L longtimelurker skrev:
Hej!
Min händige morfar är nu snart 96 år gammal och har nu flyttat till ett boende.
Kvar i uthuset finns en mängd maskiner för bygg och snickeri.
Jag försöker nu hjälpa min mor att ta reda på om maskinerna har ett värde idag.
Jag vet inte hur gamla de är men några decennium har de ju på nacken.
Samtliga är i samma gröna utförande.
Tyvärr har jag bara min mammas bilder och hon missade några maskiner.
Men i bakgrunden på bild 1 ser man en bordssåg, eller vad det kallas.
Under en av flyttkartongerna finns en pelarborr.
Och i en kartong finns en planhyvel.

Min fråga är kortfattat, ska man skänka bort dem på lokala marknaden eller ska man försöka få ersättning för dem?

MVH
Liknande saker brukar finnas på typ Klaraviks auktioner. Min känsla är att det kan vara värt mellan 5000 - 15 000 kr beroende på fabrikat och kondition, men det kan vara helt andra summor också.
 
TRJBerg
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Liknande saker brukar finnas på typ Klaraviks auktioner. Min känsla är att det kan vara värt mellan 5000 - 15 000 kr beroende på fabrikat och kondition, men det kan vara helt andra summor också.
Du kör tipset? Mest med helgardering?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, eftersom jag inte spelar ansiktsboken så kan jag inte tala för Marketplace, men jag bevakar blocket och tradera, och det är ytterst sällan det dyker upp något som inte är tillverkat på 1800-talet och skänks bort... Men hojta till när du skänker bort lite bra maskiner så kommer jag och hämtar!
Det var en på jobbet som skänkte betydligt mer avancerade saker i samband med ett husköp.
Hade jag vetat om det hade jag också hämtat det. Jag visste att maskinparken fanns, men inte att den skänktes mot avhämtning, det fick jag veta först efteråt.
Jag vet inte hur/var den annonserades ut, eller om det var jungeltelegrafen.
 
A Arne_Planka skrev:
Det var en på jobbet som skänkte betydligt mer avancerade saker i samband med ett husköp.
Hade jag vetat om det hade jag också hämtat det. Jag visste att maskinparken fanns, men inte att den skänktes mot avhämtning, det fick jag veta först efteråt.
Jag vet inte hur/var den annonserades ut, eller om det var jungeltelegrafen.
Du menar alltså att du vid ett tillfälle hörde talas om en person som skänkte massa prylar mot avhämtning...

WOW...får jag ta på dig😄
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du menar alltså att du vid ett tillfälle hörde talas om en person som skänkte massa prylar mot avhämtning...

WOW...får jag ta på dig😄
Jag är inte säker på vad ditt inlägg syftar till.
Men personen jag talar om sa det till mig personligen efteråt, på jobbet. Vi tittade på samma hus som maskinparken fanns i. Han var helt enkelt inte intresserad av den och ville bara komma åt ytan för helt andra projekt.
Det är väl inte konstigare än att folk skänker t.ex. kök mot avhämtning.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du kör tipset? Mest med helgardering?
Vad var syftet med din kommentar? Han frågade vad det kan tänkas vara värt och jag gav svar på vad det brukar gå för på auktioner jag sett. Men ibland kan saker vara mer värda om det är annat än vad som är vanligast på marknaden.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Vad var syftet med din kommentar? Han frågade vad det kan tänkas vara värt och jag gav svar på vad det brukar gå för på auktioner jag sett. Men ibland kan saker vara mer värda om det är annat än vad som är vanligast på marknaden.
Stämmer bra, först när de är sålda vet man. Jag gissade på att man kunde få upp till 10 000 kr, men beror helt på vad som är ute till försäljning just då och antal ev. köpare.
 
TRJBerg
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Vad var syftet med din kommentar? Han frågade vad det kan tänkas vara värt och jag gav svar på vad det brukar gå för på auktioner jag sett. Men ibland kan saker vara mer värda om det är annat än vad som är vanligast på marknaden.
Poängen var att din kommentar - i slutändan - gick ut på att det kunde bli vilket pris som helst. Vilket inte är till någon hjälp alls.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Du påstår att du vet vad ironi är, men förstår det inte?
Att veta är inte samma som att förstå.
Jag vet en del om Einsteins speciella relativitetsteori, men den är inte lätt att förstå.
😆
 
Drönaren Drönaren skrev:
Att veta är inte samma som att förstå.
Jag vet en del om Einsteins speciella relativitetsteori, men den är inte lätt att förstå.
😆
Det får nog räknas som ett specialfall. :)
 
Vid ett annat tillfälle vet jag att industrimaskiner (snickeri) med en massa tillbehör gick för mer eller mindre gratis mot snabb affär, då företaget skulle flytta och då man hade varken tid eller lust att lägga pengar på en massa annonser med efterföljande arbete. Vi pratar priser i stil som nämns här, fast maskiner i en helt annan klass.
Som sagt, det beror på hur mottagaren kan och känner till marknaden och vilket kontaktnät som finns.
 
Det sker mycket tokerier.
Den 40 cm breda rikthyveln av proffskvalitet med fyrabettskutter som en kamrat snickrar på förtjänst på heltid med den hittade jag på skroten på väg till nedsmältning. Jag kom precis i tid så jag fick stopp på maskinföraen som skulle krossa den. Maskinföraren är en halvbekant så vi hjälptes åt att lyfta undan rikthyveln hel och så ringde jag åt kamraten som kom och köpte loss den för kilopris.
 
Starta en IRONITRÅD, i stället för att skita ned TS tråd!

Verkar vara folk som återkommer i flera trådar. Så underlag att käftas lär finnas, om man är road av just detta.

Over and out
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Poängen var att din kommentar - i slutändan - gick ut på att det kunde bli vilket pris som helst. Vilket inte är till någon hjälp alls.
Dina kommentarer hjälpte nog än mindre.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
TRJBerg
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Dina kommentarer hjälpte nog än mindre.
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.