gör diket djupare ett riktigt kfondike, för avrinningens skull naturligtvis
 
  • Gilla
Värmeljus och 1 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Vad säger planen? Är det markerat som tomtmark ? I så fall är det bara att sätta upp staket. Är det markerat som strandskyddsområdet? I så fall kan du inte stänga av tillgängligheten.
 
R Rewrap skrev:
Allt var från början 1 tomt. Den avstyckades senare till 4 stugtomter och en överbliven fastighet, "vägen". Det var 4 olika släkter som hade varsin stuga. Allt eftersom personer gick bort så köptes de 2 fastigheter vid sjön upp av "8". Dessa blev senare vidaresålda inom släkten.

Min stugtomt har aldrig varit i deras ägo. Likaså var "vägfastigheten" i samma släkt som ägde hela plätten från början. Har spårat ägandeskap åtminstone till mitten av 1800-talet. Min stuga har varit förfallen och inte blivit omskött på säkert 20 år.

När jag köpte min stuga fick jag ett erbjudande att köpa "vägen". Grannarna hade fått erbjudande först men de tyckte det var för dyrt. Jag slog till.


Till det hör att ägarna av "8" använde hela remsan ner mot sjön som deras trädgård. Det var som om deras 2 fastigheter satt ihop. När jag sedan köpte fastigheterna och började hävda min rätt genom att ha båt i sjön m.fl. Så blev det plötsligt en dålig stämning. Det är det som föranledde hela denna tråd. Jag tror inte de förväntade sig att någon skulle köpa den risiga stugan och vägen. Vilket gör att de nu inte kan använda marken som om den vore deras.
Du har inte funderat på en fiskdamm lite lägligt placerad ?
Grannarna kan ju inte gärna vada genom en sådan om den har lite djup.
 
  • Gilla
Moana
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Men om det är Din mark så låt Dina bästa vänner ha sina båtar ligga på strängen ner till sjön.
Bosse
 
  • Gilla
Rewrap och 1 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Det finns säkert vägledande rättsfall, en timme hos rätt jurist/advokat bör kunna lösa ditt problem.
 
TRJBerg
Jag antar att den svartmarkerade vägen på din tomt är tillfartsväg till grannfastigheterna? Och att de har servitut för dem?
F ö eftersom du använder remsan ner till sjön för att komma till/med din båt så är det svårt att göra så mycket utan att sätta krokben för dig själv.
Förstår att du är hämdlysten men i slutändan är det inte värt bråket och energin (och tiden).
Men är du "mexikan", dvs glad att dö om du ser din fiende dö två minuter före dig så... 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Ortega62 och 3 till
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Jag förstår inte vad som är väg och inte? De måste ju kunna ta sig till och från stugan som inte är sjövägen, eller? Finns det någon annan väg alla kan ta till sina hem som inte syns här? Bara för man köpt en väg så är det ju inte rätt att blockera folk från att kunna ta sig till sina hem. Då måste det finnas en annan väg?

eller pratar vi om vägen genom häcken markerat med blått? Jag hänger inte med.
Grusvägen är den smala remsan som rör sig från sydväst och svänger av mot norr med en vändplats längst ut. Dvs remsan mellan min stuga och nr 10 är en grusväg. Den delar sig mellan 8 och 10 för en "väg" (dike) ner mot vattnet.
 
P Paterik skrev:
Vad säger planen? Är det markerat som tomtmark ? I så fall är det bara att sätta upp staket. Är det markerat som strandskyddsområdet? I så fall kan du inte stänga av tillgängligheten.
Det är utanför detaljplanerat område
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag antar att den svartmarkerade vägen på din tomt är tillfartsväg till grannfastigheterna? Och att de har servitut för dem?
F ö eftersom du använder remsan ner till sjön för att komma till/med din båt så är det svårt att göra så mycket utan att sätta krokben för dig själv.
Förstår att du är hämdlysten men i slutändan är det inte värt bråket och energin (och tiden).
Men är du "mexikan", dvs glad att dö om du ser din fiende dö två minuter före dig så... 🙂
Precis. Så bilväg till deras fastigheter berörs inte.

Men ja det är som så många säger här inte värt att eskalera från min sida. Skapade tråden när jag var uppjagad pga en ny konflikt med de på nr8. Har hunnit sansa mig lite.
 
  • Gilla
TRJBerg och 19 till
  • Laddar…
Så det är alltså bara av bekvämlighet som dom ska gå mellan fastigheterna på din stump, det finns en grusväg att gå på men den är marginellt längre gångsträcka?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så det är alltså bara av bekvämlighet som dom ska gå mellan fastigheterna på din stump, det finns en grusväg att gå på men den är marginellt längre gångsträcka?
Precis så är det ja
 
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Bråkar dom, bråka tillbaka. Jag är alltid trevlig och medgörlig till folk beter sig illa, sen är det game on. Var inte den som viker dig utan sätt bygglovsmobbarna på plats. Har haft såna grannar med fick ta mitt bygglov upp i miljödomstolen där jag vann. Tog 2 år. Bara kör på och skit i alla ”var det snälla grannen och sjunk inte till deras nivå”. Om dom börjat tjafsa så tjafsa tillbaka, man måste stå upp mot mobbarna.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M Marcus isaksson skrev:
Bråkar dom, bråka tillbaka. Jag är alltid trevlig och medgörlig till folk beter sig illa, sen är det game on. Var inte den som viker dig utan sätt bygglovsmobbarna på plats. Har haft såna grannar med fick ta mitt bygglov upp i miljödomstolen där jag vann. Tog 2 år. Bara kör på och skit i alla ”var det snälla grannen och sjunk inte till deras nivå”. Om dom börjat tjafsa så tjafsa tillbaka, man måste stå upp mot mobbarna.
Problemet med hämnd är att taggtrådsstängsel syns väldigt tydligt för alla kringboende, men överklagade bygglov syns inte. Så det kommer att vara TS som framstår som idioten, i de allra flestas ögon.

Även om det är tråkigt att få sitt bygglov överklagat så är det ändå en laglig rätt som grannarna har, och något som man får räkna med när man ansöker. De långa handläggningstiderna hos länsstyrelsen och domstolarna kan inte grannarna lastas för.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har du funderat på att det kanske är du som har provocerat grannarna från början, och då har de börjat bråka tillbaka? Om de har lyckats stoppa dina byggplaner med hjälp av kommunens bygglovsavdelning så var nog dina byggplaner lite väl vidlyftiga.
 
I och med att det bara är en genväg, och en genväg som det inte sparar mycket sträcka på, så skulle jag konstatera att deras behov av att gå där är obefintligt. Sätt upp staket, eller plantera en nyponhäck.

Deras hävdande av allemansrätt är löjligt, då de redan har tillgång till vattnet. Det är en plätt marginellt större än en dubbelsäng det handlar om, och den ger dem inget som de ändå inte har.

Feck, jag skulle samlat alla kompisar och haft en brakfest på den plätten.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.