davvelito davvelito skrev:
Nu är bilderna inte dom bästa , men du skulle nog behöva dra ut fallet lite mer med en flex
nino nino skrev:
Är det till duschen så borde du slipa ner med en Flex.

Det går väl att slipa med vilken betongslip som helst? Eller står det i några regler att det måste vara från en specifik tillverkare?
 
useless useless skrev:
Det går väl att slipa med vilken betongslip som helst? Eller står det i några regler att det måste vara från en specifik tillverkare?
Samma som att dom flesta kallar multivektyg för fein. Jag tror att budskapet går fram ändå
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går väl att slipa med vilken betongslip som helst? Eller står det i några regler att det måste vara från en specifik tillverkare?
Nej funkar säkert med vilken betongslip som helst.
En Biltema vinkelslip med tillhörande verktyg är säkert lika bra.
Men tror det är enklare att få rätt grej om man tex ska hyra om man frågar efter en Flex för att slipa betong med, sen tror jag att det är det märket cramo Renta mfl har.

Ursäkta att jag var otydlig eftersom du inte förstod
 
Rätt väsentligt att man skaffar (hyr/köper) med bra dammsugare till. Annars får du torka bort slipdamm i bostaden de närmaste 10 åren. Plus att man inte ser vad man slipar efter någon minut med slipning utan dammutsug. och även med utsug gäller att plasta in arbetsområdet för att hindra dammspridning. Det dammar något helt otroligt och 5 ggr mer.
 
MrJay
Golvfirma jag en gång hade anlitat använde byggspackel till just detta ändamål. Ska du ta bort förhöjningar så är det en Flexmaskin du behöver hyra med en bra dammsugare.
 
Ur min syn som jobbar med badrum och golv spackling varje dag, så är mitt tips att

hyr en betongslip med dammsugare
ha en laser tillgänglig och mätt ut dusch delen ex90x90 , förespråkar 12-13mm i fall där mot brunn
sedan köp handspackel och spackla ut där de är svackor

tar du ett 60cm pass så skall de ligga helt plant från den 90x90 ner mot brunn , lättare att lägga plattorna sen för dig

utanför 90x90 lägger du ett 120cm pass och kollar av om svackor å toppar finns
 
Kramla
R Rickard.lj skrev:
Ur min syn som jobbar med badrum och golv spackling varje dag, så är mitt tips att

hyr en betongslip med dammsugare
ha en laser tillgänglig och mätt ut dusch delen ex90x90 , förespråkar 12-13mm i fall där mot brunn
sedan köp handspackel och spackla ut där de är svackor

tar du ett 60cm pass så skall de ligga helt plant från den 90x90 ner mot brunn , lättare att lägga plattorna sen för dig

utanför 90x90 lägger du ett 120cm pass och kollar av om svackor å toppar finns
Mycket bra skrivet 👌🏻
Många ggr är är fallet närmast brunnen ej urskrapat korrekt, 60cm passet ska ligga an hela mätlängden från brunnen och till lokalfallets slut 40-50cm ut från cc-brunn beroende på duschens storlek.
Min rekommendation är 12-13mm fall i lokalfallet då manschett och duk (+ev skarv duk) bygger bort mycket av fallet.

//Kramla

edit: förtydligande
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Så sant, jag arket tar bort några mm så brukar alltid gå upp så du iaf får 10mm i fallet
 
Hur har det gått ?
 
davvelito davvelito skrev:
Hur har det gått ?
Det skall slipas sen hand spacklas lite, har pausat badrummet just nu kör på med kök, kan visa slutfinnishen på badrummet sen😋
 
  • Gilla
davvelito och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.