specialfall kan det vara svårt beroende på hur tilluften är dragen. Jag har tex sett FTX-system med tilluftsventiler under elementen/radiatorerna).

Det största problemet är att det kan bli fult om man måste dra synliga kanaler, vilket är ofta är svårt attt undvika om det är betongväggar och betongbjälklag. Att kräva att säljaren åtgärdar kan vara en väg framåt men förenat med viss risk för att det blir fult gjort. Det kan vara bättre att åtgärda själv och kräva att säljaren står för kostnaderna men det är upp till TS att bedöma.

Notera även att kostnaderna kan springa iväg då det är många moment och minst fem olika yrkesgrupper:
Projektering(vent-ritningar),
Bygganmälan,
Håltagning,
Vent-installation,
Bygga in kanalerna,
Ev återställande av väggar efter håltagning,
Ev. återställande av tak,
Injustering/OVK
Det finns risk för att man landar på 50-100 000 om man har otur med förutsättningarna. Håltagningen kan tex förstöra taperna och då måste men eventuellt tapetsera om stora delar av lägenheten.
 
  • Gilla
Milliemay och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Paragrafryttaren saknar lagstöd för detta. Det som är anmälningspliktigt är väsentlig ändring av anordning för ventilation. D v s det är själva ledningarna, fläktarna eller deras styrning som ska ändras på för att det ska vara anmälningspliktigt. Det är också dessa exempel som Boverket ger i de allmänna råden kring vad som är anmälningspliktigt.
Nja, det beror på hur man tolkar reglerna. Eftersom väggen påverkar luftflödet så pass att ventilationssystemet i övrigt INTE fungerar på det sätt som är avsett samt att egenskaperna hos ventilationssystemet i inte längre överensstämmer med de föreskrifter som gällde när systemet togs i bruk, är det inte självklart. Eftersom Boverkets föreskrifter inte längre uppfylls så finns det risk för att det tolkas som väsentlig ändring. Personligen skulle jag skippa bygganmälan men styrelsen kanske resonerar annorlunda. Om TS vill omregistrera lägenheten som en trea måste styrelsen godkänna och därmed är TS utelämnad till deras tolkning av regelverket. Du gör din tolkning, jag gör min tolkning men i slutändan är det någon tjänsteman på kommunens bygglovsavdelning som avgör. Vi kan bara gissa.
 
  • Gilla
Milliemay
  • Laddar…
Claes Sörmland
G GrenBo skrev:
Nja, det beror på hur man tolkar reglerna. Eftersom väggen påverkar luftflödet så pass att ventilationssystemet i övrigt INTE fungerar på det sätt som är avsett samt att egenskaperna hos ventilationssystemet i inte längre överensstämmer med de föreskrifter som gällde när systemet togs i bruk, är det inte självklart. Eftersom Boverkets föreskrifter inte längre uppfylls så finns det risk för att det tolkas som väsentlig ändring. Personligen skulle jag skippa bygganmälan men styrelsen kanske resonerar annorlunda. Om TS vill omregistrera lägenheten som en trea måste styrelsen godkänna och därmed är TS utelämnad till deras tolkning av regelverket. Du gör din tolkning, jag gör min tolkning men i slutändan är det någon tjänsteman på kommunens bygglovsavdelning som avgör. Vi kan bara gissa.
Nej, den som gör tolkningen är primärt bostadsrättshavaren, den som vidtar åtgärden. Den personen avgör om den lämnar in en anmälan eller inte. Alldeles oavsett vad någon tjänsteman på kommunens byggnadsnämnd tycker. Här har åtgärden gällande väggen uppförande redan vidtagits utan anmälan och därmed är den frågan redan avgjord. Sen är det upp till TS att bedöma om det krävs en anmälan för att nu ändra på ventilationsanordningen. TS kan t ex rådfråga byggnadsnämndens medarbetare kring frågan.

Jag har erfarenhet av Stockholms stad. De har en policy som anger att förlängning av befintlig kanal inte är anmälningspliktig. Det kan nog variera mellan kommuner.

Vad gäller anteckning i föreningens lägenhetsförteckning så avgör helt klart styrelsen om det ska ske. Med risk för böter om de som de nu har gjort har lämnat ut felaktiga uppgifter från förteckningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G GrenBo skrev:
Att flytta tilluftsflöde är i normalfallet inget jätteprojekt. Det är relativt enkelt och ökar inte bullret om det görs korrekt(med ljuddämpare), snarare minskar ljudet eftersom flödet sprids ut på fler tilluftsventiler. (I vissa specialfall kan det vara svårt beroende på hur tilluften är dragen. Jag har tex sett FTX-system med tilluftsventiler under elementen/radiatorerna).

Det största problemet är att det kan bli fult om man måste dra synliga kanaler, vilket är ofta är svårt attt undvika om det är betongväggar och betongbjälklag. Att kräva att säljaren åtgärdar kan vara en väg framåt men förenat med viss risk för att det blir fult gjort. Det kan vara bättre att åtgärda själv och kräva att säljaren står för kostnaderna men det är upp till TS att bedöma.

Notera även att kostnaderna kan springa iväg då det är många moment och minst fem olika yrkesgrupper:
Projektering(vent-ritningar),
Bygganmälan,
Håltagning,
Vent-installation,
Bygga in kanalerna,
Ev återställande av väggar efter håltagning,
Ev. återställande av tak,
Injustering/OVK
Det finns risk för att man landar på 50-100 000 om man har otur med förutsättningarna. Håltagningen kan tex förstöra taperna och då måste men eventuellt tapetsera om stora delar av lägenheten.
Låter rimligt.

Det krävs ingen OVK efter injusteringen. OVK sker vid nästa ordinarie kontroll. Typiskt sett vartannat år för FTX-system.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Nja, det beror på hur man tolkar reglerna. Eftersom väggen påverkar luftflödet så pass att ventilationssystemet i övrigt INTE fungerar på det sätt som är avsett samt att egenskaperna hos ventilationssystemet i inte längre överensstämmer med de föreskrifter som gällde när systemet togs i bruk, är det inte självklart. Eftersom Boverkets föreskrifter inte längre uppfylls så finns det risk för att det tolkas som väsentlig ändring. Personligen skulle jag skippa bygganmälan men styrelsen kanske resonerar annorlunda. Om TS vill omregistrera lägenheten som en trea måste styrelsen godkänna och därmed är TS utelämnad till deras tolkning av regelverket. Du gör din tolkning, jag gör min tolkning men i slutändan är det någon tjänsteman på kommunens bygglovsavdelning som avgör. Vi kan bara gissa.
G GrenBo skrev:
Att flytta tilluftsflöde är i normalfallet inget jätteprojekt. Det är relativt enkelt och ökar inte bullret om det görs korrekt(med ljuddämpare), snarare minskar ljudet eftersom flödet sprids ut på fler tilluftsventiler. (I vissa specialfall kan det vara svårt beroende på hur tilluften är dragen. Jag har tex sett FTX-system med tilluftsventiler under elementen/radiatorerna).

Det största problemet är att det kan bli fult om man måste dra synliga kanaler, vilket är ofta är svårt attt undvika om det är betongväggar och betongbjälklag. Att kräva att säljaren åtgärdar kan vara en väg framåt men förenat med viss risk för att det blir fult gjort. Det kan vara bättre att åtgärda själv och kräva att säljaren står för kostnaderna men det är upp till TS att bedöma.

Notera även att kostnaderna kan springa iväg då det är många moment och minst fem olika yrkesgrupper:
Projektering(vent-ritningar),
Bygganmälan,
Håltagning,
Vent-installation,
Bygga in kanalerna,
Ev återställande av väggar efter håltagning,
Ev. återställande av tak,
Injustering/OVK
Det finns risk för att man landar på 50-100 000 om man har otur med förutsättningarna. Håltagningen kan tex förstöra taperna och då måste men eventuellt tapetsera om stora delar av lägenheten.
Tack GrenBo! Jobbar du med detta eller kan rekommendera någon som kan fixa alla/de flesta momenten samtidigt?
 
G GrenBo skrev:
1. I ett FTX-system är undertrycket ofta för lågt för att det ska bli tillräckligt med tilluft via en fönsterventil eftersom det är avsett för mekanisk tilluft.
2. Det skall underkännas vid en OVK eftersom det ska kontrolleras att ventilationssystemet i övrigt fungerar på det sätt som är avsett samt att egenskaperna hos ventilationssystemet i huvudsak överensstämmer med de föreskrifter som gällde när systemet togs i bruk(FTX).

@Tosel kan säkert bekräfta.

@Milliemay - Undvik denna typ a lösning. Även om en kontrollant skulle godkänna det kanske nästa inte godkänner och då sitter du där med problemet igen.
Hade egentlig inte tänkt svara på detta inlägg men kunde inte låta bli.

Till att börja med FDX är ett ventilationssystem där man återvinner värmen i inomhusluften för att värma upp den ny luften som tillförs.

Jag vet inte hur du bor men det finns i normala boenden alltid läckage.

Finns det öppningsbara fönster? Balkong? Har du en luftsluss vid ytterdörren?

Läs på om vad OVK besiktning är för något.

Man kan installera ett FDX system i en grotta om man vill, det ända som inte infinner sig är energibesparingen och återbetalningen av insatt kapital. Men den kommer att ventilera.

Om det är ett normaltstort rum vi talar om räcker tilluften från en fönsterventil för att ombesörja luftombytet.

OVK hanterar inga frågor om energiåtervinning.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, den som gör tolkningen är primärt bostadsrättshavaren, den som vidtar åtgärden. Den personen avgör om den lämnar in en anmälan eller inte. Alldeles oavsett vad någon tjänsteman på kommunens byggnadsnämnd tycker. Här har åtgärden gällande väggen uppförande redan vidtagits utan anmälan och därmed är den frågan redan avgjord. Sen är det upp till TS att bedöma om det krävs en anmälan för att nu ändra på ventilationsanordningen. TS kan t ex rådfråga byggnadsnämndens medarbetare kring frågan.

Jag har erfarenhet av Stockholms stad. De har en policy som anger att förlängning av befintlig kanal inte är anmälningspliktig. Det kan nog variera mellan kommuner.

Vad gäller anteckning i föreningens lägenhetsförteckning så avgör helt klart styrelsen om det ska ske. Med risk för böter om de som de nu har gjort har lämnat ut felaktiga uppgifter från förteckningen.
Jag var kanske lite otydlig tidigare men min poäng var att det spelar ingen roll om det krävs bygganmälan eller ej om det finns någon som man är i beroendeställning till tycker att det krävs. TS och säljaren är i styrelsen händer helt enkelt. Claes - Har du missat att TS skrev följande i #33?
För att sätta in ventilation behövs bygglov säger ordförande.
Om styrelsen vill ha en bygganmälan för att ändra på ventilationen är det bara att acceptera det.
 
D Danne824 skrev:
Hade egentlig inte tänkt svara på detta inlägg men kunde inte låta bli.

Till att börja med FDX är ett ventilationssystem där man återvinner värmen i inomhusluften för att värma upp den ny luften som tillförs.

Jag vet inte hur du bor men det finns i normala boenden alltid läckage.

Finns det öppningsbara fönster? Balkong? Har du en luftsluss vid ytterdörren?

Läs på om vad OVK besiktning är för något.

Man kan installera ett FDX system i en grotta om man vill, det ända som inte infinner sig är energibesparingen och återbetalningen av insatt kapital. Men den kommer att ventilera.

Om det är ett normaltstort rum vi talar om räcker tilluften från en fönsterventil för att ombesörja luftombytet.

OVK hanterar inga frågor om energiåtervinning.
Menar du FTX? Verkar inte som att föreningen godkänner fönsterventil.
 
Claes Sörmland
G GrenBo skrev:
Jag var kanske lite otydlig tidigare men min poäng var att det spelar ingen roll om det krävs bygganmälan eller ej om det finns någon som man är i beroendeställning till tycker att det krävs. TS och säljaren är i styrelsen händer helt enkelt. Claes - Har du missat att TS skrev följande i #33?

Om styrelsen vill ha en bygganmälan för att ändra på ventilationen är det bara att acceptera det.
Nej du har fel. Läs mitt svar gällande inlägg #33. Ordföranden är troligen okunnig om PBL. Det krävs inget bygglov för att sätta upp en vägg eller senare ändra på ventilationen.

Naturligtvis ska en ordförande eller styrelse inte olagligen utpressa sina grannar eller medlemmar.
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Hade egentlig inte tänkt svara på detta inlägg men kunde inte låta bli.

Till att börja med FDX är ett ventilationssystem där man återvinner värmen i inomhusluften för att värma upp den ny luften som tillförs.

Jag vet inte hur du bor men det finns i normala boenden alltid läckage.

Finns det öppningsbara fönster? Balkong? Har du en luftsluss vid ytterdörren?

Läs på om vad OVK besiktning är för något.

Man kan installera ett FDX system i en grotta om man vill, det ända som inte infinner sig är energibesparingen och återbetalningen av insatt kapital. Men den kommer att ventilera.

Om det är ett normaltstort rum vi talar om räcker tilluften från en fönsterventil för att ombesörja luftombytet.

OVK hanterar inga frågor om energiåtervinning.
FDX??? Hoppas att du inte menar FRESH FLOW FDX... Antar att du menar FTX.

Jag pratade inte om energiåtervinningen över huvud taget. Problemet är att FT- & FTX-system är avsedda för ett justeras in i balans. FT- innebär mekanisk från- och tillluft. Vid OVK mäter man in flöden på både tilluft och frånluft för att säkerställa att systemet är i balans med svagt undertryck. Det går inte att justera in ett system där man har blandat principerna för F-ventilation (fönsterventiler) och FT-ventilation. Det är möjligt att en icke nogräknad person godkänner det men nästa är kanske mer principfast och kanske inte godkänner. I TS fall skulle jag aldrig vilja ta den risken om det är säljaren som ska betala för kalaset.

Men mitt inlägg handlade inte om det. Det handlade framförallt om Boverkets föreskrifter. Se https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/
De skriver "kontrollera att funktionen och egenskaperna hos ventilationssystemet i huvudsak överensstämmer med de föreskrifter som gällde när systemet togs i bruk". Menar du att Boverkets websida har fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.