BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det är det troligt att allemansrätten gäller i den lilla remsan eftersom det knappast kan betraktas som din hemfridszon.
Beträffande allemansrätten så är det väldigt egendomligt om allemansrätt skulle råda bara för den smala remsan ned mot sjön men inte för tomterna på sidan. Således bör allemansrätten vara utsläckt för alla fastigheterna.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
K kp400 skrev:
Beträffande allemansrätten så är det väldigt egendomligt om allemansrätt skulle råda bara för den smala remsan ned mot sjön men inte för tomterna på sidan. Således bör allemansrätten vara utsläckt för alla fastigheterna.
Inte alls konstigt då tomterna invid har bebyggelse och då hemfridszon.

Allemansrätten begränsar dock inte att vissa delar/passager begränsas så länge det går att ta sig fram/genom om än via en omväg
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K kp400 skrev:
Beträffande allemansrätten så är det väldigt egendomligt om allemansrätt skulle råda bara för den smala remsan ned mot sjön men inte för tomterna på sidan. Således bör allemansrätten vara utsläckt för alla fastigheterna.
Hemfridszonen sträcker sig inte över fastighetsgränser. Även om TS skulle sälja fastigheten till den dumma grannen så skulle remsan vara utanför hemfridszonen, så länge det är en annan fastighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
När jag sedan köpte fastigheterna och började hävda min rätt genom att ha båt i sjön m.fl. Så blev det plötsligt en dålig stämning.
Surprise! 😅
 
  • Gilla
  • Haha
lenaaria witthoff och 1 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Hej
Jag är tvärsäker på att allemansrätten inte gäller på tomtmark.
Så är din remsa tomtmark så….
 
S Sven-Olov Olsson skrev:
Hej
Jag är tvärsäker på att allemansrätten inte gäller på tomtmark.
Så är din remsa tomtmark så….
Har du läst definitionen på tomt?
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Allt var från början 1 tomt. Den avstyckades senare till 4 stugtomter och en överbliven fastighet, "vägen". Det var 4 olika släkter som hade varsin stuga. Allt eftersom personer gick bort så köptes de 2 fastigheter vid sjön upp av "8". Dessa blev senare vidaresålda inom släkten.

Min stugtomt har aldrig varit i deras ägo. Likaså var "vägfastigheten" i samma släkt som ägde hela plätten från början. Har spårat ägandeskap åtminstone till mitten av 1800-talet. Min stuga har varit förfallen och inte blivit omskött på säkert 20 år.

När jag köpte min stuga fick jag ett erbjudande att köpa "vägen". Grannarna hade fått erbjudande först men de tyckte det var för dyrt. Jag slog till.


Till det hör att ägarna av "8" använde hela remsan ner mot sjön som deras trädgård. Det var som om deras 2 fastigheter satt ihop. När jag sedan köpte fastigheterna och började hävda min rätt genom att ha båt i sjön m.fl. Så blev det plötsligt en dålig stämning. Det är det som föranledde hela denna tråd. Jag tror inte de förväntade sig att någon skulle köpa den risiga stugan och vägen. Vilket gör att de nu inte kan använda marken som om den vore deras.
Jag skulle "boa in" mitt område vid vattnet och inte acceptera att granne nr 8 tar det i anspråk. Nu ser jag inte hur stor strandremsan är men du kanske kan ha en sittgrupp där?
 
Jag tror du får ge oss lite mer kontext om vad de sökta byggloven och överklagandena handlar om för att vi ska kunna förstå hur granne 8 kan tänkas resonera och vara ute efter.

Är dina planer ett verkligt bekymmer för dem eller är de uppenbarligen bara ute efter att vara dryga och jävlas?

Konflikten handlar ju egentligen inte om diket så vitt jag förstår, utan om andra saker?

Oavsett om du har rätten på din sida eller ej så bör du ta en rejäl funderare på om det är värt att platsen där det är tänkt du ska koppla av och återhämta dig istället blir till ett kallt krig med blängande och småaktiga grannar i X antal år framöver.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Förresten, om man sätter staket längs hela sträckan, har man på något sätt begränsat allmänrätten? Det går ju fortfarande att gå där, man kan bara inte gå dit direkt från deras tomter, man måste gå in från änden (vilket gör den värdelös som genväg).
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
G Genoveva skrev:
Jag skulle "boa in" mitt område vid vattnet och inte acceptera att granne nr 8 tar det i anspråk. Nu ser jag inte hur stor strandremsan är men du kanske kan ha en sittgrupp där?
Precis vad jag försökte göra. Men då hotas det med att det kommer anmälas till kommunen för brott mot strandskyddet. Förstår ni vilken löjlig nivå detta ligger på?
 
T Troberg skrev:
Förresten, om man sätter staket längs hela sträckan, har man på något sätt begränsat allmänrätten? Det går ju fortfarande att gå där, man kan bara inte gå dit direkt från deras tomter, man måste gå in från änden (vilket gör den värdelös som genväg).
Hade tänkt att göra det men jag får inte p.g.a. strandskyddet. Störtlöjligt. Begränsar ju inte allmänhetens tillgång till stranden genom att stängsla av mot deras tomter..
 
J JDA skrev:
Jag tror du får ge oss lite mer kontext om vad de sökta byggloven och överklagandena handlar om för att vi ska kunna förstå hur granne 8 kan tänkas resonera och vara ute efter.

Är dina planer ett verkligt bekymmer för dem eller är de uppenbarligen bara ute efter att vara dryga och jävlas?

Konflikten handlar ju egentligen inte om diket så vitt jag förstår, utan om andra saker?

Oavsett om du har rätten på din sida eller ej så bör du ta en rejäl funderare på om det är värt att platsen där det är tänkt du ska koppla av och återhämta dig istället blir till ett kallt krig med blängande och småaktiga grannar i X antal år framöver.
Det gäller en liten flytbrygga, möjligtvis en grillplats, ta ned något träd och plantera lite blommor nere vid vattnet.

Det hotas direkt med att det ska anmälas till kommunen för att jag då bryter mot strandskyddet. I sak har de rätt, men jag tycker att så länge allmänheten fortfarande kan gå nerför remsan så är det väl skitsamma om det står några stolar och har planterats lite blommor. Plätten är vara 9x9m

Edit:

Även saker som att lägga rör och fylla igen diket har de motsatt sig. Förstår verkligen inte.
 
  • Gilla
Piddesmorsa
  • Laddar…
Förstår din frustration, men just de saker du vill göra - grillplats, planteringar - är sådana saker som inte är tillåtna på strandskyddad mark, just för att andra då får intrycket av att marken är tagen i anspråk. I just det här fallet blir det kanske lite fånigt, men det är så det är.

Edit: En fråga: vem är det som har klippt gräset genom alla år? Har för mig du skrev något om det tidigare i tråden? Är det grannarna så gör ju även de fel.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Förstår din frustration, men just de saker du vill göra - grillplats, planteringar - är sådana saker som inte är tillåtna på strandskyddad mark, just för att andra då får intrycket av att marken är tagen i anspråk. I just det här fallet blir det kanske lite fånigt, men det är så det är.
Ja såklart är det så. Men precis som du säger är det fånigt. Det var liksom inga problem att marken var i anspråktagen när de använde det som sin trädgård. Nu får jag sneögat bara jag trimmar gräset.
 
G Genoveva skrev:
Jag skulle "boa in" mitt område vid vattnet och inte acceptera att granne nr 8 tar det i anspråk. Nu ser jag inte hur stor strandremsan är men du kanske kan ha en sittgrupp där?
Strider mot strandskyddet. Man får inte "privatisera" inom strandskyddszonen.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.